Facebook | Apple | iOS | Meta | App Store

Apple tlačil na Metu, ať vytvoří Facebook s předplatným. Chtěl si ukousnut kus zisku

Vztahy mezi Applem a Metou jsou aktuálně na bodu mrazu, obě firmy se ale před několika lety snažily domluvit na spolupráci. Výrobce iPhonů byl nespokojený s tím, že na aplikacích Facebooku a Instagramu prakticky nic nevydělává, ačkoliv jsou na App Storu velmi populární, a tak se Metu snažil přesvědčit, ať přijde s Facebookem na bázi předplatného, píše The Wall Street Journal.

Už dávno neplatí, že by hardware byl pro Apple hlavní zdroj příjmu, půlku financí získává ze služeb, v jejichž čele je App Store. V něm nejsou hlavním výdělečných artiklem ani tak prodeje aplikací, jako nákupy uvnitř aplikací. Apple si z nich bere 15–30procentní podíl a peníze získává i v případě, když si skrze aplikaci staženou na App Storu pořídíte předplatné. 

Týkalo se to i o tak „velkých“ předplatných jako je Netflix. V roce 2018 podle serveru Market Watch vydělával na každém předplatném Netflixu pořízeném z iPhonu zhruba 3 dolary, pro Apple to byl hotový zlatý důl. 

Dnes už je situace trochu odlišná, firma se kvůli tomuto přístupu dostala do hledáčku antimonopolních úřadů a nyní nabízí v některých zemích způsob, jak můžou vývojáři u části iOS aplikací nákup předplatného přesměrovat, aby nešlo přes platební bránu Applu. My se ale budeme bavit o situaci před lety, proto bylo důležité nastínit, jak to fungovalo dříve. 

Placený Facebook? Pro Apple výhra loterie

Právě v této době, kdy Applu ještě požadování poplatků ze všech nákupů globálně procházelo (byť i v současnosti má páku, jak peníze vybírat) vedení firmy podle The Wall Street Journal bylo nespokojené s tím, že nejpopulárnější aplikace na App Storu jsou Facebook a Instagram a z nich výrazné příjmy nemá.

Apple přemýšlel, co s tím. Nejdříve kontaktoval Metu (tehdy ještě existující pouze pod názvem Facebook) a snažil se argumentovat, že jakmile si někdo zaplatí propagaci příspěvku na Facebooku, je to nákup uvnitř aplikace a tak z něj má výrobce iPhonů právo na podíl.

Meta to odmítla s vysvětlením, že se jedná o reklamy, nákupy uvnitř aplikace to odmítla nazvat. Apple tak přemýšlel dál a začal na Facebook tlačit, ať vytvoří verzi své sociální sítě, která bude bez reklam a na bázi předplatného. Z tohoto předplatného by totiž mohl získávat zmíněný 30procentní podíl, diskuze proběhla mezi lety 2016 a 2018.

Firmy se ale nedohodly. Pro Facebook jsou reklamy až moc důležité, celoplošné předplatné nevzniklo a místo toho se zaměřil na menší specializované, například které se věnuje zpravodajským textům.

Podezřelé načasování

Co následovalo, je už veřejně známé. Apple v roce 2020 oznámil a v dubnu 2021 spustil funkci App Tracking Transparency, která uživatelům umožňuje zakázat u aplikací sledování za účelem cílení reklam. Metu krok nesmírně finančně zasáhl.

Že k němu Apple přistoupil krátce poté, co mu Facebook dal košem? Možná náhoda, možná nikoliv… výsledkem je ale nefalšovaná válka mezi oběma společnostmi, která se rozhodně nechýlí ke konci.

Diskuze (9) Další článek: T-Mobile má již 300 tisíc optických přípojek. Bude jich mít více než třikrát tolik

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,