Autodesk více vydělal a méně utratil

Přední světový výrobce návrhářských systémů měl opět jedno ze svých lepších čtvrtletí
Americký Autodesk, podle vlastních slov čtvrtá až pátá největší PC softwarová společnost na světě, oznámila kvartální výsledky. Autodesku vzrostly příjmy v porovnání se stejným loňským čtvrtletím o 11%, z 203 mil. na 226 mil. dolarů, a firma vytvořila slušný zisk: v porovnání s téměr nulou z loňského roku Autodesk vydělal 20,8 mil. dolarů za toto čtvrtletí.

Výsledky jsou slušné, ale víceméně podle očekávání analytiků, jen velmi mírně je předčily. Autodesk, tak jako většina softwarových společností, zažívá standardní cyklický vývoj, podle toho, jak jsou které verze jejích produktů uváděny na trh. (U Autodesku stále činí majoritu prodejů AutoCAD; proto po uvedení nové verze příjmy firmy stoupnou, pak prodej AutoCADu klesá a na nejnižší úrovni je před uvedením verze nové. To pak mocně hýbe s financemi celé firmy).

Autodesk byl v minulých obdobích kritizován právě za to, že i když roste a má slušný podíl na trhu, není schopen vydělávat peníze – občas zisk, občas ztráta, v souhrnu nic moc. Úspěšné softwarové společnosti (Microsoft, Adobe) se „vyznačují“ právě vysokými zisky v poměru k obratům, což je logické vzhledem k produktu – po jeho vytvoření jsou už výrobní náklady mizivé a profit tak může být velký. Autodesk proto v poslední době začal silně redukovat výdaje, personální i marketingové (dopad byl citelný i na českém trhu). Firmě se ale podařilo skutečně výrazně výdaje snížit, z 208 na 192 mil. dolarů, což je u růstové firmy pozoruhodný kousek. Každé šetření ovšem může mít nepříjemné dopady do budoucna: firma je méně vidět a má méně prostředků na obhospodařování svých zákazníků i partnerů, může se to vrátit zpět jako bumerang.

Oblast počítačového navrhování patří setrvale mezi stagnující odvětví – což jistě souvisí s tím, že i hlavní průmysly, které tyto softwaráře živí (strojírenství a stavebnictví) stagnují také: velký rozvoj zaznamenávají (tele)komunikace a Internet, obecně služby místo produktů, a Autodesk zatím stále vězí oběma nohama v „produktech“. Firma se nicméně snaží být aktivní i v Internetu; zde nejnadějněji vypadá buzzsaw.com a další projekty jsou na cestě – žádný z nich ale není zatím tak významný, aby se pokusil o vstup na burzu a tím zhodnocení sama sebe a tím pádem i podílu mateřské firmy v něm.

Diskuze (1) Další článek: Olympus C-3030Z - Obrazová kvalita, referenční snímky

Témata článku: Softwarový produkt, Velký rozvoj, Velký zisk, Mateřská firma, Více, Šetření, Nejnižší úroveň, Velký dopad, Profit

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů