Auta bez řidiče straší pojišťováky, musí počítat i s hackery

  • autonomní vozidla budou oříškem pro pojišťovny
  • nehod zřejmě výrazně ubude, ale vzniknou nové problémy, především ohledně zodpovědnosti
  • první pojišťovna nabízí pojištění aut proti hackingu
Testovací auto Googlu. To už na amerických silnicích můžete potkávat, ale samo mohlo donedávna řídit jen v Nevadě

Blíží se okamžik, kdy na silnice vyrazí auta bez řidiče. V několika amerických státech už je můžete potkat na silnici a například i Velká Británie schválila jejich testování v běžném provozu. Vozy Tesla Elona Muska by měly v příštích několika týdnech dostat novou verzi umělé inteligence, tu pro automobilky vyvíjí i Google či Microsoft. Na zásadní změnu v dopravě se proto již připravují také pojišťovny.

Pojištění na chyby softwaru i hacking

Jako první řešení představila britská pojišťovna Adrian Flux. Ta do budoucna nabízí krytí jak v případě kompletního ovládnutí vozu hackerem, tak například i v případě nehody způsobené chybami v software auta či signálu GPS.

Takhle umí řídit nová Honda:

Nyní se čeká, jak zareaguje zbytek pojišťovacího průmyslu. Odborníci sice tvrdí, že auta bez řidičů zásadně sníží nehodovost, respektive zvýší bezpečnost na silnicích, pojišťovny však zatím vyčkávají, zda se autonomní vozy vůbec někdy do běžného provozu prosadí. Jejich nástup by totiž výrazně změnil cenu pojistek.

„Všichni pojistitelé, nejen zahraniční, se na tuto změnu připravují. Předpokládáme také, že před nasazením musí dojít k významné změně legislativy. Jde skutečně o revoluční změnu v pojišťování,“ potvrdil Milan Káňa z Kooperativy. Ta sice žádný konkrétní produkt zatím nepřipravuje, ale podle Káni je připravena zapojit se do diskusí na odborné úrovni při přípravě legislativních změn. Situaci analyzuje i pojišťovna Allianz.

„Pokud jednou budou vozidla řídit počítače, škodní náklady nemusí klesat o jednotky či několik málo desítek procent, ale třeba o devadesát procent. Jestliže dnes ročně pět vozidel ze sta způsobí škodu, pak tento poměr může být v budoucnu klidně jedna ku tisíci a méně. To se zásadně odrazí i v cenotvorbě pojišťoven,“ tvrdí předseda představenstva Allianz Jakub Strnad.

Klepněte pro větší obrázek
Google už několik let testuje své technologie automatického řízení v běžném provozu. Zde jsou instalovány na auto značky Lexus, Google už si ale vyrábí své malé autonomní vozy (viz foto v úvodu)

Právě likvidace škod pro pojišťovny představuje proces, který se za poslední desítky let příliš nezměnil. „Díky novým technologiím pak docházelo k úsporám v jednotkách, možná i desítkách procent,“ vysvětlil Strnad. Současné technologie jsou ale podle něj natolik výkonné, že se pojišťovny musí nad celým procesem znovu zamyslet a nově definovat.

Kdo ponese zodpovědnost

Do celé problematiky na sklonku loňského roku zásadně promluvila také automobilka Volvo. Ta prohlásila, že za své autonomní vozy ponese zodpovědnost. Pokud se tedy její vůz v plně autonomním režimu nabourá, řidič bude z obliga. I k tomuto však bude zapotřebí rozsáhlých legislativních změn.

Tohle vás bude také zajímat:

Témata článku: Technologie, Umělá inteligence, Volvo, Automobily, Automobilka, Allianz, Honda, Autonomní vozidlo, Undefined, Flux, Chad, Lexus, Audi, Send, Celá automobilka

4 komentáře

Nejnovější komentáře

  • dolph1888 16. 6. 2016 16:47:33
    Předčasné, lidé to nechtějí, vlády (státy) to nechtějí, infrastruktura...
  • El Vigo 16. 6. 2016 15:12:42
    musí počítat s českými vohnouty co přesedlají z Ochcávky TDI metalíza combi
  • blokovacREKLAM 16. 6. 2016 13:36:19
    Mě by spíš strašila ta představa, že mi někdo poškodí nebo začárá fixou...
Určitě si přečtěte

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme si titěrnou Wi-Fi meteostanici s lepším teploměrem než Netatmo

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme si titěrnou Wi-Fi meteostanici s lepším teploměrem než Netatmo

** Dnes se podíváme na maličkou Wi-Fi destičku Wemos D1 mini ** A připojíme k ní barometrický a teplotní shield ** Poběží na ní web a nabídne i JSON API

18.  6.  2017 | Jakub Čížek | 28

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

** Na jaké parametry se zaměřit a kde vás výrobci chtějí nachytat ** Monitory se stále více specifikují pro konkrétní určení ** Náročný hráč nebo profesionální grafik mají různé požadavky

20.  6.  2017 | Tomáš Holčík | 31

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

** Ani hry se sebelepší grafikou vás nevtáhnou tolik, jako ve virtuální realitě ** Pro sledování filmů není VR ani zdaleka ideální ** I první generace je skvělá, stále však působí jako prototyp

20.  6.  2017 | Stanislav Janů | 22

Jak unikají informace o nových iPhonech? Třeba podprsenkami čínských pracovnic

Jak unikají informace o nových iPhonech? Třeba podprsenkami čínských pracovnic

** Na černém trhu mohou zaměstnanci továren za kradené součástky inkasovat částku ve výši ročního platu ** Velké množství informací je vyneseno i z centrály Applu ** Díly jsou pašovány v botách, podprsenkách i odpadem

21.  6.  2017 | Stanislav Janů | 24


Aktuální číslo časopisu Computer

Bojujeme proti Fake News

Dva velké testy: fotoaparáty a NASy

Co musíte vědět o změně evropského roamingu

Radíme s výběrem základní desky