AutoCont otevřel vlastní internetový obchod

Není obchod jako obchod: v oblasti počítačové techniky jednoznačně vede nově spuštěná aplikace od AutoContu.
AutoCont znovu ukazuje, že nenechá žádnou novou technologii bez povšimnutí a jako první „železář“ u nás otevírá opravdu profesionální internetový obchod s výpočetní technikou. Je umístěný na adrese http://shop.autocont.cz a zhruba dva měsíce zde běžel ve zkušebním provozu (s možností normálních nákupů, pouze docházelo k ladění funkcí obchodu).

Vybudování internetového obchodu je pro AutoCont kontroverzním rozhodnutím – firma je postavena na svých padesáti pultových prodejnách a internetový obchod ve své klasické podobě vzniká proto, aby zákazníky od pultů odháněl k obrazovkám. Na druhé straně ale vynechat internetovou komerci ze své strategie úplně je pro každou firmu aspirující na první místo v oboru riskantní – co když se zde bude za pět let prodávat polovina počítačového zboží?

AutoCont se tedy pokusil o vybudování obchodů, který by učinil zadost přísloví o vlku a koze. Toho je dosaženo rozčleněním zákazníků do tzv. spádových oblastí, kde je centrálním místem prodejna AutoContu. Zákazník si vybere pomocí autocontího shopu zboží, které si odebere v příslušné prodejně (samozřejmě mu jej prodejna může i dopravit). Pobočka pak dále řeší i reklamace a technickou podporu.

Systém postavený na platformě Microsoftu (tj. Internet Information Server a spol.); je databázově orientován, obsahuje administrativní konzolu pro správce, aplikační část pro zákazníka a komunikační moduly pro spolupráci serveru s pobočkami. S firemním informačním systémem (AutoCont používá Navision) spolupracuje systém v režimu off-line, tj. dávkovými posuny textových souborů. Katalogový systém je čtyřvrstvý (kategorie – skupina – podskupina – položka) a umožňuje rozklad zboží na tzv. kusovníky, tj. rozklad zboží aa položky (typicky – počítač).

Zákazník může pracovat se systémem anonymně až do okamžiku závazného učinění objednávky; může tedy „na zkoušku“ vybírat, skládat svůj počítač, vytvářet celou objednávku. Při výběru místa odběru zboží se myslelo i na nepříliš častou skutečnost cestujícího zákazníka, který může odebírat zboží pokaždé v jiném místě.

Živě komentuje: je to bezpochyby první pořádný internetový obchod s výpočetní technikou u nás; nejen pečlivě navržený, ale i „vážně míněný“. Nechci zpochybňovat některé další webové obchody v ČR, kde je možné nakupovat výpočetní techniku, mohou být také velice progresivně navržené a kvalitně vystavěné, ale ze žádného jsem neměl pocit, že je míněn vážně – že je domyšlen i v „back-endu“, tj. logice dodávek zboží, jeho dostupnosti, neustálé aktualizace nabídky, lidské podpory zákazníkovi a také v neposlední řadě v trvalé propagaci, aby se dostal uživatelům pod kůži. Jak znám AutoCont, rozhodně to není míněno jako pokus – firma bude internetové obchodování silně propagovat prostřednictvím svých inzerátů a katalogů, protože systém je skutečně postaven tak, že neubírá na obratu jednotlivým pobočkám, respektive může jim jenom přidat.

Pro srovnání s naší Vltavou pak musím uvést, že oba obchody jsou vystavěny zřejmě velmi podobně, jak v rozčlenění moduly, tak v databázové orientaci a struktuře databáze, v personalizaci zákazníků i procesu nakupování; oba obchody na sobě vznikaly nezávisle.

Silné stránky shop.autocont.cz jsou uvedeny výše; jaké může mít systém slabiny? Především nenabízí žádnou slevu oproti fyzickému obchodu, takže zákazník není tak motivován nakupovat na Internetu a ne „rukama, hlasem a očima“. Pokud někdo přijde s podobně vystavěným obchodem s tím, že jeho cílem bude dosáhnout co nejnižších cen, stylem „řekněte nám, za kolik to má konkurence a my slevíme“ (vím, že to bývá považováno za sebevražedný postup, ale v hyperkonkurenčním prostředí je běžný), nebude moci AutoCont reagovat – ceny se striktně drží standardního ceníku firmy. Další potenciální slabinou je sortiment; AutoCont jej má sice široký, ale zdaleka ne kompletní – a nezapomeňme, že každou položku, kterou lze přes web AutoContu koupit, musí být schopna „odsupportovat“ i ta nejmenší prodejna firmy. Pokud ano, nemůže být sortiment úžasně široký; pokud ne, může vzniknout na konci nespokojený zákazník. Na druhé straně je systém osobního vyzvednutí v 53 lokacích v ČR velice silným argumentem, díky němuž se budou na shop.autocont.cz prodávat i fyzicky velké, a tudíž drahé věci (co je u počítačů velké, to je drahé. Co je malé, může být ovšem ještě dražší).

Internetový obchod AutoContu se mně v první fázi jeví jako obchod zaměřený na stávající zákazníky firmy. Kdybych byl tím, který nakupuje u AutoContu počítačové vybavení pro menší firmu, která má pevnou linku do Internetu, asi budu používat už jen výše uvedenou adresu: nemusím nikam volat, chodit a doptávat se, zkrátka odešlu objednávku a nechám se oblažovat e-maily, kdy pro mě postupně jednotlivé části objednávky přicházejí na pobočku. Firma tím určitě získá i nové zákazníky, a o to nepochybně v tomto případě šlo – vybudování a hlavně průběžné udržování takovéhoto obchodu ročně stojí sedmimístnou částku a ta se musí někudy vrátit. Pokud ovšem u nás někdo zřídí obchod nezávislý na konkrétním dodavateli výpočetní techniky, který bude zcela otevřený pro jakoukoli značku a jakýkoli typ sortimentu, bude muset AutoCont zabojovat.Doplnění: Podle informací Vaška Kotyka z AutoContu je možné, aby si zákazník, ať je odkudkoli, nechal dopravit zboží na dobírku. AutoCont právě tímto opatřením chce podpořit i zboží nižší hodnoty, které lze levně poslat poštou a kvůli kterému není rozumné chodit do obchodu.

Váš názor Další článek: Už to prasklo: privatizace SPT Telecomu byla uplacena!

Témata článku: Internet, E-shopy, VLA, Internetový obchod, Kontroverzní rozhodnutí, Silný argument, Podskupina, Obchod, Část objednávky, První pokus, Osobní vyzvednutí, I/O, AutoCont, Velký posun


Určitě si přečtěte

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

** Letošní červenec byl třetím nejteplejším měsícem od roku 1880 ** Teplota naší planety roste raketovým tempem ** Co lidstvu hrozí v období, které v minulosti nemá obdoby?

Karel Kilián | 70

Nechali jsme dopadnout asteroid Ryugu na Prahu. Místo stověžatého města je pětikilometrový kráter

Nechali jsme dopadnout asteroid Ryugu na Prahu. Místo stověžatého města je pětikilometrový kráter

** Ryugu je blízkozemní planetka, která křižuje dráhu Země ** Její průměr je asi 900 metrů ** Co by se stalo, kdyby Ryugu dopadla na Zemi?

Petr Kubala | 5

Velká podzimní aktualizace: Co nového teď najdete ve Windows 10

Velká podzimní aktualizace: Co nového teď najdete ve Windows 10

** Microsoft se opět snaží spojit telefony a počítače. ** Místo velkých novinek se zaměřil spíše na drobná vylepšení. ** Vyhledávání je konečně použitelné a hledá téměř všude.

Vladislav Kluska | 78


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku