Pokud by to mělo mít nějaké jednodušší ovládání, pak by se měli inspirovat v historii. Celá staletí stačily k ovládání dopravních prostředků pouze 2 opratě a 4 hlasové povely - hyjé, prrr, hot a čehý (a ruční brzda). Takže by mohli implementovat takové jednoduché ovládání i do apple elektromobilu. Kdyby ovšem chtěli utratit ty peníze za něco opravdu perspektivního v oblasti dopravy, tak by se měli věnovat spíše vývoji teleportace. 😉
😃 Serem na to. Apple auto nie ďakujem ostanem pri svojom BMW.
V prvom rade očakávam odlišný napájací konektor ako je dnes rozšírený 😀
Ovce se zapíšou do pořádníku a stejně budou měsíc nocovat před fabrikou, aby skutečně měli to vozítko 😀
Možné to je. Steve Jobs je mrtvý, takže je nebude brzdit ani zbytečný perfekcionizmus, ani snaha soustředit se na malé množství věcí a ty dělat ze všech nejlépe. Co by se za Jobse asi nestalo:iPhony se chladnu samy vypínají, takže iPhonista si ve sněhové vánici taxíka nezavoláproblémy se signálem - třeba na stanici metra Můstek mají signál všechny telefony kromě iPhonů, což je docela problém pokud čekáte na jízdenku přes SMSsamovolně praskající skla tabletů: http://osina.cz/ja-vul-si-koupil-tablet-o... ... Takže jejich auta budou asi krásná, drahá, v mnoha ohledech neuvěřitelně kvalitní, ale občas nebudou fungovat a Apple bude předstírat, že za všechny poruchy mohou zákazníci. A pokud se je někdo odváží kritizovat, tisíce haterů dostanou histerický záchvat z toho, že jim někdo kritizuje jejich modlu.
"třeba na stanici metra Můstek mají signál všechny telefony kromě iPhonů, což je docela problém pokud čekáte na jízdenku přes SMS" :) Naposledy ked som vystupoval tusim prave na Mustku tak som si este kdesy v metre v nejakom dobre ochcanom rohu vsimol kram s pouzitymi mobilmy kde bolo plno iPhonov. Vtedy som netusil ze tam maju problem so signalom ale vela by to vysvetlovalo :)))
OTÁZKA NEZNÍ ZDA PRACUJE NA ELEKTROMOBILU, OTÁZKA ZNÍ ZDA PRACUJE NA NOVÝCH BATERIÍCH S KAPACITOU ENERGIE NA HMOTNOST ALESPOŇ JAKO BENZIN. To je otázka, na elektromobilu dělá každý na zdroji energie nikdo. Stejné jako u vesmírných letů, na raketách se starými ruskými motory (viz sklad z dob CCCP) dělá každý soukromník na nových pohonech (efektivita, magnetoplazmové, fúzní) nikdo přesto, že ty chemické* už nic nepřinesou a jejich účinnost je žalostná._* Nukleární neprošly HeiI Greenpeace.
Názor byl 1× upraven, naposled 16. 2. 2015 17:07
1. Sucastna 85 kWh ma dojazd o cosi mensi ako starsie menej hospodarne auta (na jedno nabitie okolo 450km, ja dam na svojej Mazde 3 1.6 jazdenim povacsinou po meste okolo 600 km na jednu nadrz)2. V roku 2010 bola udelena Nobelova cena za vyskum grafenu. V blizkej buducnosti by sme mali vraj pouzivat grafenove superkapacitory ktore budu mat 10 krat vacsiu kapacitu a budu sa 10 krat rychlejsie nabijat ako sucastne bateie. Uz v sucastnosti vedia v laboratornych podmienkach takuto "bateriu" vyrobit ale pokial viem tak problem je s vydrzou. Po 150 nabijacich cykloch zatial tejto baterii klesne kapacita na 50%. O par rokov vsak tento problem moze byt vyrieseny vratane seriovej vyroby a spracovania grafenu. Problem je iba v tom ze mas malo informacii. P.S.: Ak budeme mat bateriu ktora ma 10 krat vacsiu kapacitu a sucasne su na dojazd do 450km, tie nove by teda mohli mat dojazd 4500 km, zaroven by sa mali nabit 10 krat rychlejsie teda odhadom mozno dobijes napr na 80% auto za cas tankovania klasickej nadrze ale tazko hovorit dopredu ako to realne skonci. Rozhodne vsak vyvoj v tejto oblasti pokracuje a nie len v oblasti grafenu. Co takto vodikove auta.
O kapacitorech se mluví už dvě desítky let, ale pokrok je stále mizivý. Před deseti lety, když jsem psal diplomku, tvrdilo se, jak je to otázka pár let... a stále nic.
No vidis. A za ten mizivy pokrok bola v roku 2010 nobelova cena.
Grafenovy kapacitor sa predsa podarilo vytvorit ale iba v laboratoriu a zatial ma jednu velku muchu ze mu po 150 nabitiach klesne prudko kapacita na asi 50% povodnej kapacity. Dalsi problem je ze treba preniest vyskum z laboratoria na vyrobnu linku a to je prave u grafenu problem ak to dobre chapem. Predpokladam vsak ze ked za to bola nobelovka tak sa posunul vyskum v tejto oblasti podstatne dalej. 20 rokov na vyvoj v tejto oblasti je nic. Povedal by som ze to je realitvne rychly vyvoj. Otazka kolko bude este trvat. Zrovna ty drzitelia nobelovky tvrdia ze to je otazka este cca 5 rokov ale tuto oblast sledujem len ako amater ktory by bol rad keby nemusel byt zavisly od fosilnych paliv ktorych cena z dlhodobeho hladiska bude umerne rast s klesajucim mnozstvom tychto suovin. Raz tato epocha skonci ci sa nam to bude pacit alebo nie a vzhaldom na to ako kratko pouzivame spalovacie motory (zhruba jedno storocie) a kolko tychto surovin este ostava (aj ked iba na zaklade odhadov) tak to bude v buducnosti brane len ako mala epizodka ludstva. Ako som uz pisal vyssie ja tuto oblast sledujem iba ako laik. Kedze podla tvojho prispevku si v tejto oblasti skoncil VS tak o tom asi vies viac a poznas aj viac uskalia kapacitorov ale prave grafen by mal vela prblemov riesit. Ved ak vies viac ako clovek z "fachu" tak si rad precitam aj nejake podrobnejsie informacie.Z hladiska efektivity je el. energia takmer dokonala. Klasicky spalovaci motor je popri nej ako dinosaurus. Ucinnost spalovacieho motora je vzhladom na druhu termodynamicku vetu velmi nizka okolo 40%, zvysok skonci v lufte ako teplo. Oproti tomu je elektromotor uplne genialny kedze dosahuje ucinnosti kludne cez 90%. Podla mna elektromotor a vobec elektricka energia je urcite buducnost. Dolezite je len uz aby tu bola :)
Jo, já se tím zabýval pro armádu, pár let. Jenže pak jaksi... vyschly zdroje. Dokud byly elektromobily a hybridy spíš takovou hračičkou, každý se rád podělil o informace a dalo se sehnat kdeco. Pak najednou začal boom a velký úspěch a všichni zmlkli, i lidi, se kterými jsem měl docela dobré kontakty. Takže i můj další výzkum skončil, jeden člověk to neutáhne.Přesto mě to pořád zajímá, i když už jsem jen taky laik. Grafenové kapacitory jsem právě popisoval už tehdy jako ideální možnost a to se psalo o "pár letech do běžného nasazení". Namísto toho tu máme stěží prototypy, protože grafen je problematický. Ale na druhou stranu, kdyby skutečně měl vlastnosti, o kterých se mluví a dal by se takto využít, máme tu zdroj energie srovnatelný s benzinem či naftou. Snadno načerpatelný, snadno dostupný, schopný okamžitých špičkových výkonů.Elektřina ještě dlouho nebude primárním zdrojem energie pro auta. Má na cestě tři překážky. První jsou zdroje a přenosová soustava; tyhle prvky se budou vyvíjet postupně. Druhou jsou zásobníky energie v autě; to už dnes není tak extrémní problém. Třetím jsou státy; dokud nevymyslí, jak elektřinu zdanit na úroveň paliv současnosti, velkému šíření budou bránit.
No, k tomu vodíku...Vodík není palivo. Vodík je forma baterky.Musíš vynaložit hodně energie na jeho získání. Paradoxně se průmyslově nevyrábí z vody, ale ze zemního plynu...Pokud by bylo dost jaderných elektráren, které by mimo špičku vyráběly vodík, tak to trochu mění situaci. Bezpečnost vodíkových vozidel už je "jenom" technikálie...
Tym 85kWh sa mysli sucastna Tsla Model S 85kWh
>na nových pohonech (efektivita, magnetoplazmové, fúzní) nikdo přesto, že ty chemické* už nic nepřinesou a jejich účinnost je žalostná.SABRE motor na kterém dělá ESA je nic, což? :)
Ano, ale mají "prioritu" asi jako VASIMR u Ami. Já jsem vždy byl zvyklý začínat složitějším problémem tím podstatným a ne opačně. Mít slabé a čím dál slabší (ty nemáš chytrý mobil?) zdroje energie a tím být nucen k úsporným čipům, úsporným elektromobilům a už vůbec žádným elektroletadlům (drony na pár minut nemyslím). Přece nejprve řeším jak mít takový zdroj energie aby celá "elektrolegrace" měla význam.A musí to být takový zdroj, který jsem schopen vyrábět a montovat to miliónů zařízení. Doufám, že víš jaká surovinová je náročnost dnešních baterií i vodíkových článků o vodíku pomlčím protože v tomto měřítku by rozhodně z plynu získávat nešel a jaderka gratis nepracuje.
Pomiňme teď to, že iCar nepokládám za příliš pravděpodobný produkt. Budu se tvářit, že tomu věřím a zavěštím si trochu z čajových lístků.Pokud tedy přijde iCar, půjde Apple velmi pravděpodobně podobnou cestou jako u svých ostatních novinek - iPodu, iPhonu, iPad atd. Všechny nebo téměř všechny novinky Apple sklízejí kritiku za omezené funkce. Když přišel iPod, byly už tady dávno zavedené jiné MP3 playery s mnoha funkcemi, podporou mnoha různých formátů (viz např. iRiver). iPod toho podporoval velmi málo, funkcí neměl také moc, ale byl jednoduchý na ovládání a většině lidí to vyhovovalo. iPod sklidil obrovský úspěch a ostatní MP3 playery velmi rychle ztrácely tržní podíl.Totéž se stalo s iPhonem. První generace byla funkčně strašná. Neumělo to skoro nic, aplikací bylo na začátku velmi málo a valná většina z nich byla ještě typu pití piva s krkáním apod. (jeden kolega s tím děsně prudil, ta vzpomínka se nedá vymazat). Přesto nabídl něco, po čem byla obrovská poptávka. Málokdo chtěl složitý komunikátor s náročným nastavováním, aplikacemi s mnoha možnostmi a těžkopádným ovládáním. Lidé chtěli jednoduchý přístroj, který si postupně budou moci přizpůsobovat svými aplikacemi. Samotné prostředí chtěli jednoduché. A to iPhone nabídl - sice málo funkcí, ale díky tomu jednoduché, funkční a opravdu svižné prostředí (WinCE přístroje i všechny chytré Nokie byly proti tomu lenivé krámy, bohužel).Také iPad má dodnes prostředí oproti konkurenci velmi omezené, ale i přes loňský pokles růstu je tahounem celého trhu a když někdo připravuje tabletové aplikace, tak iPad je ve většině případů první volbou.Současná situace v autech je v mnohém podobné jako třeba u těch chytrých telefonů. Výrobci jsou zavedení, nabízejí kdejakou vychytávku navíc, ale ovládání je pořád složité - jak samo řízení, tak zejména ovládání všech těch vychytávek navíc. (Poznámka na okraj - mě třeba řízení baví, jezdím bez nehody téměř 20 let, najel jsem stovky tisíc km, technické novinky navíc vítám a hrabu se v nich rád, nicméně nemohu soudit podle sebe, vidím, jak k řízení přistupuje manželka, případně i někteří kamarádi. Pro ně to není zábava, je to jen nutné zlo, jak se dostat z bodu A do bodu B, nějaké jízdní módy je nezajímají, natož když mají řešit nějaký servisní zásah, třeba pitomou výměnu žárovky.)Momentálně je trh vyloženě hladový po ultrajednoduchém individuálním dopravním prostředku, který většinu věcí vyřeší sám, uživatele snadno dopraví do vybraného cíle. Ovládání bude intuitivní, pochopitelné pro každého bez zdlouhavého učení. Automobily Tesla, ač rozhodně krásné kousky techniky, jsou v tomto ohledu úplně v jiné dimenzi. Jsou složité, a je to prostě jen klasika převedená do elektřiny. Takový WinCE - složitý systém s desktopovým konceptem na jiném druhu zařízení, ke kterému se to vůbec nehodí. V podstatě nejblíž je konceptu ultrajednoduchého auta idea, kterou ukázal Google - např. http://www.huffingtonpost.com/2014/05/28/googles-new-dr... ... Jenže ten koncept od Google je zase příliš velký úlet na opačnou stranu. Ovládání nemá už prakticky vůbec. Je to de facto jen robotický taxík. iCar by měl mít i nadále ovládání, byť radikálně zjednodušené (žádné dva nebo tři pedály, žádný bambilion tlačítek kolem), aby si uživatel mohl sám určovat jízdu. Ovšem zcela určitě to bude systém z velké části automatizovaný, na většině cest to bude stylem "zadám cíl a nechám auto jet", a to ruční řízení využije třeba na parkovišti, pojíždění po městě apod. Určitě to bude systém, který bude propojovaný s dalšími Apple zařízeními a velmi pravděpodobně půjde také skrze ně určovat cíl cesty nebo si tak bude možné iCar přivolat.Zpočátku to ale každopádně bude věc drahá, s méně funkcemi (a pravděpodobně i malým užitným prostorem), ale také designově čistá a hlavně nepříliš extravagantní (tu studie v článku je hezká, ale příliš ujetá - Apple design je reálně velmi konzervativní a záměrně strohý). Konkrétní tvar bych si ale vyvěštit netroufl. Na to jsou už mé čajové lístky příliš opotřebované.A teď jsem zvědav, jestli se tahle předpověď alespoň částečně naplní, nebo jestli jsem koupil nekvalitní čaj na věštění. ;)
Preboha kto to ma citat. Nabuduce kratsie...
Ja to precetl a byl to celkem ctivej prispevek. Navic si myslim, ze se ten odhad celkem blizi potencialnimu iAutu.
Naopak oceňuju, že v dnešní uspěchané smajlíkové době si někdo dá tu práci, aby se zastavil, zamyslel a ještě se podělil s ostatními... a hlavně co píše dává smysl.
No jsou lidi, kterým nedělá potíže přečíst sdělení delší než jsou na twiterru.😀
tl;dr
všichni jsou vymytí, jako by Apple marketing neměl žádnou sílu :)1) 90 % iPhonů z první vlny koupili vlastníci MACů bez jediné recenze2) 90 % iPadů koupili vlastníci iPhonů bez jediné recenze3) prohnilé uplácení novinářů Applem, lhaní a podsouvání polovičních pravdprostě vymytost na druhou, fakta jsou fakta, ty jsi jen produkt vymytosti, tak se už proberte :)
"an extensive series about Apple’s PR operations and how it springs into action to stomp out any stories that paint the company in a negative light"http://bgr.com/2014/08/29/apple-public-r... ...
Myšlenka sice hezká, ale nepříliš realizovatelná. Ano, auto má mnoho funkcí, ale které se dají opravdu odbourat? Do ovládání rádia, klimatizace, navigace, světel a dalších věcí člověk prostě čas od času sáhnout musí a je na to třeba mít potřebné prvky. Jak to vypadá při ovládání jen přes displej ukazuje Peugeot 308, který za to sklízí dost kritiky. Apple může implementovat nějakou verzi Siri, ale to už není novinka a je to patentované. Apple patentované věci nerad. Navíc srozumitelnost v hluku jedoucího auta je slabší. Ovládání přes joysticky či podobné prvky se taky zkoušelo, ale není dost intuitivní pro řízení auta, ani dost přesné. A taky už to je patentované.Spíš bych v téhle fázi opravdu čekal zcela autonomní auto pro uživatele, který potřebuje, aby to fungovalo a on se nemusel o nic starat. Taková je filozofie produktů Apple, "it just works".
Tak ty ovládací prvky schválně proberme. Výchozím bodem je, že "it just works", na tom se jednoznačně shodneme. Musí to být auto, které je schopno autonomní jízdy (o tom i píšu).Takže: Nepřesné ovládání joystickem - irelevantní. Autonomní mód nikdy nebude vypnut, joystick jen určuje, kam chce uživatel jet, přesný pohyb dělá auto samo. Typicky v logice Apple.Trvalá autonomnost také znamená, že není ptořeba spousta dalších věcí - pedály, řadicí páka, ruční brzda, ovládání tempomatu... Nejsou potřeba brzdy, auto brzdí samo, rychlostní limity dodržuje tak nějak z logiky věci atd.Světla - stačí jen jeden spínač, možná ani ten. Prostě vypnuto/zapnuto. O zbytek se stará logika auta. Koneckonců řada aut má už nyní nejen automatické přepínání denní/noční svícení, mají i automatické přepínání dálkových světel. Automatika na mlhovky by byla poměrně triviální v kombinaci s hlídáním okolního počasí (stejně to auto musí mít nějaký radar, lidar a další, které mohou mlhu snadno poznat), navíc je většina řidičů ani používat neumí (smutná realita).Blinkry - ovládací prvek není potřeba, auto zabliká dle situace samo, navíc to opravdu udělá.Ovládání klimatizace, audiosystému, navigace - kombinace dotyku a Siri (na rozdíl od Peugeotu a automobilek obecně Apple dotykové prostředí umí udělat přehledné a funkční). Hluk jedoucího auta? No já nevím, ale do 100 km/h je to v pohodě v naprosté většině dnešních nových aut (nikde na sebe nemusíme se spolucestujícími křičet, slyšíme se v pohodě při běžném hovoru). Vyšší rychlosti jsou u takového auta dost nepravděpodobné (je to přeci děsně nebezpečné, rychle jedoucí auto žere malý děti), nicméně i tam lze najít dost příkladů s velmi dobrým odhlučněním.Navíc s ovládáním audia a navigace má Apple už bohaté zkušenosti, ať už jim vyčítám cokoli (a že toho je), tak v tomhle dobří jsou. Jejich ovládání je jednoduché, intuitivní a hlavně funkční.Opravdu se oprostěte od představy dnešního auta, kde musíte hlavně hlídat provoz a tedy tomu musí být přízpůsobeno i vše ostatní - snadno dostupné ovládací prvky, které lze nahmatat i poslepu (proto je dotyk na důležité funkce v dnešním autě k ničemu). Jakmile auto samo hlídá bezpečnost, je úplně jedno, že se "řidič" chvíli nevěnuje, kam jede. Opravdu základem je ta klasická premisa všech úspěšných Apple produktů, že výrobek (v tomto případě auto) "myslí" za svého uživatele a hlavně mu nedává příliš mnoho způsobů jak by se dostal mimo vymezený prostor.Já cílovou skupinou tohoto přístupu nejsem, ale uznávám, že velké části lidí vyhovuje a evidentně je to přístup úspěšný a hlavně funkční. A protože to Applu funguje a umí to, soudím, že POKUD do aut půjde, bude to zase touto cestou. Ale nemyslím si, že by to bylo nějak výrazně brzo. Tipnul bych si na rok 2020 až 2025, dřív asi ne.
Tímhle jsi perfektně popřel svůj první příspěvek. Buď můžeš udělat jedno, nebo druhé, jaksi není stupeň mezi tím. Pokud má auto myslet za řidiče, nesmí mít ŽÁDNÝ prvek, kterým by řidič do toho procesu mohl vstoupit. A tím jsme u toho googlího vozítka, které nemá žádné ovládací prvky z jakého důvodu? No přeci proto, že se jedná o zkušební prototyp, který fakt nepotřebuje rádio, klimu a podobné číčoviny. Ale máš pravdu, v té chvíli se auto stává jen taxíkem, který odveze svou posádku do místa určení.Mimochodem, nic nového... O tom psal Clarke už v sedmdesátých letech. Jen by mne zajímalo, kde na to Apple vezme technologie, když Google své auto vyvíjí deset let a u Applu teprve začali přemýšlet...
Firma, která vytvoří další ekosystém přepravy (osobní/nákladní) , plně automatická/poloautomat/s androidem vizáže nějaké pěkné slečny nebo pěkného muže (dle preferencí zákazníka), ideálně s hlasovým ovládáním a bezproblémovým instantním placením/předplatným, ten si nacpe všechny výrobce aut do kapsy - už to budou jen subdodavatelé.Masy lidí nechtějí složitá auta - přesně jak píšete. Chtějí se přepravit. Bezpečně a rychle. To, že Apple umí dokázal i v jiných oblastech - osobní počítače, přehrávače, telefony, tablety. Tak proč to nezkusit s auty? Držím jim palce.
Názor byl 1× upraven, naposled 16. 2. 2015 21:42
nesmysl, auta mají tolik čudlíků, že je to občas velmi složité, ale potřebnéto naopak iOS je tak omezený systém, že nezvládá ani "zatáčet vlevo"auto musí být složité, protože všechny užitečné funkce musí být snadno dosažitelnétak by měly fungovat i smartphony, jenže ty jsou zkriplené jednoduchostí alá Apple, Google moc kopíruje od Applu zkriplenost, jinak by tu byl už dávno systém, který má všechny potřebné funkce a nahradil by totálně Windows, přestože by vše šlo udělat jednoduše dosažitelné, jako v autě
Vám snad v současných autech chybí ovládání směšovače paliva a vzduchu v závislosti na nadmořské výšce? Nebo manuální ovládání brzd na každém kole zvlášť? I ovládání vozidel prošlo vývojem a je zjednodušeno, řada operací se provádí automaticky, aniž o tom víte(to jsou ty světýlka na paubní desce, jejichž zkratka většinou začíná na písmenko "A"). Mohu se mýlit, stejně jako výrobci automobilů a lidé opravdu chtějí složitější ovládání aut.Proč by měl telefon umět zatáčet doleva? Já zatím používám telefon k mnoha věcem, ale k zatáčení ještě ne.
ty jsi hloupý :)ovládádání sedadel, volantu, zrcátek, střešní okno, ruční brzda, blinker, světla (plno druhů)na všechno je speciální tlačítko, a tak to má býtto opravdu tolik ovládacích, užitečných prvků nevidíš, tak jsi hloupý? :)
WOHOOOOOOO 😀
Názor byl 1× upraven, naposled 16. 2. 2015 14:46
sis spletl citoslovce, ne?béééééééééé 😀
To abych si rychlo podal patent na 4 kolové přemísťovadlo s průhlednýma oknama.
Vůbec bych to nekonkretizoval, prostě si patentujte "Přemisťovadlo" ;)
Bude to mít patentované kulaté (zabalené) nebo hranaté rohy? 😉
A kdo si bude chtít užít auta naplno, bez Apple omezení, tak si udělá jailbreak 😀
A kto si nespravy jailbraik sam bude sa musiet nedobrovolne spolahnut na 12 rocneho susedovie haranta co ti to "hackne" v nedelu na obed medzi polievkou a druhym chodom.
Jak to tedy nakonec dopadne? Nijak. Takových zvěstí, co WSJ přinesl od doby, co odešel Mossberg, už bylo obrovské množství. A vyšla z nich nějaká? V podstatě žádná. Naopak velké množství z nich se pohledem zpět ukazuje jako zcela mimo mísu. A vsadil bych se, že stejně je tomu i tentokrát...
No, jestli bude jezdit podle jejich map, tak potěš koště 😀
Buznakára v designu počítačové myši Asi dám přednost VW. B-😈
Jj, třeba VW New Beetle. To je kára pro správnýho mača 🙂
Mas pravdu. To bude lepsie. Ked uz nevies citat popisky pod obrazkom. P.S.: Inteligentnejsim dojde aj bez textu pod obrazkom ze ide o koncept ktorych ma aj ten VW plne supliky.
Doufejme, ze se nebude v zatackach ohybat. 😀
a hlavně půjde kolem děcko a hackne ho :)dále nebude umět zatáčet vlevo, jak jsme u Applu zvyklí :)
hlavne to nebude mat bluescreen B-]ale toto sa mi hned vybavilo ako som precital clanok:http://files.doobybrain.com/wp-content/uploads/2009/0... ...
co blbneš, Apple dodá zrychlovací tlačítko či pedál až za 10 let :)
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.