Astronomové zaznamenali dosud nejsilnější větrnou bouři ve známém vesmíru

Vědci nalezli kvasar vytvářející tu jednoznačně nejsilnější bouři, jaká byla dosud ve známém vesmíru zaznamenána. Plyne to ze studie publikované minulý měsíc v The Astrophysical Journal.

Podle Space.com mohou větry kvasarů bránit galaxiím v produkci hvězd. V tomto konkrétním případě se však vědci zajímali pouze o jejich sílu –  nikoliv vliv na okolí.

„Vysokorychlostní větry byly v kvasarech pozorovány již dříve, ale byly slabé a nesly pouze relativně malé množství hmoty,“ uvedla astronomka Sarah Gallagher z Western University v tiskové zprávě.

Nová třída kvasarů?

„Oproti tomu vítr z tohoto kvasaru unáší ohromné množství hmoty neuvěřitelnou rychlostí. Je šíleně silný a nevíme, jak kvasar může něco takového vypouštět“ dodala Gallagher.

Badatelé proto mají podezření, že dost možná objevili zcela novou třídu kvasarů. „Předtím než náš tým vyvinul naši metodologii a získal potřebná data, bylo studium těchto objektů obtížné,“ konstatovala spoluautorka výzkumu Karen Leighly z University of Oklahoma.

„Nyní to ale vypadá, že by mohlo jít o ten nejzajímavější druh větrných kvasarů, který je možné studovat.“

Z vesmíru

Každý týden novinky z astronomie a průzkumu vesmíru. Dozvíte se, co můžete vidět na nočním nebi, ale také o pozorovací technice, observatořích, výzkumech, objevech a zkrátka všem, co s astronomií souvisí.

Sledujte také: Vesmírné zprávy, Elonovinky, Vesmírná technikaTýden Živě