Když se řekne Švýcarsko, určitě si mnoho z vás představí hodinky a nelze se tomu divit. Tato země je sídlem věhlasných výrobců hodinek, které se úspěšně prodávaly po celém světě po dlouhá desetiletí – Rolex, Omega, TAG Heuer, Montblanc, Tissot, Swatch, Alpina a desítky dalších. Trh se ale začíná rychle měnit.
Apple slaví se svými chytrými hodinkami Watch obrovské úspěchy a je to znát na poklesu prodejů všech zaběhnutých značek klasických hodinek.
Apple již bohužel v rámci finančních výsledků nezveřejňuje přesná čísla prodejů, takže musíme brát pouze odhady, tentokrát od analytické společnosti Strategy Analytics. Dle těchto čísel se Applu podařilo meziročně prodat o 36 % více chytrých hodinek Watch, což za celý rok 2019 znamenalo 30,7 milionu kusů. V roce 2018 to bylo 22,5 milionu kusů.
Poprvé tak prodeje jednoho typu hodinek překonaly veškeré prodeje hodinek od všech výrobců hodinek ve Švýcarsku, kteří za rok 2019 prodali 21,1 milionu kusů. V roce 2018 to ještě bylo 24,2 milionu kusů, což představuje meziroční pokles o 13 %.
Opět lze vidět přeměnu velkého segmentu, kde inovace dlouhou dobu takřka neexistovala a současní výrobci se tak jen těžko dokáží přizpůsobit tak silné technologické konkurenci jako je Apple.
Řešením této situace navíc není nějaký displej, senzory nebo jakékoli systémové aplikace, protože vítězí už pouze celé platformy s obrovským přesahem možností a propojení, které má k dispozici pouze Apple a Google. Klasičtí výrobci hodinek se proto musejí stále více spoléhat na tradici, design a kouzlo luxusu. V tomto směru se zas na druhou stranu nedaří Applu, který se svými luxusními edicemi hodinek Watch z drahých kovů pohořel a přestal je nabízet.