Podle agentury Canalys dodali výrobci během prvního čtvrtletí na trh 118,6 milionu osobních počítačů, o tři procenta méně než loni. Největší tržní podíl měl Apple s bezmála 19 %, o bod předstihl jinak dlouhodobě vládnoucí Lenovo. HP (13 %) a Dell (12 %) se s odstupem přetahují o třetí místo. První pětku se sedmiprocentním zastoupením uzavírá Samsung.
Apple však na trůn usedl nikoliv díky Macům, ale především iPadům. Z 22,3 milionu dodávek bylo 14,8 milionu iPadů. Canalys totiž mezi PC řadí i tablety bez ohledu na jejich operační systém. Z oněch 118,6 milionu PC tak 38,6 milionu připadá na velké dotykové placky. Díky nim se mezi elitu dostal i Samsung, protože z jeho 8,8 milionu počítačů je 7,8 milionu právě tabletů.
Canalys mimochodem sledoval také prodeje chromebooků. Těch se do obchodů v prvním čtvrtletí dostalo jen 4,9 milionu. Meziročně to bylo o 60 % méně, protože laptopům se systémem Chrome OS se dařilo v době covidu, kdy si lidé kupovali levné počítače do školy. Teď už o ně ale takový zájem není. Polovinu trhu s chromebooky si rovnoměrně rozdělily společnosti Lenovo a Acer, nižší podíly pak mají Dell, HP a Asus.
Největší výrobci PC (desktopy, notebooky a tablety) v Q1 2022
Výrobce |
Dodávky 1Q22 |
Podíl 1Q22 |
Dodávky 1Q21 |
Podíl 1Q21 |
Změna |
Apple |
22,3 mil. |
18,8 % |
22,1 mil. |
18,1 % |
+1,1 % |
Lenovo |
21,1 mil. |
17,8 % |
24,0 mil. |
19,7 % |
−12,2 % |
HP |
15,9 mil. |
13,4 % |
19,3 mil. |
15,8 % |
−17,6 % |
Dell |
13,8 mil. |
11,7 % |
13,0 mil. |
10,7 % |
+6,1 % |
Samsung |
8,8 mil. |
7,4 % |
9,7 mil. |
8,0 % |
−10,0 % |
Ostatní |
36,7 mil. |
31,0 % |
34,0 mil. |
27,9 % |
+8,0 % |
Celkem |
118,6 mil. |
100,0 % |
122,1 mil. |
100,0 % |
−2,9 % |