A když nemáš čipy, dej tam třeba keč… Jiné čipy! Asi tak by se dala parafrázovat oblíbená hláška, jak substituovat v podstatě cokoliv.
Svět kvůli komplikacím ve výrobě i logistice už dlouhé měsíce trpí nedostatkem komplexních polovodičových součástek, což se velkou měrou projevuje třeba v automobilovém promyslu.
Někteří výrobci proto místo původních součástek skupují i odlišné modely s tím, že poté firmware palubních počítačů raději adekvátně přepíšou, aby pracoval s odlišným API.
Tento postup samozřejmě nelze aplikovat na digitální MEMS barometr, který bychom nahradili třeba luxmetrem, jenž měří úplně jinou fyzikální veličinu, u mnoha dalších obecnějších řadičů a procesorů je to ale docela reálný postup.
We were able to substitute alternative chips, and then write the firmware in a matter of weeks ... It’s not just a matter of swapping out a chip. You also have to rewrite the software.
Elon Musk, Tesla
Teď se s tím v prezentaci pro investory pochlubila i automobilka Tesla, která ústy Elona Muska sdělila, že ze stejného důvodu nahradila blíže nespecifikované a nedostupné čipy jinými, přičemž poté během několika týdnů docela flexibilně přepsala firmware.
Nový firmware sice vyžadoval další náročné testování a zkoušky, nicméně byl v důsledku levnější než řízené zpomalení produkce, jak tak činí mnozí další výrobci. I díky tomu mohla Tesla dodat v druhém kvartálu letošního roku 201 tisíc nových vozů.

Nedostatkem čipů netrpí pouze automobilový průmysl, ale co hůře i náš seriál Pojďme programovat elektroniku. Dodací lhůta se u mnoha zakoupených součástek zvýšila na dlouhé měsíce
Ani Elon Musk zatím nevidí žádné světlo na konci tunelu, a tak se nejspíše budou výrobci (prakticky čehokoliv) potýkat s komplikacemi v subdodavatelských řetězcích ještě nějakou dobu. Prakticky nikdo nedokáže spolehlivě odhadnout, jak dlouhá ještě bude.