Namezp
22. 4. 2023 • 15:21

Hot starts (horké starty) rozdělujeme na dva rozdílné typy:
1. u pístových motorů se vstřikováním paliva
2. u proudových (turbínových) motorů
Vaše velmi zjednodušené vysvětlení hot startu odpovídá pístovým motorům - popis je ale opravdu VELMI zjednodušený!Hot start u turbínových motorů je úplně něco jiného - hot start u turbínového motoru je důsledek nesprávné techniky spouštění motoru. U turbínového motoru velká část vzduchu nevstupuje do spalovací komory, ale obtéká ji, čímž ji ochlazuje a udržuje její provozní teplotu. Nebýt tohoto ochlazování spalovací komora by se přehřála a došlo by k jejímu spálení nebo dokonce roztavení. Z tohoto důvodu je při startu turbínového motoru nezbytné nejdříve před vstříknutím a zapálením paliva kompresor motoru roztočit, aby dosáhl dostatečných otáček, které zajistí, že kolem spalovací komory bude proudit dostatečné množství vzduchu. Ke vstříknutí a zapálení paliva dojde až při určitých otáčkách kompresoru. Ve starých vrtulnících jako je Bell 206 toto vše musel obsluhovat a kontrolovat pilot. U novějších strojů, vybavených systémem FADEC (Full Authority Digital Engine Control) je start proveden v podstatě jen jedním tlačítkem a o vše se stará počítač a právě v tomto byl problém u vrtulníků, o kterých píšete v článku.

Názor byl 3× upraven, naposled 22. 4. 2023 15:29

Určitě si přečtěte

Články odjinud