Apple Store: atrakce. Microsoft Store: prostě obchod

(Komentář) Microsoft otevírá po vzoru Applu své kamenné obchody. Zaměřil se ale na obchodní centra, zatímco Apple mimo to láká turisty na nejprestižnější místa na světě.

Obchodů Apple Store už je po celém světě jako máku, s novými výstavními síněmi na londýnské Covent Garden a v šanghajském byznysovém centru se jejich počet blíží ke třem stovkám. Microsoft s výstavbou svých maloobchodních svatostánků začal teprve nedávno a ještě není ani u první pětky. Přesto ochody kalifornského jablka působí mnohem exkluzivnějším dojmem.

Microsoft prozatím proniká pouze do oblastních obchodních center, aby se dostal blíže k běžným zákazníkům a využil silných kupních síl s obchodním domem spojených. To samozřejmě ve veliké míře dělá také Apple. V "obchoďáku" je vše při jednom, chodí sem nakupovat ohromné množství lidí a nemalou roli zde hraje impulzivní nakupování. Z obchodního hlediska (rozuměj zvyšování prodejů) to má samozřejmě své opodstatnění, pobočky v Mission Viejo, Scottsdale či Lone Tree však z Microsoftu žádnou exkluzivní značku neudělají. Je to prostě další Best Buy a obchod s počítači a elektronikou.

Prestižní místa, architektura a zájem turistů

Apple chce zvyšovat zisky také, v obchoďácích jeho obchůdky samozřejmě naleznete rovněž. Zákazníci zde mohou nejen nakupovat, ale také okamžitě reklamovat vadné zboží a přijít si pro radu. Jenže rozdíl je v tom, že Apple sází také na posilování prestiže své značky. Proniká proto na proslulá místa, kde staví architektonicky zajímavé stavby a buduje různorodé interiéry.

Skleněná krychle na Páté avenue v New Yorku už je evergreen, který se objevil v mnoha filmech, seriálech, ale třeba také v Simpsonech či Futuramě. Fantastické jsou také obchody v Louvru v Paříži, na Regent Street v Londýně, Ginze v Tokyu, George Street v Sydney a působivý je také válec v Šanghaji. Takové budovy okamžitě zaujmou kolemjdoucí, vytváří exkluzivitu značky a obchody se tak stávají vyhledávanou turistickou atrakcí. Do Apple Storů denně zavítá milion návštěvníků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Prestižní ulice a místa v New Yorku, Paříži, Tokyu, Šanghaji, Londýně, San Franciscu, Sydney, ...

Nikdy jsem nad tím tolik nepřemýšlel, až teď při služební cestě do Londýna, když jsem navštívil nový Store na Covent Garden a následně na dovolené pobíhal v Apple Store v San Franciscu. Pokaždé, když se ocitnu v nějaké větší světové metropoli, zamířím alespoň na chvilku do slavné pobočky Apple Store, abych se na ní podíval a vyfotil. Nikdy by mě nenapadlo (nebýt geek), že bych si zajel do obchodního centra v Arizoně, abych tam viděl nějaký obchod Microsoftu.

Oba zkouší strategii toho druhého

Je ale samozřejmě otázkou, zda Microsoft takové vyznění značky potřebuje. Nejsem žádný obchodní a marketingový insider Softies, proto nemůžu tak úplně soudit. Microsoft však do světa pravidelně vysílá velice stylové reklamní kampaně (z poslední doby například Windows 7 a Bing) a snaží se ze svých produktů dělat stejně svěží značky, jako se to daří Applu. I když Microsoft bezesporu má některé produkty velice dobré, ve výsledku nejsou zase tolik sexy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
... a naproti tomu pouhé prodejní krámky v obyčejných obchodních domech.

Do jisté míry zde ale určitě hraje roli penetrace produktů Microsoftu (a jeho partnerů) oproti penetraci produktů Applu. Windows, Office a spoustu dalších výrobků odjakživa prodává neuvěřitelné množství distributorů, kdežto Apple se snaží stále dávat větší důraz na svůj internetový obchod a svojí síť kamenných poboček.

Microsoft se tedy tváří spíše pragmaticky a jakoby říkal "postupně zaplníme velká i menší obchodní centra, abychom o něco více vydělali a byli lidem blíže, prestiž si ale stále budeme budovat tradiční cestou propagace". Jak je ale vidět v případě Applu, také "obyčejný" obchod dokáže udělat mnoho. Navíc na prestižních místech svítí a láká návštěvníky a turisty neustále, ne pouze v zaplacený čas v televizi.

Obě firmy se ale v obchodní strategii začínají tak trochu přibližovat. Microsoft začal se svými obchůdky, Apple se na druhou stranu stále více dere také ke klasickým prodejcům.

Diskuze (64) Další článek: Nejlepší program na prohlížení fotek podle čtenářů Živě.cz

Témata článku: Microsoft, Apple, Byznys, Počítače, Londýn, Impulzívní nákup, Apple Store, Garden, Paříž, Obchod, Lon Tree, Klasický prodej, Arizona, Scottsdale, Evergreen, Sto, M/s, Simpson, Sydney, Výstavní síň, Microsoft Store, APP, Louvre, Regent, Obyčejný zákazník, Televize levně na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Bizarní šmejdy z asijských e-shopů: Když to stojí pár dolarů, pochybujte o tom

Bizarní šmejdy z asijských e-shopů: Když to stojí pár dolarů, pochybujte o tom

** Typické žluté obálky z Číny už před lety zavalily nejen Českou poštu ** Pokud ale něco stojí dolar, často tomu odpovídá i kvalita ** Jak vypadají příklady těch nejbizarnější šmejdů?

Jakub Čížek | 150

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 34

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

** Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně je obdivuhodné technické dílo ** Stejná turbína vyrábí elektřinu i tlačí vodu zpět do horního jezera ** Strojovna elektrárny je zabudována v podzemí

David Polesný | 40

Evoluce stále pokračuje, lidem se do kolen vrací kost navíc

Evoluce stále pokračuje, lidem se do kolen vrací kost navíc

** O kost zvanou fabella nás evoluce připravila už před miliony let ** V posledních desetiletích se však „ztracená kost“ znovu objevuje ** Anatomové nabádají ortopedy, aby brali fabellu v potaz

Jaroslav Petr | 31



Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test Wi-Fi mesh

Nejlepší hodinky pro všechny aktivity

Důležité aplikace na cesty

Jak streamovat video na Twitch