Jedna ze starých designových vizí, jak by mohl vypadat bájný Apple iCar

Jedna ze starých designových vizí, jak by mohl vypadat bájný Apple iCar

6
Fotogalerie

Apple už pracuje na vlastním elektromobilu

Ať už to bude Apple Car nebo iCar, podle neoficiálních informací má Apple tým stovek lidí, kteří pracují na vývoji elektromobilu. Co lze očekávat?

Dlouho se spekulovalo nad tím, do jakého nového segmentu se Apple vrhne – téměř 200 miliard dolarů ležící ladem je zkrátka škoda nevyužít pro vytvoření zcela nového technologického produktu pro nový segment.

Jedním z takových segmentů je i přeprava lidí a věcí. A protože je Apple zaměřený vždy spíše na koncové uživatele, dával automobil poměrně logiku. Wall Street Journal nyní přinesl informaci, že Apple už na vlastním automobilu pracuje a nejde samozřejmě o nic jiného než elektromobil.

Projekt Titan a tisíc expertů

Podle informací WSJ už přibližně před rokem schválil šéf Applu – Tim Cook nový projekt s označením Titan, který má za cíl vytvoření elektromobilu. O vedení projektu se stará zkušený Steve Zadesky, který je v Applu už 16 let a má za sebou vedení vývoje revolučních produktů jako je iPod nebo iPhone.

apple-icar-m1.jpg
Upravených futuristických návrhů auta od Applu je řada, jak ale bude vypadat, se zatím neví. Je ale jisté, že Apple vše promyslí od "podlahy" (Zdroj: GadgetHelpline)

Dle informací už tým za tímto projektem obsahuje přibližně tisíc expertů a i když se to může zdát mnoho, je to stále poměrně malé procento z celkového počtů zaměstnanců Applu, kteří nepracují v Apple Storech. Mezi experty je i například designér Marc Newson, který v minulosti vytvořil třeba koncept automobilu pro Ford.

Extrémně finančně náročný produkt

Navrhnout a poté hromadně vyrábět zcela nový elektromobil je extrémně náročné, obzvláště z finančního hlediska. Své o tom ví Elon Musk, který s Tesla Motors představil už dvě verze elektromobilu a potřeboval na to více než deset let a se štěstím překonal těžké finanční krize. Mezi Apple a Tesla Motors je v poslední době dost ruchu. Tesla Motors totiž dokáže přetahovat různé experty přímo od Applu a Apple se snaží totéž dělat naopak. Apple dokonce o něčem vyjednával přímo s Muskem (zatím není jasné, o co šlo).

Tesla Motors investuje jen tento rok přibližně 1,5 miliardy dolarů, což je vzhledem k produktu stále velmi nízká částka. Apple má to, co Tesla Motors v této fázi potřebuje – peníze. Hodně peněz a zkušenosti s logistikou a prodejem po celém světě. Pro kvalitní elektromobil, který bude dostupný ve velkém množství kusů, je nutné řešit především výrobu. Kromě samotných částí elektromobilu jsou extrémně důležité baterie a jejich výroba. Tesla Motors proto například staví GigaFactory (podrobné informace v PDF), což bude největší továrna na baterie, které budou mít vysokou kapacitu a potřebnou kvalitu. Tomu odpovídá investice čtyři až pět miliard dolarů do roku 2020.

Cílem Elona Muska není mít co nejvíce peněz, ale dostat na silnice co nejvíce elektromobilů a „zachránit“ tak planetu. To je taky jeden z důvodů, proč uvolnil řadu důležitých patentů Tesla Motors pro všechny, takže se do výroby mohou pustit i jiní, potenciálně konkurenční výrobci, kteří nemusí začínat od začátku.

Několik scénářů

Vzhledem k situaci se tak nabízí několik scénářů, které připadají v úvahu:

Apple koupí Tesla Motors

Tohle by byla drahá záležitost i pro Applu. Cena v podobě vyšších desítek miliard dolarů je vysoká a Apple obvykle takové akvizice nedělá a nakupuje spíše menší startupy a týmy. Tesla Motors patří ale mezi nejlepší začínající výrobce v automobilovém průmyslu a vzhledem k trhu je to stále relativně malá automobilka.

Apple bude spolupracovat s Tesla Motors

Tato možnost je velmi pravděpodobná. Apple může použít uvolněné patenty Tesla Motors a využít je pro designování vlastního elektromobilu a jeho částí. Apple může s Tesla Motors navázat bližší spolupráci, koupit akcie a podíl ve firmě. Dávalo by i velký smysl, aby si Apple nechal u Tesla Motors vyrábět celé auto a odebíral i baterie z GigaFactory.

tesla_gigafactory_rendering_800px.jpg
Návrh Tesla GigaFactory

Stejně jako to Apple dělá u iPhonů, iPadů a dalších produktů – stará se hlavně o návrh, design, strukturu, ale konečnou výrobu nechává na Foxconnu a dalších, kteří vlastní továrny nebo vyrábí jednotlivé komponenty.

supercharger-hero@2x.jpg

Některé důležité části si ale Apple vyrábí sám (hlavní čip, operační systém, snímač otisku prstu a podobně). Strategii držet si nejdůležitějších a klíčové technologie „doma“ tlačil už sám Steve Jobs (viz třeba iOS nebo snímač otisku prstu). Elon Musk by si tak mohl vyrábět vlastní elektromobily a zároveň by zakázkově vyráběl elektromobil Applu.

 2015-02-16 v 11.50.22.jpg
Výkonné nabíjecí stanice (Superchargers) Tesla Motors v roce 2016 (USA)

Souvisí s tím i případný pronájem nabíjecí sítě, kterou Tesla Motors velmi rychle rozšiřuje po celé planetě. Apple si může za poplatek Tesla Motors pronajímat možnost nabíjení pro vlastní elektromobily a uživatelům tak rovnou poskytnout snadné a rychlé nabíjení všude a třeba za paušální poplatek (majitelé elektromobilů Tesla mají nabíjení zdarma navždy).

Apple si všechno zajistí sám

Nejméně pravděpodobnou možností, která není pro Apple vůbec typická, je že si Apple zajistí všechno sám. Na světě ale dnes nejsou dostatečné kapacity pro výroby tolika velkých baterií a elektromobilů, to zatím má a bude mít jen Tesla Motors. Postavit něco takového by bylo na několik let a vzhledem k tomu, že Apple musí nejdříve vypustit první riskantní produkt zcela nové kategorie, bylo by to i zbytečně nebezpečné. Tim Cook je zaměřený hodně na efektivitu a nízké náklady, takže takovou možnost nelze moc předpokládat.

Bude „iCar“ jezdit i bez řidiče?

Google už pracuje na technologie auta bez řidiče několik let a je díky tomu v nejpokročilejší fázi. Google dokonce i ukázal vlastní prototyp kompletního malého autíčka s vlastním designem. První technologie pro automatické řízení už má ale i Tesla Motors.

Lze tak říci, že vyvíjet elektromobil s uvedením za několik let by mělo zahrnovat i automatický systém řízení. Apple už se s Googlem příliš nekamarádí, vytvořil si vlastní mapový systém i chytrou asistentku Siri a podobně. Je tak otázkou, zda by technologii od Googlu implementoval, nebo se poučil z minulosti a rovnou začal vyvíjet vlastní verzi. Malou nápovědou je nedávný nástup Roberta Gougha z Autoliv, který v posledních letech pracoval na radarových a senzorových systémech pro auta.

applevan-800x431.jpg
Co si Apple testuje za senzory na střeše? (Zdroj: Macrumors)

V ulicích už byly zaznamenány pronajaté automobily Applu, které měly podivné senzory na střeše, i když mohlo jít o skenování okolí pro mapy Applu, mohlo jít i o nějaké testování technologie auta bez řidiče.

Prémiový eletromobil plný technologií od Applu

Podobně jako u počítačů nebo mobilních zařízení, i v automobilovém segmentu lze předpokládat, že se Apple bude soustředit na kvalitu a design. Cena elektromobilu od Applu tak bude určitě vyšší, možná v podobné oblasti jako třeba Tesla Model S – přibližně dva miliony korun.

Pokud jde o technologie, Apple může u vlastního auta využít poměrně velkou část. Ať už jde o velký ovládací displej, bezdrátové propojení všech zařízení, snímání otisků, automatické aktualizace přes internet, mapový systém s navigací, uzavřený operační systém a v neposlední řadě i App Store. Pokud totiž bude auto řídit samo, budete si moci zkrátit čas nejen pomocí mobilního zařízení, ale třeba i přes aplikace optimalizované pro velké obrazovky v autě.

apple-carplay.png
Apple CarPlay je rozhraní, které Apple prodává jiným výrobcům automobilů, zatím se ale příliš nerozšířil

Apple nedávno zmínil, že příští verze iOS bude zaměřená na stabilitu a rychlost. V automobilu je důraz na tyto vlastnosti extrémně důležitý, protože případná chyba může znamenat i smrt člověka.

Jak to tedy nakonec dopadne? Scénářů je několik a pravděpodobně se budou v průběhu času ještě měnit, jedno je ale už teď jisté. Podobně jako při nástupu prvního iPhonu, se nejspíše dočkáme konce některých současných výrobců, kteří nebudou stačit držet krok s nástupem moderních technologiích v automobilovém průmyslu.

A to je určitě dobře, protože „inovace“ byla současnými automobilovými výrobci reprezentována upraveným designem plechů a novou vysouvací mystičkou na odložení láhve s pitím.

Určitě si přečtěte

Články odjinud