AutoCont otevřel vlastní internetový obchod

Není obchod jako obchod: v oblasti počítačové techniky jednoznačně vede nově spuštěná aplikace od AutoContu.
AutoCont znovu ukazuje, že nenechá žádnou novou technologii bez povšimnutí a jako první „železář“ u nás otevírá opravdu profesionální internetový obchod s výpočetní technikou. Je umístěný na adrese http://shop.autocont.cz a zhruba dva měsíce zde běžel ve zkušebním provozu (s možností normálních nákupů, pouze docházelo k ladění funkcí obchodu).

Vybudování internetového obchodu je pro AutoCont kontroverzním rozhodnutím – firma je postavena na svých padesáti pultových prodejnách a internetový obchod ve své klasické podobě vzniká proto, aby zákazníky od pultů odháněl k obrazovkám. Na druhé straně ale vynechat internetovou komerci ze své strategie úplně je pro každou firmu aspirující na první místo v oboru riskantní – co když se zde bude za pět let prodávat polovina počítačového zboží?

AutoCont se tedy pokusil o vybudování obchodů, který by učinil zadost přísloví o vlku a koze. Toho je dosaženo rozčleněním zákazníků do tzv. spádových oblastí, kde je centrálním místem prodejna AutoContu. Zákazník si vybere pomocí autocontího shopu zboží, které si odebere v příslušné prodejně (samozřejmě mu jej prodejna může i dopravit). Pobočka pak dále řeší i reklamace a technickou podporu.

Systém postavený na platformě Microsoftu (tj. Internet Information Server a spol.); je databázově orientován, obsahuje administrativní konzolu pro správce, aplikační část pro zákazníka a komunikační moduly pro spolupráci serveru s pobočkami. S firemním informačním systémem (AutoCont používá Navision) spolupracuje systém v režimu off-line, tj. dávkovými posuny textových souborů. Katalogový systém je čtyřvrstvý (kategorie – skupina – podskupina – položka) a umožňuje rozklad zboží na tzv. kusovníky, tj. rozklad zboží aa položky (typicky – počítač).

Zákazník může pracovat se systémem anonymně až do okamžiku závazného učinění objednávky; může tedy „na zkoušku“ vybírat, skládat svůj počítač, vytvářet celou objednávku. Při výběru místa odběru zboží se myslelo i na nepříliš častou skutečnost cestujícího zákazníka, který může odebírat zboží pokaždé v jiném místě.

Živě komentuje: je to bezpochyby první pořádný internetový obchod s výpočetní technikou u nás; nejen pečlivě navržený, ale i „vážně míněný“. Nechci zpochybňovat některé další webové obchody v ČR, kde je možné nakupovat výpočetní techniku, mohou být také velice progresivně navržené a kvalitně vystavěné, ale ze žádného jsem neměl pocit, že je míněn vážně – že je domyšlen i v „back-endu“, tj. logice dodávek zboží, jeho dostupnosti, neustálé aktualizace nabídky, lidské podpory zákazníkovi a také v neposlední řadě v trvalé propagaci, aby se dostal uživatelům pod kůži. Jak znám AutoCont, rozhodně to není míněno jako pokus – firma bude internetové obchodování silně propagovat prostřednictvím svých inzerátů a katalogů, protože systém je skutečně postaven tak, že neubírá na obratu jednotlivým pobočkám, respektive může jim jenom přidat.

Pro srovnání s naší Vltavou pak musím uvést, že oba obchody jsou vystavěny zřejmě velmi podobně, jak v rozčlenění moduly, tak v databázové orientaci a struktuře databáze, v personalizaci zákazníků i procesu nakupování; oba obchody na sobě vznikaly nezávisle.

Silné stránky shop.autocont.cz jsou uvedeny výše; jaké může mít systém slabiny? Především nenabízí žádnou slevu oproti fyzickému obchodu, takže zákazník není tak motivován nakupovat na Internetu a ne „rukama, hlasem a očima“. Pokud někdo přijde s podobně vystavěným obchodem s tím, že jeho cílem bude dosáhnout co nejnižších cen, stylem „řekněte nám, za kolik to má konkurence a my slevíme“ (vím, že to bývá považováno za sebevražedný postup, ale v hyperkonkurenčním prostředí je běžný), nebude moci AutoCont reagovat – ceny se striktně drží standardního ceníku firmy. Další potenciální slabinou je sortiment; AutoCont jej má sice široký, ale zdaleka ne kompletní – a nezapomeňme, že každou položku, kterou lze přes web AutoContu koupit, musí být schopna „odsupportovat“ i ta nejmenší prodejna firmy. Pokud ano, nemůže být sortiment úžasně široký; pokud ne, může vzniknout na konci nespokojený zákazník. Na druhé straně je systém osobního vyzvednutí v 53 lokacích v ČR velice silným argumentem, díky němuž se budou na shop.autocont.cz prodávat i fyzicky velké, a tudíž drahé věci (co je u počítačů velké, to je drahé. Co je malé, může být ovšem ještě dražší).

Internetový obchod AutoContu se mně v první fázi jeví jako obchod zaměřený na stávající zákazníky firmy. Kdybych byl tím, který nakupuje u AutoContu počítačové vybavení pro menší firmu, která má pevnou linku do Internetu, asi budu používat už jen výše uvedenou adresu: nemusím nikam volat, chodit a doptávat se, zkrátka odešlu objednávku a nechám se oblažovat e-maily, kdy pro mě postupně jednotlivé části objednávky přicházejí na pobočku. Firma tím určitě získá i nové zákazníky, a o to nepochybně v tomto případě šlo – vybudování a hlavně průběžné udržování takovéhoto obchodu ročně stojí sedmimístnou částku a ta se musí někudy vrátit. Pokud ovšem u nás někdo zřídí obchod nezávislý na konkrétním dodavateli výpočetní techniky, který bude zcela otevřený pro jakoukoli značku a jakýkoli typ sortimentu, bude muset AutoCont zabojovat.Doplnění: Podle informací Vaška Kotyka z AutoContu je možné, aby si zákazník, ať je odkudkoli, nechal dopravit zboží na dobírku. AutoCont právě tímto opatřením chce podpořit i zboží nižší hodnoty, které lze levně poslat poštou a kvůli kterému není rozumné chodit do obchodu.

Váš názor Další článek: Už to prasklo: privatizace SPT Telecomu byla uplacena!

Témata článku: Internet, E-shopy, První pokus, Podskupina, VLA, Silný argument, Obchod, Kontroverzní rozhodnutí, I/O, Velký posun, AutoCont, Internetový obchod

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost