Apple včera zveřejnil finanční výsledky za třetí fiskální čtvrtletí roku 2018, které jsou opět rekordní. Celkový příjem za poslední tři měsíce se dostal na 53,3 miliardy dolarů a čistý zisk 11,5 miliardy dolarů s výslednou marží 38,3 %. Prodeje mimo USA se na příjmu podílely z 60 %.
„Efekt iPhone X“ pokračuje
Se spuštěním prodejů iPhone X se Applu podařilo vytvořit nejen pokročilejší telefon za vyšší cenu, ale zajistit v celkovém příjmu výrazné zvýšení průměrné prodejní ceny. Apple to přímo nazývá „efekt iPhonu X“ a díky tomu se daří zvýšenou průměrnou cenu udržovat i nadále a za poslední čtvrtletí byla 724 dolarů., přičemž minulý rok ve stejném období, kdy ještě neexistoval iPhone X, byla jen 606 dolarů.
Apple prodal zase o trochu více iPhonů, konkrétně 41,3 milionu kusů, zatímco před rokem to bylo ve stejném období 41 milionů. I přes to, že jde o 1% rozdíl, díky iPhonu X ale příjem vzrostl meziročně o 20 %.
Mnohem zajímavější je ale fakt, že se Applu daří přitahovat nové zákazníky a nikoli pouze udržovat ty stávající, kteří v nějakém pravidelném období provádějí upgrade. Dle Tima Cooka je trh s chytrými mobilními telefony „zdravý“ a Applu by nevadilo ani kdyby mírně fluktuoval i do záporných čísel. Jedná se o velký trh.
Je to reakce na obavy, že trh je nasycený a v současnosti už není příliš kam stoupat. Jak ale Apple ukázal s iPhone X, lze vytvořit novou kategorii a s tou pokračovat pro zvyšování příjmů.
Levné iPady se prodávají, ale Macy ztrácí
V případě iPadů se Applu podařilo prodat za čtvrtletí 11,5 milionu kusů, což je o 1 % více než minulý rok. Zároveň ale příjem klesl o 5 %, což má za následek hlavně představení nového levného iPadu, který snížil průměrnou prodejní cenu. Polovina prodaných iPadů byla ale pro zcela nové zákazníky, což je dobrá zpráva. Lze očekávat, že by se příjmová stránka měla zlepšit s uvedením nové generace iPadu Pro, který má cenu mnohem vyšší.
Apple představil nový levnější iPad s podporou tužky Pencil a spoustu novinek pro školy a studenty
Macy jsou na tom ale špatně, hlavně z důvodu načasování a zpoždění. Apple totiž prodal jen 3,7 milionu kusů, což je meziročně o 13 % méně. Důvodu je několik – pozdní uvedení nových MacBooků Pro, které se na trh dostaly až koncem měřeného čtvrtletí a také absence upgradovaných modelů MacBooku Air, MacBooků nebo iMaců.
Lze očekávat, že se Apple u Maců dostane do plusu až s uvedením nových generací, které lze čekat nejspíše na podzim tohoto roku. Dobrou zprávou je, že si Macy taktéž hojně kupovali noví zákazníci, v tomto čtvrtletí jich bylo 60 %.
Každý desátý prodaný notebook je MacBook. Apple se v prodejích už přehoupl přes 10% tržní podíl
300 milionů platících uživatelů
Služby Applu stále rekordně rostou, meziročně o 31 %. Je nutné připomenout, že do služeb Apple zahrnuje iCloud, Apple Music, iTunes Store, AppleCare, Apple Pay a další. Příjem se dostal na 9,6 miliardy dolarů.
Apple se pochlubil, že už má 300 milionů platících uživatelů, kteří si předplácí minimálně jednu placenou službu, zatímco v předchozím čtvrtletí to bylo 275 milionů uživatelů. Samotné Apple Music meziročně vyrostlo o 50 %, stejně jako cloudové služby.
App Store už od svého spuštění vynesl vývojářům přes 100 miliard dolarů, přičemž i poslední měsíc byl z pohledu příjmu rekordní. Apple Pay se rychle rozšiřuje a tento rok bude k dispozici i v Německu.
iTunes má dle vyjádření jednu z největších sbírek filmů s rozlišením 4K a HDR, přičemž do konce roku půjde o největší sbírku filmů s Dolby Atmos.
Apple se dál zaměřuje na služby, chystá předplatné novin a časopisů
Nositelnosti rostou nejrychleji
Pokud jde ale o rekordmana z pohledu zvyšování příjmů, pozici si drží nositelnosti, kam patří chytré hodinky Apple Watch, bezdrátová sluchátka Apple AirPods nebo sluchátka prodávaná pod značkou Beats.
Úplný konec mechanických tlačítek: příští Apple Watch mají mít jen displej a haptickou odezvu
Apple sice tuto oblast „Ostatní“ udržuje poměrně v tajnosti, protože do tohoto balíku započítává třeba i Apple TV a další menší věci, ale Tim Cook prozradil, že za posledních 12 měsíců se prodaly nositelnosti v hodnotě přes 10 miliard dolarů a meziročně jde o neuvěřitelný 60% růst. Samotné Watch pak mají meziroční růst kolem 40 %.