Uživatelé si pomalu ale jistě zvykají na fakt, že aktualizace softwaru jsou nezbytné nejen v případě počítačů, notebooků, mobilních telefonů a tabletů, ale i mnoha dalších spotřebičů, jako jsou chytré žárovky, vysavače či elektrické koloběžky. Samozřejmostí jsou i ve světě dopravních prostředků, jako jsou auta, letadla či vrtulníky.
O tom, že se nevyplácí ignorovat dostupné záplaty, se na vlastní kůži přesvědčili australští vojáci na palubě helikoptéry MRH-90 Taipan. Ve čtvrtek 23. března probíhalo u pláže ve státě Nový Jižní Wales „rutinní protiteroristický výcvik“, během kterého se jeden z vrtulníků zřítil (některé zdroje v této souvislosti nemluví o zřícení, ale „nouzovém přistání“, každopádně stroj skončil ve vodě).
Co stálo za pádem vojenského vrtulníku?
Dobrou zprávou je, že havárii přežilo všech deset členů posádky a jen dva si z ní odnesli lehká zranění. Austrálie přesto – do doby, než úřady incident vyšetří – uzemnila svou flotilu 47 vrtulníků Taipan. Výsledky šetření ukázaly, že příčinou havárie byla údajně absence softwarové záplaty, přičemž vedlejší roli hrála chyba pilota, píše The Register.
MRH-90 Taipan je australská verze víceúčelového vrtulníku NHIndustries N90, který vyrábí firma vlastněná Airbusem. Tento typ používají ozbrojené síly Itálie, Francie, Nizozemska a Německa. V dubnu 2010 utrpěl jeden z tehdy relativně nových australských vrtulníků během cvičného letu „katastrofální“ mechanickou poruchu a pilot se musel vrátit do Adelaide. Tří měsíce poté vyvinuly firmy Airbus Helicopters a výrobce motorů Safran softwarovou opravu, která měla znemožnit pilotům provedení „horkého startu“.
Australská rozhlasová a televizní společnost ABC v úterý 18. dubna oznámila, že pravděpodobnou příčinou incidentu bylo nepoužití této softwarové záplaty. Ministerstvo obrany odmítlo tuto domněnku potvrdit, nebo vyvrátit, ani neuvedlo, zda před poruchou motoru došlo k „horkému startu“.
Vrtulník nedostal softwarovou záplatu
ABC s odvoláním na nejmenovaný zdroj uvedla, že záplata zabraňující horkým startům je k dispozici již několik let, ale nebyla aplikována na všechny Taipany australské armády, přestože s ní bylo spojeno varování, že může být potřebná k zabránění možným poruchám motoru. Vrtulník, který skončil ve vodách půvabné zátoky Jervis Bay, s největší pravděpodobností patřil mezi ty, které záplatu nedostaly.
Australské ministerstvo obrany odmítá komentovat probíhající vyšetřování, nicméně několik činitelů obeznámených s flotilou Taipanů tvrdí, že jednoduchá softwarová oprava mohla zabránit potenciálně ničivému „horkému startu“ stroje.
K „horkému startu“ dochází, když pilot během mise krátce po přistání vypne a znovu nastartuje motor, místo toho, aby jej před dalším vzletem nechal běžet na volnoběh. Bývalí piloti a mechanici vrtulníků Taipan tvrdí, že motory těchto strojů nejsou určené k tomu, aby se během operace opakovaně zapínaly a vypínaly.
Armádní vrtulníky Taipan se vrátily do běžného provozu 6. dubna po krátké odstávce, přičemž ministerstvo obrany potvrdilo, že byla zavedena blíže nespecifikovaná „opatření ke zmírnění rizik“. Lze celkem spolehlivě předpokládat, že oním opatřením je instalace softwarové záplaty.