Apple Store: atrakce. Microsoft Store: prostě obchod

(Komentář) Microsoft otevírá po vzoru Applu své kamenné obchody. Zaměřil se ale na obchodní centra, zatímco Apple mimo to láká turisty na nejprestižnější místa na světě.

Obchodů Apple Store už je po celém světě jako máku, s novými výstavními síněmi na londýnské Covent Garden a v šanghajském byznysovém centru se jejich počet blíží ke třem stovkám. Microsoft s výstavbou svých maloobchodních svatostánků začal teprve nedávno a ještě není ani u první pětky. Přesto ochody kalifornského jablka působí mnohem exkluzivnějším dojmem.

Microsoft prozatím proniká pouze do oblastních obchodních center, aby se dostal blíže k běžným zákazníkům a využil silných kupních síl s obchodním domem spojených. To samozřejmě ve veliké míře dělá také Apple. V "obchoďáku" je vše při jednom, chodí sem nakupovat ohromné množství lidí a nemalou roli zde hraje impulzivní nakupování. Z obchodního hlediska (rozuměj zvyšování prodejů) to má samozřejmě své opodstatnění, pobočky v Mission Viejo, Scottsdale či Lone Tree však z Microsoftu žádnou exkluzivní značku neudělají. Je to prostě další Best Buy a obchod s počítači a elektronikou.

Prestižní místa, architektura a zájem turistů

Apple chce zvyšovat zisky také, v obchoďácích jeho obchůdky samozřejmě naleznete rovněž. Zákazníci zde mohou nejen nakupovat, ale také okamžitě reklamovat vadné zboží a přijít si pro radu. Jenže rozdíl je v tom, že Apple sází také na posilování prestiže své značky. Proniká proto na proslulá místa, kde staví architektonicky zajímavé stavby a buduje různorodé interiéry.

Skleněná krychle na Páté avenue v New Yorku už je evergreen, který se objevil v mnoha filmech, seriálech, ale třeba také v Simpsonech či Futuramě. Fantastické jsou také obchody v Louvru v Paříži, na Regent Street v Londýně, Ginze v Tokyu, George Street v Sydney a působivý je také válec v Šanghaji. Takové budovy okamžitě zaujmou kolemjdoucí, vytváří exkluzivitu značky a obchody se tak stávají vyhledávanou turistickou atrakcí. Do Apple Storů denně zavítá milion návštěvníků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Prestižní ulice a místa v New Yorku, Paříži, Tokyu, Šanghaji, Londýně, San Franciscu, Sydney, ...

Nikdy jsem nad tím tolik nepřemýšlel, až teď při služební cestě do Londýna, když jsem navštívil nový Store na Covent Garden a následně na dovolené pobíhal v Apple Store v San Franciscu. Pokaždé, když se ocitnu v nějaké větší světové metropoli, zamířím alespoň na chvilku do slavné pobočky Apple Store, abych se na ní podíval a vyfotil. Nikdy by mě nenapadlo (nebýt geek), že bych si zajel do obchodního centra v Arizoně, abych tam viděl nějaký obchod Microsoftu.

Oba zkouší strategii toho druhého

Je ale samozřejmě otázkou, zda Microsoft takové vyznění značky potřebuje. Nejsem žádný obchodní a marketingový insider Softies, proto nemůžu tak úplně soudit. Microsoft však do světa pravidelně vysílá velice stylové reklamní kampaně (z poslední doby například Windows 7 a Bing) a snaží se ze svých produktů dělat stejně svěží značky, jako se to daří Applu. I když Microsoft bezesporu má některé produkty velice dobré, ve výsledku nejsou zase tolik sexy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
... a naproti tomu pouhé prodejní krámky v obyčejných obchodních domech.

Do jisté míry zde ale určitě hraje roli penetrace produktů Microsoftu (a jeho partnerů) oproti penetraci produktů Applu. Windows, Office a spoustu dalších výrobků odjakživa prodává neuvěřitelné množství distributorů, kdežto Apple se snaží stále dávat větší důraz na svůj internetový obchod a svojí síť kamenných poboček.

Microsoft se tedy tváří spíše pragmaticky a jakoby říkal "postupně zaplníme velká i menší obchodní centra, abychom o něco více vydělali a byli lidem blíže, prestiž si ale stále budeme budovat tradiční cestou propagace". Jak je ale vidět v případě Applu, také "obyčejný" obchod dokáže udělat mnoho. Navíc na prestižních místech svítí a láká návštěvníky a turisty neustále, ne pouze v zaplacený čas v televizi.

Obě firmy se ale v obchodní strategii začínají tak trochu přibližovat. Microsoft začal se svými obchůdky, Apple se na druhou stranu stále více dere také ke klasickým prodejcům.

Diskuze (64) Další článek: Nejlepší program na prohlížení fotek podle čtenářů Živě.cz

Témata článku: Microsoft, Byznys, Apple, Počítače, Sydney, Sto, Apple Store, Atrakce, Obyčejný zákazník, Londýn, Lon Tree, San Francisco, Impulzívní nákup, Scottsdale, Louvre, Paříž, Výstavní síň, Simpson, M/s, Obchod, Microsoft Store, Arizona, Garden, Evergreen, Regent, Televize levně na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

** Předpověď počasí Windy nabízí nepřebernou škálu funkcí ** Zorientovat se v nich nemusí být vždy snadné ** Proto přinášíme 12 užitečných tipů a triků

Karel Kilián | 10

Je lepší hrát na PC, či na konzolích? Nebo jsou i jiné možnosti?

Je lepší hrát na PC, či na konzolích? Nebo jsou i jiné možnosti?

** Jaké jsou výhody a nevýhody hraní na počítači? ** Co mají společného a v čem se liší Xbox One, PS4 a Switch? ** Na čem hrát, když nemáte výkonné PC ani konzoli?

Lukáš Václavík | 122

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 3

Čím nahradit Total Commander: 11 správců souborů nejen pro profíky

Čím nahradit Total Commander: 11 správců souborů nejen pro profíky

** Total Commander je fernomén mezi správci souborů ** Našli jsme 11 povedených alternativ ** Zvládnou to samé a ke všemu jsou většinou zadarmo

Karel Kilián | 86


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: nejlepší notebooky do 20 000 Kč

Test 8 levných IP kamer

Jak vybrat bezdrátová sluchátka

Testujeme Android 11