A je to také jedna z největších příležitostí pro technologické firmy: šest miliard dolarů za čtyři roky.
Otázka
jak se uživit z Internetu je už natolik „profláklá“, že se téměř stydíme vám ji zde opět prezentovat. Neustále se objevují nové, nadějné možnosti a vzápětí se odhazují jako sice ne zcela marné, ale stejně tak obtížné jako cokoli jiného.
Jedním z témat, které ještě nebylo „odhozeno“, je ASP, Application Service Programming, nebo též zjednodušeně hostování aplikací a dalších softwarových služeb přes web. ASP znamená, že si zákazník nemusí software kupovat a zejména nemusí provozovat náročné „serverové“ aplikace (a živit k tomu příslušný odborný personál), ale vše svěří softwarové firmě, která jde vlastně o krok dál, než kam jdou dnešní softwarové firmy – tato firma bude software provozovat u sebe a starat se o jeho chod, zákazník k němu bude přistupovat přes tlustou internetovou linku.
Popsanému schématu dnes chybí mnoho do plné realizace (není software, nejsou dostatečně tlusté linky a přitom levné, není dostatek zkušeností ani na straně dodavatele ani zákazníka), ale model jednu zajímavou logiku má. Je to totiž způsob využití Internetu, při kterém každý dělá, co umí nejlépe, počítačová firma se stará o hardware a software, a „ta druhá“ firma (zákazník) se rovněž drží svého kopyta, je naopak ještě více zbaven starosti o to, co ostatně není součástí jeho podnikání a co byl pouze donucen znát.
Známá analytická firma IDC došla k názoru, že růst tržeb v oblasti ASP poroste „ďábelským tempem“, a to zejména v Evropě. Z loňských slaboučkých 93 miliónů dolarů na už zcela jinou sumu za čtyři roky: má to být skoro šest miliard dolarů. Zmiňme přitom, že se zde jedná především o tržby za lidskou práci (programování, support), tedy o tržby s vysokou přidanou hodnotou.
Celosvětově čísla vypadají ještě zajímavěji. Loni se v této oblasti utržilo 986 milionů dolarů (především v USA, kde je tento model nejdále), za čtyři roky to má být 24 miliard. IDC komentuje, že navzdory překážkám (v americké angličtině „výzvám“ J) už ASP model ukazuje skutečné, hmatatelné výsledky – ostatně miliarda dolarů za tržby v oblasti internetových služeb skutečně není málo.
K očekávanému růstu ASP má nejvíce přispět docela překvapivý faktor: nedostatek kvalitních odborníků v IT. Je pravda, že řada firem je až zoufalá z toho, že nemá pod kontrolou svůj „informační park“ a není schopna prakticky za žádnou cenu sehnat špičkové odborníky, kteří budou plnit to, co je potřeba. ASP model toto nepříjemné břemeno přenese na jinou firmu, i když je jasné, že tato společnost si řekne o slušné peníze.
Náš názor je shodný v IDC v jednom: považujeme za jisté, že tento způsob řešení nasazení a využití IT ve firmách bude růst, bude se stále zlepšovat a zkvalitňovat, získávat na významu a atraktivnosti. Co však považujeme za nejisté, je rychlost tohoto růstu. Oblast je natolik v plenkách, že ještě nikdo nezná všechny překážky, které před ní stojí, a navíc všechny, které jsou nyní už známé, jsou docela hrozivé: a) růst kapacity internetových linek se v poslední době zpomalil, přitom tyto služby naopak vyžadují o řády vyšší kapacity než dnes za stejné peníze, b) požadavky na další rozvoj internetových technologií jsou rovněž enormní, navíc se „rozlévají do šíře“; c) a zřejmě vůbec nejkritičtější je otázka naprosté změny myšlení a vnitřní organizace firem, které mají tato řešení nasadit. Z těchto důvodů vidíme ASP jako běh na velice dlouhou trať.