10. IFC Mall, Hongkong, Čína
První značkový obchod Applu v Hong Kongu byl otevřen v roce 2011. Apple se nedržel při zemi (doslova) a jeho obchod se vnáší nad devítiproudou ulicí. Obrovská nákupní galerie produktů Applu vznikla v rámci nákupního komplexu tamního Mezinárodního finančního centra IFC Mall.

Obří obchod má tři patra a vysoké prosklené stěny, které dávají možnost shlédnout na ruh města. Je zde vidět odkaz na architekturu tradičních moderních Apple Storů z USA, nad jejichž designem dohlížel i sám Steve Jobs. Právě on prosadil velké skleněné plochy s co možná nejmenším počtem spár a typické skleněné schodiště. Na jeho konstrukci má ostatně i patent.





Koncept Apple Storů je jinak všude stejný. Základem je vzdušná prodejní plocha s masivními stoly, na kterých jsou vystavené produkty. Ty jsou všechny funkční a zákazníci si je mohou vyzkoušet. Při návrhu se hledělo i na psychologii – jak co se týče rozmístění jednotlivých zón (prodejna musí návštěvníka „vtáhnout“), tak z hlediska prostředí (prostor musí poskytnout příjemný pocit vzdušnosti a otevřenosti).
Nikde nesmí chybět ani tzv. Genius bar, což je místo pro konzultace, rady či reklamace, kde jsou speciálně vyškolení pracovníci, kteří majitelům produktů Applu dělají bezplatné poradenství.
Pokračování 3 / 10
8. Zorlu Center, Istanbul, Turecko
Unikátní stavba vznikla v roce 2014 také v Turecku. Apple v jednom z nových nákupních center v Istanbulu vybudoval Apple Store s tajemným skleněným kvádrem.

Samotný Apple Store je umístěný v podzemí, na povrchu však o sobě dává vědět velkou skleněnou "vitrínou". Stěny má z obřích jednolitých skleněných tabulí, přičemž spáry jsou jen v rozích. Na bílé čtvercové střeše je logo Applu. Jinak nic. Žádné dveře a schodiště dolů, jen možnost nahlédnout.

Tento unikátní designový prvek má svůj účel - přináší do prodejny v podzemí přirozené denní světlo. Prodejna zabírá dvě podzemní patra, která jsou propojena, jak jinak, skleněným schodištěm.
Pokračování 4 / 10
7. Opéra, Paříž, Francie
Úchvatný pařížský Apple Store byl otevřen 3. července 2010 a nachází se v historickém centru Paříže v blízkosti budovy Opery. Možná byste čekali sklo, ocel a moderní architekturu, ale Pařížský Apple Store je jedním z těch, kde Apple využívá stávající historickou zástavbu a musí ctít původní architekturu historického, původně bankovního domu.





Výsledkem je monumentální prostor s vysokými zdobenými sloupy, nad kterým je skleněná střecha zajišťující přes den přirozené světlo v prostoru. Dřevěné schody a ozdobná kování rovněž nejsou běžnou součástí Apple Storů, ale tady je uvidíte. Stejně tak vykládanou podlahu z bílého mramoru.
Na hlavní ploše ve spodní části prodejny jsou produkty k vyzkoušení a nabídka dalšího zboží, na ochozu v patře pak místa pro školení, konzultace a servisní Genius bar.
Pokračování 6 / 10
5. Phoenix a Chicago, USA
V červnu roku 2009 byl otevřen obrovský Apple Store ve Scottsdalu, což je předměstí arizonského Phoenixu. Místo aby zde obchod zapadl mezi ostatní prodejny v nákupním centru, dostal vlastní budovu trochu stranou. A je to budova, která už nám zapadá do klasické architektury Applu – sklo, ocel, hrany a spousta světla.


Budova má přední a zadní stěnu zcela skleněnou, takže tvoří jakoby tunel. Na první pohled není velikost budovy natolik patrná, ale na stěnách je 140 m2 skla a prodejní podlahová plocha je 511 m2. Budova je orientována východo-západně tak, aby se světlo v prodejně zřetelně měnilo s denní dobou a v každou hodinu dotvářelo trochu jinou atmosféru.
Tento koncept se zjevně osvědčil, a tak stejná budova vyrostla v říjnu 2010 ještě v Chicagu. Tato prodejna se proslavila i tím, že jednou ze skleněných stěn projelo auto a zaparkovalo si to mezi produkty Applu. To je daň za umístění v blízkosti rušných ulic.



Ve své druhé realizaci už nebylo možné zvolit optimální orientaci a už se tedy tolik nedbalo na hrátky se světlem. Budova je svými skleněnými plochami orientována severo-jižně. A stejnou orientaci má i další kopie, a to v newyorském Manhassetu.
Pokračování 10 / 10
1. Pátá Avenue, New York, USA
Nápad ze Šanghaje však jenom vychází z jinak tvarovaného legendárního originálu, který najdete v New Yorku „na páté“. Je to bezesporu nejznámější prodejna Applu. Mezi mrakodrapy najdete jen obří skleněnou kostku se zářícím symbolem nakousnutého jablka. Vstoupíte do ní a po skleněném schodišti se dostanete na prodejní plochu.


Za architektonickým nápadem stojí studio Bohlin Cywinski Jackson, které má na svědomí i prodejnu na Upper West Side a řadu dalších Apple Storů. Do návrhů hodně promlouval také Steve Jobs, který by nejraději k výrobě kostky použil pouze sklo, a to nejlépe v jednolitých tabulích. Jeho požadavky nebylo možné technicky zrealizovat. Použily se ty největší tabule skla, jaké byly k sehnání. Po čase se podařilo vyrobit ještě větší, a tak byly vyměněny, aby rušivých spár bylo co nejméně.


Díky skleněné kostce, skleněnému schodišti i skleněnému výtahu v jeho centru se dovnitř dostává velké množství přirozeného denního světla. Prostor je jinak překvapivě rozlehlý.
Aktuálně: tento nejslavnější Apple Store se právě rekonstruuje a skleněná kostka je nyní odstraněna. Celý podzemní obchod je nyní uzavřen a v provozu je dočasný náhradní Apple Store v přilehlé budově. Bude překvapením, co zde vyroste nového.
Nejslavnější Apple Store se aktuálně opravuje a skleněná kostka na místě chybí. Vzadu na snímku je vidět vchod do provizorní náhradní prodejny. Více informací a foto na MacObserver.com
Můj osobní tip - ikonická kostka bude zachována, ale možná už bude sloužit jen jako průzor podobný tomu v Istanbulu. Skleněné schody zde totiž byly poslední dobou zakryty kobercem, údajně z bezpečnostních důvodů - jsou přímým vstupem do prodejny, a když venku zaprší či nasněží, ani protiskluzová úprava povrchu skla nestačila.
Každopádně by už nová kostka mohla zcela naplnit původní ideu Steva Jobse a být z jednolitých skleněných ploch.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně