Nezávislé servery vedou, ale automobilky dohánějí. Návštěvnost auto-moto webů je velice vysoká a je hlavním zdrojem informací pro nákup.
Internetové „paradoxy“ nadále trvají. Na jedné straně výzkumné firmy potvrzují vysoký a stále rostoucí zájem odborných návštěvníků, nakupujících a čtenářů o odborné oblasti Internetu, a na druhé straně jeden provozovatel těchto webů vedle druhého pláče, že je ve ztrátě a že se inzerenti nehrnou.
Podle výzkumů Media Metrixu vzrostla návštěvnost automobilových webů v USA meziročně zhruba o 30 % (nezávislých o 31,2 %, webů automobilek o 25 %); celkový počet návštěvníků těchto stránek vzrostl meziročně o šest miliónů lidí, z 22,2 na 28,2 miliónů měsíčně (!). Media Metrix přitom uvádí, že tito návštěvníci jsou přitom velice cenní – využívají automobilistické stránky především k vyhledávání takových informací, které později používají pro nákup. Skupina označovaná jako „car shoppers“ (lidé hodlající si pořídit automobil) je prý v intenzitě využívání webu druhá nejlepší, hned za počítačovými hráči!
V žebříčku návštěvnosti stále s přehledem vedou tzv. nezávislé weby, jako jsou online magazíny o automobilech, automobilové aukční weby (eBay motors, http://motors.ebay.com), tzv. resource sites a automobilové obchody včetně bazarových (www.carpoint.cz atd.). Weby automobilek jsou až ve druhé desítce, ale rychle jdou nahoru – podle Media Metrixu se dá očekávat, že časem tyto nezávislé weby předstihnou (to se nám zdá jako poněkud odvážná spekulace, pozn. red.).
Automobilky dokonce i inzerovaly – za měsíc zhruba 440 mil. impresí reklamy. Toto číslo, jakkoli se nám zdá velké, je ale pro velikost amerického internetového trhu jen kapičkou v moři, takže můžeme říci, že přes na první pohled evidentní komerční význam a „vlivovost“ auto-moto webů jim inzerenti stále jenom přisypávají po hrstkách, „aby se neřeklo“. Je to začarovaný kruh internetové reklamy, který vidíme i jinde – komerční firmy rády uznají silný vliv Internetu na své zákazníky, ale s inzercí šetří. Podle našeho názoru je příčina v tom, že inzerenti stále nejsou přesvědčeni o účinnosti Internetu v budování značky, její slávy a prestiže. V automobilismu musíme chtě nechtě tomuto názoru dát do velké míry za pravdu: stačí si srovnat televizní spot (nádherné auto řízené nádhernou dívkou jede třicet vteřin krajinou snů...), stránku v „lesklém“ časopise (profesionální velkoplošná fotografie auta) s tím, co dnes nabídne webová stránka a zejména její standardní jednotka reklamy, úzký bannerový proužek. Není ale na místě vzdávat boj: zejména zde se začnou uplatňovat velkoplošné internetové reklamy a i inzerenti by měli vynaložit určité úsilí k inovativnímu využití Internetu – například k tvorbě flashových interaktivních reklamních hříček a her.
Závěrem ještě rozhodně zajímavý žebříček patnácti nejnavštěvovanějších amerických automobilových webů (počet návštěvníků v tisících, 7/2001)
1 |
Kbb.com |
3,849 |
2 |
Carpoint.com |
3,235 |
3 |
Autotrader.com |
2,704 |
4 |
skupina Autovantage.com |
2,273 |
5 |
Edmunds.com |
1,996 |
6 |
Autoweb.com |
1,926 |
7 |
Cars.com |
1,859 |
8 |
Ebaymotors.com |
1,728 |
9 |
Aaa.com |
1,404 |
10 |
Carsdirect.com |
1,231 |
11 |
Ford.com |
1,216 |
12 |
Autobytel.com |
1,205 |
13 |
Chevrolet.com |
927 |
14 |
Nadaguides.com |
899 |
15 |
Carfax.com |
871 |
Zdroj: Media Metrix.