Apple | Reklama

Apple zavařil reklamním firmám. Kvůli blokátoru v iOS a macOS tratí miliony dolarů

Apple na podzim loňského roku aktualizoval svůj mobilní a desktopový systém na verze iOS 11 a macOS 10.13. Mezi novinky patřila i funkce, která aktivně blokuje webové skripty umožňující sledovat pohyb uživatele napříč webem. Podle zprávy, kterou vydal The Guardian, má takové opatření zásadní dopad na reklamní firmy.

safari.jpeg
Nenápadná funkce Nesledovat napříč stránkami má milionové dopady na reklamní společnosti

Jako příklad uvádí výsledky marketingové společnosti Criteo. Ta popisuje, že v roce 2018 klesnou její příjmy z reklamy o 22 procent právě vinou integrovaného blokování v Safari. Criteo se přitom podílí na 15 procentech globálního webového trhu s reklamou. Za rok 2016 společnost vykázala příjem 730 milionů dolarů. Ztráty tak mohou snadno přesáhnout hranici sta milionů dolarů.

Reklamní firmy začaly bojovat proti nově představené technice blokování ihned po uvedení. Datová a marketingová asociace psala Applu otevřený dopis, v němž uváděla, že takový postup výrazně naruší reklamní trh a bude mít negativní dopady pro uživatele. Tím asociace narážela především na blokování kontextové reklamy a remarketingu (reklamy na nedávno prohlížené produkty napříč webem).

Apple na tuto stížnost reagoval pouze vyjádřením, že dnešní sledovací techniky mohou kompletně změnit chování uživatele na webu. Zároveň dodal, že ke sledování dochází bez souhlasu uživatele. To neplatí v Evropě, kde odklikáváme otravné proužky s informací o použití cookies.

Společnosti jako Criteo však budou muset čelit dalším překážkám. Velkým zásahem do příjmů by mohlo být i kompletní blokování agresivních reklam, které už za měsíc dorazí jako výchozí funkce v Google Chrome.

Diskuze (30) Další článek: Facebook si zaplatil reklamu v českých tištěných médiích. Propaguje návod na odhalení nepravdivých zpráv

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,