Včera byly zveřejněny netrpělivě očekávané finanční výsledky Applu za poslední kvartál. Došlo s nimi k potvrzení negativních odhadů. Applu se dařilo od roku 2003 neustále růst, ale nyní po dlouhých 13 letech tržby firmě poklesly. Přesto nelze říci, že by se firmě dařilo špatně, stále je je nejhodnotnější značkou na světě a má obrovské finanční rezervy v hotovosti. Stále také odkupuje více vlastních akcií.
Největším tahounem celé společnosti jsou iPhony, ale ani trh chytrých telefonů není nafukovací a jak se přesvědčíme z přesných čísel, Apple pravděpodobně pomalu naráží na strop.
Na iPhony přechází stále více „Androidistů“
Applu se podařilo v rámci druhého fiskálního čtvrtletí prodat celkem 51 milionů iPhonů, což je poměrně výrazný propad oproti stejnému období v minulém roce, kdy se prodalo o 16 % více – přibližně 61 milionů kusů.
Podle Tima Cooka je to hlavně z toho důvodu, že v rámci nových modelů iPhone 6S a 6S Plus zaznamenali velmi nízké procento těch, kteří by upgradovali z iPhone 6 a 6 Plus. I když to bylo více, než při uvedení "eskové" páté verze, s loňským zájmem o přestup na zcela nový iPhone 6 a 6 Plus to nelze srovnat.

Apple iPhone má dle tvrzení tři pilíře uživatelů – zaprvé uživatele, pro které je iPhone prvním chytrým telefonem (takových ubývá), dále jsou to ti, kteří upgradují ze staršího modelu a zatřetí „switchery“, kteří přechází z Androidu či jiného systému. Tim Cook se pochlubil tím, že dle průzkumu si iPhony drží 95% loajalitu a za posledních šest měsíců si iPhone pořídilo více bývalých majitelů telefonů s Androidem, než kdykoli v minulosti za stejný čas.
Je jasné, že velká část uživatelů čeká na iPhone 7, ale Apple chce rozšiřovat cílový segment i s levnějšími modely. Proto představil menší iPhone SE, který dle finanční ředitelky Luca Maestri ovlivní marže Applu. Podle Cooka je iPhone SE pro uživatele, kteří chtějí malý telefon s moderní výbavou nebo pro ty, kteří si dosud nemohli iPhone dovolit. To by mohlo Applu pomoci na nových trzích jako třeba Indie, která je nyní dle Cooka tam, kde byla Čína před sedmi až deseti lety.
iPady mají téměř o 20 % horší prodeje
Pokud jde o tablety iPad, kterých už Apple nabízí poměrně velké portfolio, výsledky jsou ještě horší, než v případě iPhonu. Ale jak Tim Cook dodává, není to pouze problém Applu, trh se smartphony i tablety je nyní v útlumu a je to hodně znát.
Zatímco u iPhonů Apple zaznamenal meziroční propad o 16 %, u iPadů se jedná o 19% zhoršení prodejů. Celkem se prodalo 10,2 milionů iPadů, což je ale přesto více, než se očekávalo. Minulý rok se ve stejném období prodalo 12,6 milionů kusů.
Podle zveřejněných informací z analýzy IDC se iPadu daří v profesionální oblasti, kde si drží 70% tržní podíl. Představení iPadu Pro tak ještě více reflektuje zaměření Applu na tento segment.
Macy také v propadu, ale služby jsou rekordní
Špatná prodejní čísla se objevila i u prodejů Maců, ale jde o menší propady než v případě iPhonů a iPadů. Zatímco v minulém roce ve stejném čtvrtletí Apple prodal 4,6 milionů Maců, nyní to bylo 4,03 milionů kusů, což je o 12 % méně.

Dařilo se ale ve službách, u kterých se Apple pochlubil rekordním příjmem takřka šest miliard dolarů, což je o 20 % více, než za stejné období v roce 2015.
Apple neuvádí detaily jednotlivých částí, ale několika čísly se pochlubil. Apple Music už má 13 milionů platících uživatelů a Apple Pay nabírá každý týden jeden milion nových uživatelů.
Zajímavou informací také bylo, že iCloud roste rychleji než App Store, ale i ten překonal rekord například v průměrné útratě za aplikace na jednoho uživatele.
Apple TV i Watch stále v tajnosti
V rámci segmentu „Ostatní“ Apple kombinuje všechny menší produkty, mezi kterými je například Apple TV, iPody, příslušenství a hlavně chytré hodinky Apple Watch.
Tento segment se pyšní největším růstem příjmů téměř 30 % na celkových 2,19 miliardy dolarů. Apple ale stále neprozradil, kolik vlastně prodává Watch a Apple TV.
Tim Cook pouze politicky odpověděl, že Watch dosáhly jejich předpokládaných prodejů a že očekávají, že půjde o sezonní produkt podobně jako iPod. V případě hudebního přehrávače to znamenalo, že klidně 40 % prodejů z celého roku se uskutečnilo během vánočního období.
Celkové příjmy, zisky a budoucnost
Apple dosáhl za druhé fiskální čtvrtletí roku 2016 příjmu 50,56 miliardy dolarů, což je o 12,83 % méně, než v minulém roce (58 miliard dolarů). Propad zisku je ale ještě horší – z 13,6 miliardy dolarů v minulém roce to bylo nyní 10,5 miliardy dolarů, což je o 22,79 % méně. To je poměrně výrazný meziroční pokles. Marže se mírně snížila na 39,4 %.

Pokud jde o trakci na jednotlivých trzích, nejstabilnější příjmy měl Apple v Evropě, rostl poměrně hodně v Japonsku a nejhorší propad příjmů zaznamenal v Číně. V rámci celkových příjmů stále vítězí USA, ale Čína i přes propad předběhla Evropu.
Tim Cook se trochu vyjádřil k budoucnosti Applu. Podle jeho slov se možná dočkáme toho, že Apple v budoucnu koupí mnohem větší společnosti, než měl ve zvyku. Za poslední rok Apple koupil 15 menších společností, takže bude rozhodně zajímavé sledovat, jakých velkých akvizic se dočkáme.
Zatím se spekuluje například o Dropboxu či Boxu (úložiště zaměřené na firemní segment), GoPro (kamery), Tesla Motors (elektromobily) a velkou neznámou je pro Apple stále virtuální nebo rozšířená realita.
Apple má na to, aby mohl koupit i ty největší hráče v mnoha segmentech, kde nyní neoperuje, ale na druhou stranu to u Applu není zvykem. Zatímco ostatní kupují velké a drahé startupy, Apple obvykle kupuje pouze ty menší, alespoň v měřítku jeho možností a hotovosti, kterou má k dispozici.