6
Fotogalerie

Apple Music Connect neuspěl. Hudebně-sociální síť je mrtvá

  • Po osmi měsících provozu je na hudební síti méně obsahu než při spuštění
  • Uživatelům dává jen minimum možností k interakci
  • Interpreti nemohou kontaktovat uživatele a nedozví se ani počet fanoušků

Když Apple loni v červnu představil novou hudební službu Music, měl jedinečnou možnost – vytvořit první hudebně-sociální síť, která má vše. Hudebníci zde mohou mít svoje profily, kde budou propagovat tvorbu a komunikovat s uživateli – posílat fotky ze zákulisí, zkušební verze nových písní. Uživatelé zároveň mohou na jednom místě s hudebníkem nejen komunikovat, ale také rovnou poslouchat jeho hudbu. Menší tvůrci zde najdou možnost pro sdílení skladeb.

obrázek 143.jpg
Connect v desktopovém iTunes. I na velkém monitoru jsou příspěvky omezeny na dva úzké sloupce

Jenže Connect jako tradiční sociální síť selhal – ani zdaleka se nemůže rovnat s Facebookem nebo Twitterem. Nefunguje ani jako platforma odkud mohou umělci svoje skladby sdílet – zde stále vede SoundCloud a nakonec i to nejdůležitější, čímž je placené přehrávání hudby, drhne. Spotify má stále značně navrch.

Je tu někdo?

Největší aktivita umělců se dala čekat hned po spuštění služby. Uživatelé hromadně aktivovali zkušební tříměsíční období, a tak byla jistota, že i na Connect někdy zabloudí. Ačkoliv to nebyla žádná sláva, umělci na zbrusu nové profily občas překlopili obsah z Facebooku či jiných sítí. Po osmi měsících od spuštění je však situace mnohem horší – profily i těch nejznámějších umělců zejí prázdnotou. Pro ukázku jsme vybrali deset interpretů z předních příček amerického iTunes Store a podívali se na jejich profil na Connectu a porovnali s Facebookem.

Počty příspěvků od začátku března vypadají následovně:

  • Justin Timberlake - 0/2 (Connect/Facebook)
  • Slipknot - 0/2
  • Coldplay - 0/4
  • Rihanna - 0/4
  • Avicii - 1/5
  • Linkin Park - 1/6
  • Justin Bieber - 0/7
  • One Direction - 0/8
  • Blake Shelton - 0/9
  • Lady Gaga - 3/18

K předchozímu výčtu je navíc nutno doplnit další důležitou informaci – mnozí interpreti na Connectu přestali publikovat a poslední příspěvky tak nesou datum například z loňského podzimu. Třeba u U2 to je docela škoda – až do loňského prosince se zde snažila skupina generovat unikátní obsah, který nebyl na jiných sítích dostupný. Až by se chtělo říct, že za tím stojí smlouva s Applem uzavřená do konce roku. To je však pouze čistou spekulací.

obrázek 141.jpg
Dr. Dre - zaměstnanec Applu. Na Connect odeslal poslední příspěvek před měsícem

Jak už bylo zmíněno na začátku, Connect měl potenciál přinést interpretům i jejich fanouškům komplexní platformu, která by byla nejvhodnější pro obě skupiny. Proč se ale z Connectu stala síť bez obsahu?

Kudy do Connectu?

Pokud máme charakterizovat produkty Applu několika slovy, pak mezi nimi nebudou chybět minimalismus a přehlednost. Jenže v několika málo posledních letech se zdá, že to platí pouze pro produkty hardwarové. Kritika se snáší jak na samotný OS X, tak i další software. A Apple Music je ideálním příkladem toho, jak seskupením několika služeb do jedné, většinu z nich zahlušit.

Když si uživatel otevře iTunes na Macu nebo Windows a chce se proklikat k profilu interpreta na Connectu, pak pravděpodobně začne vyhledáváním. Jenže to s velkou pravděpodobností skončí profilem na iTunes Store, který je, světe div se, oddělený od toho na Apple Music. Tlačítko pro sociální síť Connect nenalezeno. Následuje tedy překlik na některou ze záložek náležících do Apple Music, kde se nachází ten správný profil s kýženým tlačítkem Connect. Sláva, vidíme nějaké příspěvky.

obrázek 145.jpgobrázek 146.jpg
Jedny iTunes, jedna Lady Gaga, ale dva oddělené profily. Vlevo ten z Apple Music s možností prokliku do Connectu, vpravo ten z iTunes Store

Komentář, sdílení, lajk

Na těchto třech činnostech stojí úspěchy profilů na sociálních sítích. Čím víc interakcí, tím větší dosah příspěvků. Na Facebooku i Twitteru to funguje, jenže Apple na tenhle základ tak nějak zapomněl. Začít můžeme třeba u komentářů, které připomínají dobu před patnácti, možná dvaceti lety. Pokud se bavíme o desktopovém rozhraní, najdete zde miniaturní textové pole bez možnosti vložit emotikonu, odkaz nebo obrázek. Nelze reagovat žádným způsobem na předchozí uživatele – a to ani ze strany interpreta, kteří se s fanoušky přímo spojit zkrátka nemohou. Není proto divu, že diskuze na Connectu vypadá podobně, jako na obrázku níže.

obrázek 142.jpg
Přínosné diskuze pod příspěvky jsou typickým znakem sítě

Ještě vtipnější je potom sdílení příspěvků. V mobilních aplikacích se zde nachází alespoň možnost sdílet na Facebook či Twitter, jenže na desktopu? Příspěvek lze sdílet e-mailem (!) nebo odeslat odkaz na jeho webovou podobu. Ta mimochodem vypadá takto. Nulová možnost interakce, a pokud se pokusíte rozkliknout předchozí komentáře, dostanete se na stránku pro stažení iTunes. Alespoň, že lajkovací srdíčko funguje stejně jako na Twitteru.

Peklo pro interprety

Teď už tedy víme, proč není Connect hitem pro uživatele – buď profil interpreta vůbec nenajdou, nebo jim přinese jen chabé možnosti interakce u toho mála obsahu, který zde umělci publikují. Ti mají však cestu k publikování ještě složitější. Zatímco napsání běžného příspěvku, je podobně snadné jako poslat e-mail s přílohou, následné sdílení vložením na web je horší. Apple pro to dokonce vytvořil speciální nástroj Link Maker, kde je nutné konkrétní skladbu najít a získat kód pro vložení. Zásadním problémem je také to, že za přehrání z externího přehrávače nemají interpreti příjem – na rozdíl od Spotify.

Celé to potom završí absence jakékoliv analýzy, která by ukazovala alespoň samotným interpretům počet fanoušků, kteří je sledují. Ani toto základní číslo se však nedozvědí – nemluvě o dosahu příspěvků.

Přežije déle než Ping?

V minulosti se Apple o jednu hudební síť již snažil – jmenovala se Ping a existovala od roku 2010, aby byla o dva roky později zrušena. Zatímco Connect nyní má spojovat umělce s fanoušky, Ping propojoval především fanouškovskou základnu. Sloužil především pro doporučování hudby a komunikace s interprety nebyla klíčová. Mnohé podobné funkce však obsahoval. Jenže stejně jako nyní Connect, ani s podporou několika umělců Ping nedokázal prorazit.

follow20101217.png
První pokus Applu o hudební síť - Ping z roku 2010

Mnozí při restartu hudební sítě čekali, že na ní Apple zapracuje a bude se snažit ji zpopularizovat i jinak, než jediným tlačítkem v iTunes nebo v Apple Music na iOS. Apple však o Connect očividně nemá zájem a ani ne po roce fungování můžeme říct, že jej čeká předčasný konec. O tom, jak Applu na Connectu záleží, svědčí i úroveň podpory, o níž se rozepsal nezávislý interpret Dave Wiskus z kapely Airplane Mode.

Ten narazil na problém, kdy byl jeho indie kapele automaticky přiřazen profilový obrázek rappera se stejným jménem. Ručně jej změnit nemohl, proto kontaktoval podporu Applu. Na první reakci čekal déle než měsíc a zdánlivé řešení problému se dostavilo až po několika e-mailech. To však spočívalo ve zcela nepochopitelném způsobu – Apple vytvořil pro kapelu nový profil se správnou profilovou fotkou. Výsledkem však byla ztráta fanoušků i všech předchozích příspěvků. Perfektní motivace k publikování na Connectu.

Apple je tedy očividně s osudem další hudební sítě smířen. Jedinou otázkou tedy zůstává to, zda přežije déle než Ping – dva roky.

Mohlo by vás zajímat:

Určitě si přečtěte

Články odjinud