Audit návštěvnosti českého Internetu za říjen: je to dobré

Na co čekají tvůrci a majitelů významných webů českého Internetu vždy napjatě okolo patnáctého každého měsíce? Přece na výsledky auditu návštěvnosti!
Na co čekají tvůrci a majitelů významných webů českého Internetu vždy napjatě okolo patnáctého každého měsíce? Na výsledky auditu návštěvnosti, který především ukáže, jak si v tomto období vedla konkurence. Stejně jako na zářijové výsledky se na říjen čekalo s nadějí - nadějí na další skok vpřed, který by měl potvrdit slušné růstové tendence českého Internetu v roce 1998.

A nebudu vás dlouho napínat - říjnový vzestup oproti září činil 14,5% navštívených stran a 14,4% IP adres, tedy skoro nachlup stejně. Protože porovnáváme dva sezónní měsíce (tj. ne měsíc sezónní s prázdninovým), musíme tento růst hodnotit jinak než záříjových 21%, srovnávaných s dovolenkovým srpnem. Nicméně, jsou dva faktory, díky kterým musíme jinak velice slušné procento (kdyby to tak bylo každý měsíc, máme roční růst o 400%!!) brát s rezervou:

  • v říjnu se vysoké školy zaplní studenty
  • říjen je přece jen ještě "byznysovějším" měsícem než září, kdy ještě leckdo dokončuje dovolené a relaxuje
Proveďme tedy u několika webů, které považuji za určitý průřez českého Internetu, opět srovnání mezi dubnem a říjnem letošního roku; jak už jsem v tomto článku uvedl, domnívám se, že toto je dobré porovnání vzdálených měsíců, obou obchodně "zdatných".
Server V.98 X.98 Procenta Měsíční růst Roční predikce
Seznam 153075 238950 56% 9,3% 112%
Mobil 21677 35204 62% 10,4% 125%
Pes 29373 34526 18% 2,9% 35%
Živě 6890 9895 44% 7,3% 87%
Svět Namodro 21709 16665 -23% -3,9% -46%
Jsou zde vidět velké rozdíly, ale v určitém průměru se dostáváme k cca 80% ročnímu růstu, takže z říjnového 14,5% poskočení můžeme polovinu přičíst na vrub "lepšímu měsíci" a druhou "lepšícímu se Internetu". A to je docela dobré.

Podívejme se na jednotlivé kategorie. Vyhledávače jsou jakýmisi pilíři českého Internetu a pokud technicky fungují, kopírují jeho celkový vývoj. Jedničkou je Seznam, který si stále zvyšuje svůj náskok před Atlasem a Zmijí - v absolutních číslech o čtyřnásobně vyšší hodnotu než oba konkurenti dohromady! Pokud tedy zástupce Zmije prohlásil, že tento vyhledávač předstihne Seznam, pak musíme konstatovat, že po říjnu k tomu má mnohem dál než v září (Seznam = +45000 stran denně, Zmije = +1700 stran denně).

Všeobecné zpravodajství zaznanemalo v říjnu krizi. Pokud přijmeme teorii sedmiprocentního apriorního růstu, pak vlastně největší weby Trafika (-6%), České Noviny (+7%), Neviditelný Pes (-0,3%), Dnes (+10%) a Novinky (-6.2%) dopadají docela bledě, a nejúspěšnější iDnes (-13%) je taky pod měsíčním průměrem. Čím tomu je, nevím; možná by pomohlo zkoumání jednoho po druhém. iDnes má úděsný a odpuzující layout, grafik je tam asi nasazen konkurencí. Neviditelný Pes si možná říká "a just se nebudu vyvíjet", načež návštěvníci říkají "a just nás sem nebude víc chodit, Novinky trpěly podle informací šéfredaktora Petra Matouška nebývale mnoha technickými pády; neúspěch Trafiky si příliš vysvětlit nedovedu. Jeden problém by tu byl: všeobecná zpravodajství totiž přinášejí naprosté minimum původních (z tisku nepřebíraných) materiálů - stoprocentně původní je vlastně jen Pes a Novinky. Nevalné výsledky všeobecně zpravodajských serverů ukazují ještě na jedno: kdo neroste, ztrácí. Pokud server nepřinese za měsíc výraznou, atraktivní novinku (rubriku, layout, soutěž atd.) nebo není na Internetu ostře propagován (viz případ Shopu dále), vytrácí se ze středu pozornosti, návštěvníci jdou "za novotami".

Počítačová zpravodajství jsou ta, která nás, coby tvůrce Živě, zajímají nejvíc. A i zde jsou výsledky prachmizerné - po pravdě řečeno, nebýt právě Živě, tak by se zdálo, že obor je v kolapsu: Svět Namodro (-23%), Softwarové Noviny (-15%), IDG (-1.6%) se propadají i v absolutních číslech, Živě (+22%) zachraňuje. Nesmím komentovat konkurenci, neb jsem zaujatý - ale trošku se zdá, že čtyři weby věnující se výpočetní technice jsou na českém Internetu příliš mnoho. Mobil Server získal devět procent, což je jeho "podstandard", ale zase - v říjnu se v telekomunikacích mnoho nedělo, a "akce Bojkot" se rozjela až v jeho samotném závěru.

Co další servery? Životaschopnost stále více ukazuje inzertní Avízo (+30%), Hokej potvrzuje nástup hokejové sezóny (+32%), další úspěšný server je Seznamka (+25%), která je stejně jako Avízo "samoobslužná", a výrazně více lidé brouzdali Shopem (+36%), který už se návštěvností blíží k menším mediálním serverům.

Jako každý měsíc musím závěrem (kromě pochvaly Davidovi Čížkovi z DCCI za dobrou práci) konstatovat, že je ještě příliš krátká doba na vyhodnocení nějakých trendů - ta nastane nejdříve v dubnu příštího roku, kdy bude možné provádět vlastně jediné relevantní srovnání, které není zatíženo přirozenými sezónními výkyvy, tj. srovnání mezi stejnými měsíci za sebou následujících let.

Váš názor Další článek: Ikonka Tento počítač na ploše – otevřít nebo prozkoumat?

Témata článku: Audi, Just, Pochvala, Stejný měsíc, Slušné procento, Říjen, Slušné číslo, Justo, Pes, Původní materiál, Původní číslo, Avis, Dobrý výsledek

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší