ATI vyrazila do boje o grafický trůn a nabídla na CeBITu vlastní řešení hardwarové podpory T&L.
ATI vyrazila do boje o grafický trůn a nabídla na CeBITu vlastní řešení hardwarové podpory T&L (texturování a osvětlení scény). V oblasti grafických karet podobné řešení zatím nabízí pouze Nvidia se svou GeForce, proti které ATI zprvu nasadila dvouprocesorovou kartu Fury MAXX využívající hrubý grafický výkon bez hardwarového zpracování pokročilých funkcí. Nová hardwarová podpora T&L od ATI však není nějakou samostatnou grafickou kartou, dokonce ani nepochází z vývoje ATI, ta totiž v nedávné době koupila firmu ArtX, která se zaměřuje na specializovaná grafická řešení a je podepsaná například pod grafikou v herním konzolích Nintendo 64. ArtX nabídla vlastní řešení grafické karty s podporou T&L a ATI ji nyní začala pod svým jménem prodávat.
Jedná se o čipset pro základní desku s integrovanou grafickou kartou, nicméně proti obvyklému standardu, kdy grafika na základní desce není nic extra, je tady integrována špičková grafická karta podporující poslední výkřiky techniky. Na CeBITu byla vystavována základní deska pro Slot 1, což je poněkud v rozporu s proklamovanou optimalizací na Intel Celeron, k dispozici by ale měly být i verze pro Socket 370. Grafika je to ale stále od ATI, ArtX přidal ty komponenty, které zatím ATI nenabízela. Z hlediska ovladačů a jejich kvality je tedy vše při starém.
Jak to tedy bude vypadat s grafickými kartami dál? ATI v současné době srovnala krok s GeForce co do nabízených vlastností. Její řešení je pravda trochu nestandardní, protože je integrováno na základní desku a tak pochopitelně omezuje výběr čipsetu základní desky pouze na jeden, nicméně nabízí ATI dobrý odrazový můstek k nabídnutí takových vlastností, které zatím GeForce nemá.
Když jsem se ptal u Matroxu, kdy budou poskytovat podporu T&L ve svých grafických kartách, odpovídali mi plně v duchu firmy, která zatím něco podobného vůbec neplánuje – že zatím není dostatečný trh, aplikace to nevyžadují a podobně. Pochopitelně zcela opomenuli, že to byl právě Matrox, který zabudoval do svých karet podporu pro Enviromental Bump Mapping (plastický vzhled textury) a neměl v době uvedení takřka žádnou podporu aplikací.
V nadcházejících týdnech a měsících se objeví od několika výrobců takové grafické karty, že klasická GeForce 256 proti nim bude vypadat jako chudý příbuzný. Nové generace Voodoo karet jsou ty, o kterých je známo již téměř vše, od ostatních výrobců to musí ještě zůstat chvíli pod pokličkou, ale nebojte se, dozvíte se to jistě na Živě jako první.