Škoda se pustila do sdílení elektrických skútrů. Po Praze jich začalo jezdit 50

V Praze začnete vídat zelené elektrické skútry s nápisem BeRider. Bude se jich tu zprvu pohybovat 50 a postupně jich bude přibývat. Za jejich provozem stojí kupodivu automobilka Škoda, ale její znak skútry nenesou. 

Škodovka se chce připravit na budoucnost, která bude dost pravděpodobně elektrická a sdílená. Také proto se vrhá do projektů, které zdánlivě nesouvisí s hlavním posláním automobilky, tedy s výrobou aut. A jedním takovým je BeRider, platforma pro sdílení elektrických skútrů. 

Služba dnes začala fungovat v Praze. Základem provozu je mobilní aplikace, která je k dispozici jak pro iOS, tak pro Android. V aplikaci se jezdec musí zaregistrovat a neobejde se to bez fotokopie řidičského průkazu a údajům k platební kartě. Karta poslouží k placení následných jízd a řidičák je potřebný k ověření, že máte oprávnění skútr řídit. Tohle totiž není jen nějaká koloběžka, stačí však řidičský průkaz na auto, který pokrývá i malé motocykly. 

3 kW do města stačí

Skrze aplikaci vyhledáte nejbližší volný skútr a také jej odemknete. Hned také uvidíte jak je nabitý. Skútr uveze dva pasažéry a nějaká drobná zavazadla v boxu za sedadly. Tam jsou standardně připraveny dvě přilby (velikosti L a M), hygienické návleky na hlavu a bezpečnostní vesta. 

Po odemknutí skútru a nasazení přilby můžete nasednout a jet. Ovládání je jednoduché - otočná rukojeť přidává výkon a brzdy jsou zde jako na kole. Levým palcem se ovládají světla a blinkry, pravým se skútr aktivuje a vypíná. 

A jak  to jede? Motor s výkonem 3 kW není žádný trhač asfaltu, ale na svižnou jízdu po městě dostačuje. Povolené rychlosti 50 km/h snadno dosáhnete i ve strmém kopci, teoretickým maximem skútru je pak 66 km/h. K ovládání brzd stačí jeden prst.

Službu najdete na adrese www.be-rider.com

Skútr je poměrně robustní a člověk se na něm i v městském provozu cítí poměrně bezpečně, pokud to srovnáváme s kolem či koloběžkou. Na rozbité dlažbě je však znát, že se jedná o lehké přibližovadlo a pasažéra dokáže pěkně protřepat. 

Mohou parkovat i za modrou čárou

Skútr má z hlediska městské mobily jednoznačnou výhodu v tom, že se s ním ve městě prostě počítá. Koloběžky překážejí na ulicích a sami jezdci pořádně neví, zda s nimi jezdit po chodníku či po silnici a kam je pak zaparkovat. Skútr prostě patří na silnici a parkovat může kdekoli v parkovacích zónách, včetně těch rezidentních.

Skútr má dojezd 70 km a jeho zamýšlený akční rádius je střed Prahy, konkrétně Praha 1 až Praha 9. Další městské části budou postupně přibývat a s tím i množství skútrů. Se skútrem můžete vyjet i mimo tuto zónu, ale odhlášení v aplikaci je možné jenom v zóně. A protože se platí za čas, můžete sice se skútrem odjet třeba za město, ale za každou minutu budete platit 5 Kč dokud se se skútrem nevrátíte do vyčleněné zóny a tam jej v aplikaci neodhlásíte ze svého účtu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Mobilní aplikace BeRider v praxi

Minuta provozu skútru tedy vyjde na pětikorunu. To je o něco více než u sdílených koloběžek, na druhou stranu pojedete rychleji. Čas potřebný k přípravě na jízdu ale neplatíte, odpočet se aktivuje až při rozjezdu. Na přípravu zdarma máte časový limit 15 minut. 

Od aut k obecné mobilitě

Skútry nevyrobila samotná Škodovka, byť zástupce automobilky na tiskové konferenci připustil, že není zcela vyloučeno ani to, že by v případě úspěchu této platformy začala vyrábět i samotné skútry. Ty však nyní dodává externí dodavatel (jedná se o model Muvi španělského výrobce Torrot, který se u nás prodává za cca 130 tisíc korun). Škoda Digilab, dceřinka automobilky určená na vývoj nových digitálních platforem pro mobilitu, pak ke skútrům vyvinula aplikaci a potřebné vybavení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Zajímavé detaily. Skútr nabízí několik funkčních vychytávek a 65 senzorů

Skútry mají například 65 různých senzorů, které hlídají provozní hodnoty, ale například i to, zda jezdec po jízdě vrátil přilbu do boxu. A přidali třeba i užitečnou drobnost v podobě robustního držáku na telefon, který si tak můžete upnout na řidítka. K dispozici je i USB konektor pro dobíjení (kabel s potřebným konektorem pro váš telefon si ale musíte vzít s sebou). 

Na provoz skútrů dohlíží 24 hodin denně provozovatel služby, v případě nějakého problému se tak dovoláte pomoci. Průběžně také probíhá dobíjení skútrů, a to formou výměny baterií, které průběžně mění servisní hlídka. 

Škoda není s tímto projektem ojedinělá, podobných startupů vzniká po světě více. Ale překvapila, že přišla s hotovou aplikací, flotilou 50 připravených skútrů a rovnou se vrhá do ostrého provozu. Není to jen nějaký pokus. Škoda věří, že v horizontu čtyř až pěti let bude projekt výdělečný, stejně jako se do černých čísel dostala již dříve uvedená služba Škody pro sídlení aut - HoppyGo. 

Diskuze (38) Další článek: Videa na výšku mají budoucnost, usmyslel si Acer a představil projektor s vertikálním obrazem

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,