Asijský vítězný pochod ve spotřební elektronice

Zajímavé věci v hardware se nedějí na této straně zeměkoule.

Související odkazy

Slovník
broadband
DVD
e-mail
komponenta
laptop
narrowband
pixel
prototyp
LCD
server

Katalog produktů
LCD monitory
LCD televizory

Pamětníci možná vzpomenou na osmdesátá léta, kdy se říkalo, že brzy celý svět převálcují „Japonci“: jejich technologická dominance ve spotřební elektronice (audio-video) bila do očí, japonské automobily začaly porážet německé a americké výrobky. Pak přišla počítačová éra, v níž zase pro změnu zvítězil „Západ“; Asie sice dodávala některé komponenty, ale hra byla v režii amerických firem (IBM, Intel, Microsoft, HP...). Japonsko se, i z řady jiných důvodů, dostalo do vleklé ekonomické krize a o nějakém „válcování“ nebyla na čas ani řeč.

Jenomže v novém tisíciletí bychom měli s Asií zase počítat. Spolu s japonskými firmami stojí v první řadě už i korejský Samsung a LG, a zdatně sekundují možná tisíce zatím bezejmenných společností z Číny, Tchaj-wanu, Malajsie a podobně. Osobním počítačům sice nadále vládnou výše uvedené firmy (ne už tak tvrdou rukou jako dříve), ale podstatné je, že centrum dění je dnes už mimo PC: nejrychlejší a nejzajímavější technologický vývoj, výrobky, které posunují svět dopředu, jsou zase ve spotřební elektronice, přesněji řečeno v digitální spotřební elektronice a digitální zábavě. A zde mnoho významných ne-asijských značek nenalezneme.

Přesun centra dění potvrdila i nedávná konference a výstava CEATEC, která se podobně jako její západní protějšky CES (Consumer Electronics Show) nebo E3 zaměřuje na oblast spotřební elektroniky a zábavy. (Zatímco akce na tato témata jen kvetou, počítačové veletrhy mizí a zmenšují se – i to o něčem svědčí.) Produkty uvedené na CEATECu uvádějí fanoušky v nadšení (kdy nás přivedlo k nadšení naposledy něco z počítačů?) a brzy začnou zaplňovat stránky našich časopisů; zde jen stručné nahlédnutí:

  • Plazmové a LCD televize s úhlopříčkou 70 palců a víc (cca dva metry!) budou k mání hned od několika výrobců a jejich ceny budou rychle klesat; konečně budeme moci vyslovovat „domácí kino“ bez uzardění. Pokud si myslíte, že LCD je ta nejlepší kvalita, kterou lze dosáhnout, pak se naučte nový pojem: LCOS (Liquid crystal on silicon). 70palcovou televizi s LCOS připravuje Sony jako první na světě (Intel také chce vyrábět LCOS, ale má s tím zatím technologické problémy); pravda, za 10 000 dolarů, ale kvalita je prý úžasná.
  • Televize v brýlích: na uši sluchátka a na oči speciální „brýle“ s miniaturní obrazovkou umožní sledovat film opravdu kdekoli a kdykoli (vyrobí Mitsubishi s názvem Scopo).
  • Satelitní navigátor s 20GB diskem: proč to už dávno neudělali jiní? Malé paměti běžných navigátorů neumožňují pracovat s kvalitními mapami – pokud přejíždíte autem stovky kilometrů, jsou k dispozici pouze velmi hrubé mapy (připravuje Sanyo – fotka dobře ukazuje propastný rozdíl mezi tímto produktem a dnešními navigátory).
  • Počítač se „zásobníkem“ 1000 GB? Chystá Sony a říká mu „domácí server“. Ne proto, abyste na něm zálohovali data blízké fabriky, ale pro ukládání programů televize. Server (Vaio Type X, s celkem příjemnou cenou asi 5 000 dolarů) totiž neustále přijímá televizní programy až z šesti předvolených kanálů a ukládá je do své gigantické zásobárny; vydrží tam týden, pak se nejstarší automaticky mažou. Takže přijdete domů a pustíte si cokoli zajímavého, co v minulých sedmi dnech prošlo televizí.
  • Laptop, který hraje, i když je vypnutý: i toto už mohlo někoho napadnout dávno. LCD obrazovka laptopu funguje jako televize a zařízení dokonce umí nahrávat na DVD(-RW), rovněž bez zapnutí počítače. (Připravuje Toshiba, řada Cosmio.)
  • Velké projekční stěny (sestaveny z jednotlivých panelů) nejsou novinkou, ale Panasonic opět dokázal cosi nového: jeho stěna (4,5 x 1,65 metru!) může být použita jako televize, projekční stěna pro více videoproudů, a je navíc dotyková (touchscreen), takže na některých panelech můžete třeba přijímat e-mail nebo hrát hry… (foto zde).
  • Sony chystá digitální kameru schopnou zachycovat video ve vysokém rozlišení (High Definition Video, 1440 x 1080 pixelů, cena pod 4 000 USD).

(Fotografie některých produktů z CEATECu naleznete např. zde.)

Uvedené výrobky nejsou žádnými futuristickými prototypy, které nikdy nespatří světlo světa, jako to známe třeba na automobilových show (automobilky představují modely nadpozemského půvabu, aby vzápětí přišly na trh s tradičně ošklivými modely). Jedná se o produkty, které se už začínají vyrábět, mají svůj štítek s cenou a jsou dostupné zejména, nebo i jen na některých asijských trzích.

Kde se tato asijská nadvláda, která ostatnímu světu jakoby s lehkostí „ukradla trendy“, vzala? Především je to lehkost jenom zdánlivá. Známé úsloví, že Američan plánuje na rok dopředu, Evropan na desetiletí a Japonec na století, skrývá kousek skládanky: asijské společnosti se na tuto novou technologickou vlnu chystaly už od doby, kdy zvítězily v předchozí (analogové), tedy možná i dvacet let.

Asiaté začali pracovat na nových technologiích – za všechny jmenujme LCD displeje – o řadu let dříve než firmy americké nebo evropské, a dlouhá léta do tohoto vývoje investovali obrovské sumy. (Toto by akcionáři typické americké společnosti nedovolili: chcete-li povolit investici, ať jsou výsledky vidět za rok, nejhůř za dva.) To, že přední japonští a korejští výrobci měli v laboratořích na stolech prototypy LCD pár let předtím, než ostatní svět vůbec začal tušit, že něco takového by mohlo existovat, jim umožnilo věci domýšlet dále: a k čemu ještě by se to taky mohlo využít?

Druhým významným faktorem je širokopásmový (broadband) internet. Asijské státy tak trošku přeskočily etapu „narrowbandu“: přišly k internetu o pár let později než USA, a i když zde samozřejmě narrowband existuje, hlavní investice už šly do broadbandu. Nepochybně zde pomohla i geografie: jedná se obvykle o země s velmi hustým osídlením a s velkými městy, kde se pokrytí broadbandem rychle vrátí. Broadband samozřejmě otevírá nové spektrum možností – v Koreji například běží některé televizní seriály, které jsou dostupné pouze přes internet. Dodejme jedno sdělení pro českou státní správu: místní vlády rozšíření broadbandu silně podporují, a to i přímo významnými finančními injekcemi.

Třetím podstatným faktorem je nadšení Asijců pro „gadgets“, které je daleko větší než u Evropanů nebo Američanů. Tržní náskok tak dávají sami zákazníci, kteří jsou ochotni ve velkém nakupovat ještě citelně drahá zařízení a tím jednak odůvodní další investice výrobců, jednak vytvářejí další trhy (například pro filmy ve vysokém rozlišení apod.).

Že většina produktů je uvedena buď pouze pro asijské trhy (a nikdy nebude uvedena jinde), nebo je uvedena nejdříve na asijských trzích a až se zpožděním, někdy i několika let, na jiných trzích, není neschopnost je vyrobit nebo nějaký sobecký záměr. Globální firmy jako Sony mají samozřejmě ostatní světové trhy dobře prozkoumané a vědí, že tyto jejich produkty by zde nebyly prodejné (resp. jen nepatrnému množství extrémních fandů). A jejich průmyslová špionáž je ubezpečí, že se nemají z hlediska konkurence čeho bát: je lepší rok dva počkat a pak přijít s novou verzí, která bude samozřejmě levnější a která bude přivítána s otevřenou náručí.

Diskuze (27) Další článek: Soubory: Nová verze českého OpenOffice ZDARMA!

Témata článku: Hardware, Televize LG, Drahý dům, Televizory v akci, Sluchátka k televizi, Ostatní výrobci, Nadšení, Významná cena, Narrowband, Sluchátka Samsung, Elektro, Televizory Sony, Televizory LG 2016, Crystal, Laptop, Auto Show, Japonský výrobce, Televizní obrazovka, Televize Samsung v akci, Sluchátka za uši, Televizní sluchátka, Vítěz, Televize s DVD, Významný faktor, Televize Panasonic


Určitě si přečtěte

Podívejte se, jak umírá váš laptop. Desítky na to mají mocný nástroj powercfg

Podívejte se, jak umírá váš laptop. Desítky na to mají mocný nástroj powercfg

** Hardware současných laptopů už tak rychle nestárne ** Tedy až na baterie – ty umírají děsivou rychlostí ** Ve Windows to můžete sledovat skoro v přímém přenosu

Jakub Čížek | 69

Google dosáhl revolučního milníku v kvantové nadvládě. IBM ale nesouhlasí

Google dosáhl revolučního milníku v kvantové nadvládě. IBM ale nesouhlasí

** Google představil nový kvantový čip s 53 qubity ** Oznámil, že díky němu lidstvo poprvé dosáhlo kvantové nadvlády ** IBM toto tvrzení zlehčuje

Karel Javůrek | 16

Měření rychlosti internetu: Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

Měření rychlosti internetu: Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

** Speedtest stále častěji měří jen rychlost na poslední míli ** Ta však ale neodpovídá reálnému surfování ** Jak se tedy pokusit změřit tu skutečnou?

Jakub Čížek | 85

Wi-Fi 6 konečně začíná dostávat smysl. Poradíme, jak ji využít

Wi-Fi 6 konečně začíná dostávat smysl. Poradíme, jak ji využít

** Na trh míří první levné Wi-Fi 6 routery ** Nabídka zařízení, zejména notebooků, každý den roste ** Poradíme, jak nejlépe přejít s domácností na Wi-Fi 6

Tomáš Holčík | 31



Aktuální číslo časopisu Computer

Test 9 bezdrátových reproduktorů

Jak ovládnout Instagram

Test levných 27" herních monitorů

Jak se zbavit nepotřebných věcí na internetu