App.net: Představte si Twitter, za který budete platit

App.net je po Diaspoře další smělý pokus, jak trošku pohnout současnou koncepcí sociální sítě. App.net chce být svobodný a bez reklam, jedinou šancí je tak prý pouze předplatné.

Někdy touto dobou přesně před dvěma lety ovládla letní okurkovou sezónu myšlenka sociální sítě bez hranic – Diaspora. Globální komunitní internet tehdy ovládal Twitter a Facebook a nic nenapovídalo tomu, že by se tu mohl objevit někdo další.

Diaspora měla být svobodná a decentralizovaná podobně jako třeba komunikační systém Jabber, který nestojí a nepadá na jednom centrálním serveru – cloudu, ale na hromadě vzájemně komunikujících a nezávislých hubů. Data Diaspory patří jen uživatelům a není zde žádný „zlý“ Facebook, Google a další čerti.

diaspora.png
Diaspora je pěkná, jednoduchá, moderní a skoro nikdo tam není

Uběhlo několik málo měsíců, Diaspora se skutečně otevřela veřejnosti na prvním hubu joindiaspora.com a žila si svým životem. Přinesla několik zajímavých technologických novinek, nalákala do svých řad pár tisíc fanoušků a dnes, po dvou letech, ji podle Ad Planneru (Google) každý měsíc navštíví asi 40 tisíc unikátních uživatelů. Buď to jsou špatná data, nebo je to absolutní propadák.

Jsou už všechny karty rozdané?

Možná Diasporu zabil Google+, který se na webu objevil následující sezónu, nebo to byl prostě podzim. V létě se každý zasní a nechá se unést včetně mě, ale s koncem prázdnin přichází tvrdá realita. Suma sumárum, lidi očividně vůbec nezajímalo, v čem je Diaspora unikátní, poněvadž tam jednoduše nikdo nebyl. Facebook je sociální perpetuum mobile, Twitter zažitý díky své jednoduchosti a Google+ pak těží z komunity s Google účtem, protože se pokouší tmelit jednotlivé již stávající aplikace firmy dohromady. G+ není skutečně nic jiného než pojivo pro původní Buzz, Google Profiles, GTalk, Picasa Web Albums, Kalendář a další.

Dalo by se konstatovat, že Diaspora byla jasným důkazem toho, že na poli sociálních sítí jsou už karty jednoznačně rozdané a bude trvat ještě hodně dlouho, než se některá z velkých sítí unaví natolik, aby mohl její pozici napadnout další hladový žralok. Příkladem takového vyhoření je třeba MySpace, který byl ještě před pár lety na absolutním vrcholu, aby záhy usnul na vavřínech a během několika měsíců skončil na totální periférii.

App.net: Svobodu a kontrolu za roční paušál

Přesto se stále najdou tací, kteří v onom komplikovaném kybersvětě hodlají budovat nové a nové sociální sítě. Jedním z nich je i Dalton Caldwell, který si usmyslel, že pohřbí Twitter a vybuduje principiálně identickou síť, za kterou budou lidé platit.

Placená sociální síť! To tu ještě nebylo a na Daltona se vrhla světová technologická média. Nikdo to nedokázal dost dobře pochopit. Daltonova vize je založená na předpokladu, že pokud se sociální síť chová jako platforma – lépe řečeno infrastruktura, není zde žádný důvod k tomu, proč bychom za přístup k ní neměli odvádět nějaký bakšiš, stejně jako odvádíme měsíční platby za elektřinu, internetové připojení a další služby každodenního života.

app.net.png
Základní testovací webové prostředí služby napovídá, že funguje podobně jako Twitter. App.net má být hlavně infrastruktura, API, čili se předpokládá, že teprve programátoři třetích stran napíšou nové a hezčí klienty

Caldwell tedy s partou dalších nadšenců spustil systém App.net. Už samotný název napovídá, že tento systém chce skutečně nabízet hlavně API pro další vývojáře, kteří nad sítí postaví své aplikace. Tak dnes funguje i Twitter, jehož původní stránky musíte navštívit snad jen při registraci, po ruce totiž máte stovky nejrůznějších aplikací a klientů, které nějakým způsobem pracují nad sítí Twitteru, kterou totálně překryjí. Z Twitteru se stala sociální infrastruktura pro další aplikace a služby a skutečně tedy připomíná elektrickou síť, která zase pohání výrobky někoho třetího.

Podle Caldwella jsou však Twitter, Facebook a Google zlí, poněvadž je živí reklama a klíčový je pro ně tedy především její zadavatel a marketéři všeho druhu – nikoliv uživatel samotný, ten je pouze potravou. App.net by naopak měl myslet pouze a jedině na uživatele a na jeho absolutní pohodlí, žádná reklama zde totiž nikdy nebude. App.net není síť živená reklamou, ale předplatným. Chcete se připojit? Tak to pak počítejte s tím, že zaplatíte 50 dolarů na rok jako běžný uživatel a 100 dolarů jako vývojář, který dostane magický API Key pro vývoj nejrůznějších nadstaveb.

Dalton Caldwell o svém projektu App.net

App.net v mnohém připomíná dva roky starý sen Diaspory. Zatímco ta chtěla absolutní svobody jednotlivce docílit tak, že si každá skupina na své náklady spustí vlastní server a ty budou vzájemně komunikovat, čímž vznikne obří sociální síť – infrastruktura, App.net chce dosáhnout svobody skrze předplatné a tím pádem nebude muset provozovatel škemrat o reklamu, investory a tak dále.

Další síť duchů?

O Google+ čas od času některý ze skeptiků prohlásí, že je to jen síť duchů. Podle červnových čísel zde má účet „pouze“ 250 milionů uživatelů a „pouhých“ 150 milionů z nich je aktivní alespoň jednou za měsíc (75 milionů pak každý den). Kdybyste s takovými čísly přišli před čtyřmi lety, byli byste neohroženou jedničkou, nicméně dnes je tu obří Facebook, který nastavuje úplně jiné měřítko.

Pakliže je Google+ kritizovaný za to, že má „pouze“ 150 milionů měsíčních aktivních uživatelů a je to tedy síť duchů, jak lze asi pohlížet na sítě, které teprve začínají, mají maximálně tisíce uživatelů a za provoz hodlají vybírat nemalý paušál?

I z těchto důvodů se někteří domnívají, že je Caldwell jednoduše blázen a za měsíc si už na App.net nevzpomene ani zoufalý bloger ze severočeských Mikulášovic. Respektovaný programátor z Křemíkového údolí však vrací úder a tvrdí, že stačí na svou stranu získat jen dostatečný počet early-adopterů. Pokud není jeho síť živena reklamou, ale poplatky, skutečně nemusí být velká, otázkou ale zůstává, jestli budou lidé chtít platit za něco, kde vlastně nikdo není a provozovateli to zase až tak nevadí.

app.net platba.png
Žádost o zaplacení při registraci na drtivé většině sociálních sítí nenajdete

App.net je zajímavý experiment, nicméně v situaci, kdy lidé bez výčitek svědomí kradou i mobilní aplikace v ceně pouhého dolaru, je myšlenka velké placené sítě skutečně snad jen halucinogenní představa po požití nadměrného množství lysohlávek – snad ještě bláhovější než sympaticky decentralizovaná Diaspora.

Údajné výhody zpoplatnění jsou ke všemu poměrně diskutabilní. App.net by například měl uživatelům nabídnout transparentní možnost pro stažení veškerého obsahu. To dnes už ale umí jak Facebook, tak Google. Google zároveň zůstává poslední velkou sítí na trhu, kde se zatím nevyskytuje ani žádná forma reklamy. Všichni ale okolo sebe mají především rozsáhlý ekosystém. Facebook a Twitter díky komplexnímu API, Google+ pak díky tomu, že to je prostě Google a je rozsáhlým ekosystémem sám o sobě. App.net nemá zatím nic a jen existence API nestačí. Programátoři musí mít také nějakou motivaci zažít.

app.net feed.png  appnet keyword.png  app.net followers.png
Globální proud, klíčová slova jako na Twitteru a stejně tak terminologie – followers

Možná jsem se ale nechal jen unést špatnou zkušeností a za rok, dva bude App.net zakořeněný hluboko v podloží každé sociální aplikace, každého sociálního klientu. Nechme se překvapit.

Diskuze (13) Další článek: Facebook to nezavařil všem

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,