Také to takhle ve firmě řešíme pomocí chytrého pronájmu od comfor.cz, když se nad tím člověk zamyslí, tak ono se to pak opravdu vyplatí cenově i to ušetří spoustu času, když máte ve firmě stroje které fungují.
Dlouhou dobu jsem se rozčiloval s tím co jsem měl ve firmě, a proto jsem to nakonec vyřešil pomocí chytrého pronájmu. Je lepší, když se pak o přístroje nemusíte starat.
Jak funguje ten pronájem? To by mě celkem asi zajímalo, jestli se to teda tolik vyplatí.
Ve firmě máme notebooky od různých značek a když to tak hodnotím, tak vlastně je asi jedno co člověk koupí, protože problémů je s různými značkami docela dost. Jedině mě ještě napadlo, jestli apple dělá notebooky, které fungují? Jakou máte zkušenost s větším zatěžováním počítačů a jejich výdrží?
Tady ty nové Macbooky se mi hodně líbí. Sám mám teď hodně starý Air a bohužel už mi to přestává stačit, takže dost uvažuji nad tím, že bych investoval do nového. Na druhou stranu je to dost velká investice, tak si ještě říkám, jestli by se mi spíš nevyplatilo investovat do nějaké starší Retiny. Díval jsem se, že třeba na https://www.tera.cz/notebooky_c258383.html je mají za dobré ceny. Co se týče výkonu, tak to určitě bude mnohem lepší, než můj Air. Ten nebyl žádná hitparáda ani v době, kdy jsem si jej kupoval, jen v té době jsem neměl tak velké nároky.
Ahoj, kolik je prakticky možné připojit externích FHD displejů?jestli je tam 2x USB-C tak teoreticky s redukcí (i-tec USB-C 3.1 Dual 4K HDMI Video Adapter) až 4 jen přes USB... ovšem jedno USB-C je dokonce USB 4.0, co má papírově 4x vyšší přenosovou rychlost... (mohlo by podporovat i více HDMI výstupů?) a nakonec je tam ještě Thunderbolt 3, který je stejně rychlý jako USB 4.0 a redukce na 2x 4k hdmi nestojí skoro nic... vím, že to není počítač na takové věci stavěný, nekupuju ho kvůli tomu, ale může přijít moment, kdy se to bude hodit... BTW: je nějaký rozdíl ve výkonu mezi Macbookem Air a Mac mini? konektivita toho mini se zdá spíše slabší, mimo jedno plné HDMI 2.0 a papírově až na 7/8 jader grafiky vypadají stejně...Pokud byste mohli otestovat nějaký setup s více než třemi monitory, jak si s tím počítač a zároveň i OS poradí..? díky! :)
pardon, odpověď je 6... nebylo to tak těžký googlování 🙂
Ano 6, ale víc by asi ani nebylo rozumných. Mám Air s dockem, právě itec, který ale nemá Display port alt mode, takže oba externí monitory jedou přes Displaylink, když se na monitorech něco děje, je to i 10% zátěže na CPU, takže jeden jsem nakonec připojil samostatně, nechce s emi kupovat nový dock který by jeden display propojil nativní cestou a další display linkem, druhý kabel z notesu asi snesu.Co aktuálně vidím jako problém bude výdrž SSDček, hodně lidí reportuje dost vysoké zápisy na disk a i já mám za 11 dní používání zapsáno asi 1.6TB a to se teď moc nerozjíždím a skoro neswapuju i když mám jen 8GB verzi. naštěstí to mám pronajaté a ke konci roku to budu moct vrátit, tak mě ta výdrž moc netrápí, ale jsou lidi co mají na diskách po třech měsících 150 TB, v případě 256GB verze by spoustě běžných SSDček dávno skončíla záruka která bývá třeba na 100TBW
Láká mě HLAVNĚ to pasivní chlazení. Je totiž překvapující že v dnešní době neseženete skoro žádný pasivně chlazený notebook. Apple jsem měl před lety a vadilo mi jak muselo být vše od nich, nic nešlo jednoduše, ani obyčejné kopírování souborů. Je to už dnes s Applem lepší? Děkuju :)
Vždy šlo v MacOS "obyčejné kopírování souborů". Co to tu fabuluješ?
Měl jsem iPhone a tam nešlo jednoduše píchnout kabel a zkopírovat si soubory do PC. To jsem měl na mysli. Pokud je to u Macbooku v pohodě, tak budu rád když mi to potvrdíš :)
Takže již není téma PC/macOS?
"...autentifikaci..."Prosim, nepiste "autentifikace", zaprve to nic neznamena, zadruhe je to fakt divny slovo.Mame "autentizaci" a pak make "autorizaci". Fakt nemame zadnou "autentifikaci". Proste ne.
" Windows pro ARMy umí spouštět x86 aplikace, což již znamená dvojitou virtualizaci." - ARM Windows na M1 je virtualizacia, x86 na ARM Windows je emulacia
Všichni tu chtějí zkoušet virtualizaci, grafická a vývojová prostředí, náročné programy na externím monitoru - v podstatě jim jde o M1, ne o Air.Co zkusit nějaké reálné nasazení u většiny budoucích uživatelů? Cílovka Airu bude používat integrovaný displej, internetový prohlížeč, pustí si hudbu, přehrají si nějaké to video, hodinu a půl budou psát zápis z přednášky. Jak se chová Air při tomhle využití? Co výdrž baterie? Zahřívání? Sám jsem Air měl a šlo mi primárně o svižnost systému v kombinaci s celodenní výdrží baterie. Na náročnou práci mám desktop.
Tak pokud někdo ty otázky má, proč se nezeptat i vůči Airu. Je jasné, že když to nepojede na Airu, nepojede to ani na Pro, kde už se očekává náročnější využití.
Hezký den,máte naprostou pravdu, souhlasím s vámi. Jakmile projdu veškeré testy, budu Air používat tak, jak jsem zvyklý, a sám jsem zvědav na výdrž.Co se zahřívání týče, ani při náročných testech, co jsem prováděl, se Air nezahřál tak, aby to bylo jakkoli nepříjemné. Z tohoto pohledu je zkrátka super.
Dobrý den, funguje DOSBox? Tahám s sebou pár dosových her už dost dlouho. A Authy pro dvoufaktorové ověření? Moc díky.
Authy jede, Doxbox jsem spustil, na podrobnější průzkum ale potřebuji více času.
Co Bluestack a M1 ? Asi také mrtvola když aktuálně neběží na Big Sur s Intelem :-/ Na Wine se raději ani neptám R.
Wine problém asi nebude. Viz https://www.slashgear.com/apple-silicon-m1-macbook-... Funguje to, takže je to jen otázka času...
No, presnejsie Wine aj Crossover budu fungovat dokym bude v macOs Rosetta. Po plnom prechode a prechode aplikacii na Universal binary Apple Rosettu odstrihne urcite tak, ako to urobil v minulosti.
Máte pravdu. Nicméně si troufnu tvrdit, že Apple Rossetu 2 odstříhne mnohem, mnohem později než původní Rossetu, protože Intel je platforma, která tu "žije" souběžně s jeho ARM a zřejmě ještě bude dlouho žít. Kdežto přechod PPC->Intel byl jiný v tom, že opuštěním PPC Applem se z PPC stala mrtvá platforma.
To je sice pravda, ze tu bude Intel subezne s ARM dost dlho, ale po prechode aplikacii na univerzalne binarky uz pre Apple tak ako tak udrziavat Rosettu strati zmysel. To predsa neznamena, ze ju bude treba, ked uz bude kod aj pre ARM. Proste na Inteli pobezi intelacky kod, na ARM armovsky a hotovo, ergo kladivko Rosetta nebude treba.A jej zrusenie mozno pride este SKOREJ ako u prechodu z PPC na Intel, kedze teraz je situacia uplne ina. Predne, vsetky aplikacie su vyvijane v Xcode (teda nie je nutny prechod z ineho IDE). Po druhe, vacsinou su v Cocoa/Swift (mozno s castami kodu v assembleri) a pouzivaju nativne macOs frameworky (alebo velku cast). Po tretie, Intel aj ARM su little endian architektury.Tudiz ten prepis aplikacii bude daleko, daleko rychlejsi a jednoduchsi. Svedci o tom aj to, ze beta verzie velkych appiek su uz k dispozicii, co pri predoslom prechode bol pekelny porod.
Uvidíme. Povídat si o tom můžeme hodně dlouho, ale jedinej Apple ví, jaké má plány s Rossetou 2. 😀Já jen doufám, že ty aplikace, které už nejsou vyvíjeny a které používám, tak autoři aspoň uvolní zdrojové kódy, aby je nějaký dobrovolník mohl překompilovat a případně odladit nějaké problémy.
Poprosil bych otestovat DraftSight. Nikde nejde dohledat, zda na M1 funguje.Díky moc!!!
Zdravím, zkusil jsem otevřít náhodný dokument, něco málo kreslit, různé nabídky a nesetkal jsem se s žádným problémem. Pokud chcete zkusit nějaký konkrétní, třeba značně složitý dokument, nasdílejte mi jej někam a pošlete link na jiri.kuruc(at)cncenter.cz a já jej zkusím 😉
Značně složitý dokument naštěstí nekreslím, takže takhle mi to stačí 😉 Moc děkuji za vyzkoušení!!!
Mozte prosim vyskusat Webex? Travim na nom znacnu cast dna, tak ma zaujima ci je uz optimalizovany (9 - 10. 12. ma byt velka konferencia Webex One, mozno oznamia optimalizovanu verziu) a ci funguju zaujimave funkcie, ako sparovanie s telekonferenciou pomocou ultrazvuku a podobne
Zdravím, bohužel nemám jak vyzkoušet, tuto app nepoužíváme, ale klient jde instalovat a spustit bez problémů.
S CAD na to jdete zcela špatně, protože o vykreslování (previews) se stará grafický čip a samozřejmě, čím více detailů, rozlišení, rotace apod. tím vyšší nároky na vykreslování grafických primitiv integrovaného čipu (nebo dedikované karty). Přepočty volných ploch, úpravy stromu, struktura apod. ... prověří vlastní procesor a protože jde o chronologické operace s ohledem na strukturu celého stromu. Už samotný princip naznačuje, že paralelní zpracování není možné, neboť nelze zahájit další výpočet bez znalosti předchozího výsledku. A přesně toto jsou činnosti, u kterých se obecně v CAD programech čeká.
Je to tak, oceňuji že pan redaktor vyslyšel prosbu, ale chce to nějakou editaci. Věřím že to zvládne, ikdyz to bude jeho premiéra :).
Pokud to pro redaktora bude premiéra, tak je ti to k ničemu, protože rychlost editace nemá s čím srovnat.
Doufal bych ve video :)
Klidně vám natočím záznam obrazovky, to není problém, ale napište mi, který program vás konkrétně zajímá. A když mi nasdílíte (link pošlete klidně na jiri.kuruc(at)cncenter.cz) nějaký náročný dokument, bude to nejlepší ;)A ano, CADové programy nejsou mým každodenním pečivem.
Už to tady v diskusi bylo, ale nebyla kloudná odpověď: Jak je to se škálováním UI pro 4K monitory? Linuxové DEs s tím mají obrovské problémy (s částečnou výjimkou GNOME, které nejnověji přidává i fractional scaling). A u produktů Applu je známo, že se snaží o "pixel-perfect" UI pro ta svá obskurní "retina" rozlišení. Uvažuju o koupi Mac Mini s M1 a mám 32" palcový 4K monitor. Vypadá UI aplikací na takovém monitoru v Big Suru bezproblémově a esteticky pěkně?
Zajdi si někam do Apple obchodu a podívej se na iMac 27", ten má 5K panel, tak si to ověříš úplně nejlíp. Jinak za mě jo.
Ano, macOs s tym rata uz od cias, ked sa volal NextStep 😉
S tym by som bol opatrny, NeXTStep urcite neratal s HiDPI v tej dobe (ako ano, Display PostScript bol hw nezavisly, cize teoreticky hej).. a pakaren s monitormi tam bola - mam vytiahnut pizza box turbo zo skrine? Uz davno som ho nemal zapnuty a originalny NeXT color monitor uz tiez nemam..Ci myslis prvy hybrid NeXTStep/MacOS Rhapsody, neskor MacOS X Server 1.0?P.S. pozdravujem Oravu 😀
Možná zajel do minulosti moc daleko, ale jinak opatrný být nemusí. 😀 Sám provozuji s MBP 2x 4K displeje různých velikostí a škálovat UI umí MacOS bezvadně. Ostatně stačí se podívat v iWantu nebo iStylu na vystavené Macy, mají tam většinou různé velikosti displejů...
Ano, mysleny bol display postscript a samozrejme, princip packages kedy si appka so sebou berie vsetky resourcy. Samotny format .icn v sebe obaloval rozne ikony v roznych rozliseniach.Ratalo sa s tym uz vtedy, aj ked mozno nie na monitore, ale nezavislost na rozliseni ci uz monitor alebo tlac pripravena bola :)Kto ma pozdravuje?
Sám používám ke svému MBP 32" 4K monitor a šklování vypadá perfektně, nemám s tím žádný problém. Na novém AIRu M1 je to stejné.
Skvělý článek i nápad. Já o něm také uvažuji, jako o svém prvním Macbooku. Ale odrazuje mě, že bych musel všechno, co mám doma, vyhodit a koupit znovu.Mám USB tiskárnu, připojenou do routeru a výrobce TP-link má software pro Windows i MacOS jménem USB Printer Controller Utility for MAC. Teoreticky bych měl umět tisknout, ale nevím, jak na M1. Myslíte, že to bude fungovat? Nebo není nějaký vhodný printserver, se kterým by si tento MAC rozuměl?
Názor byl 1× upraven, naposled 4. 12. 2020 14:26
Já měl takto připojenou tiskárnu Epson přes router Asus. Ač se vše tvářilo OK, tisk mi nefungoval (na rozdíl od Windows, kde tisk fungoval skvěle). Mám tady dokonce nějaký TP-Link router, jak bude chvilka, vyzkouším to.
Stačí nějaký mikro pc, třeba intel nuc, dnes i něco s arm, rpi atd. (já mám OS arch linux a tiskárnu HP LaserJet Pro M1132 a dřív byl plugin dostupný jen pro x86) ke kterému tiskárnu připojíš a tiskneš i scanuješ přes wifi jak z maca i iphonů (airprint), windows, linuxu, jak je libo...
A nie je jednoduchšie mať/kúpiť sieťovú tlačiareň s podporou AirPrint? A tlačíš zo všetkého čo máš po ruke.
To máš samozřejmě pravdu, ale když už má tu USB a funguje, škoda peněz...
Nie som si istý - budeš živiť dve krabičky. Niečo aj tá malá krabička stojí a je tam potrebná nejaká práca. A je to zasa len ďalšia vec, čo sa môže poserkať. Ja by som to rozhodne takto neriešil. Ale možno je to tlačiareň, ktorá nemá modernú alternatívu a vtedy áno, to čo si navrhol je samozrejme riešenie.
Jo jo, je to spíš s předpokladem, že chce využít to co už má a uměl si sám nainstalovat ten printserver atd. V případě toho RPI je spotřeba úplně zanedbatelná 2-5W a může to samozřejmě používat pro spoustu jiných věcí (zálohy, htpc, skvělý set-top box s tvhat pro dvbt2...).Já kdybych nepotřeboval ten malý server (běží na něm pár VM, slouží i jako htpc s kodi, ale hlavně se na něj automaticky zálohují všechny ntb v síti, tak bych přesně šel do síťové laserovky - naprosto bezúdržbové řešení...
Na RPI trochu pokukuju, Linux me kdysi bavil, mozna bych si i vzpomel, jak se to nastavuje. Spis mam dilema, jakou verzi vzit (rpi3 nebo 4 nebo jine). Nemam zadnou svetobornou tiskarnu, ale jsem s ni spokojeny. Samozrejme nedam za printserver 3/4 ceny nove tiskarny. Kterym rpi zacit?
Kamile pokud to RPI budeš chtít pouze jako printserver tak se ti to nevyplatí. Pokud uvažuješ, že to použiješ i na další věci, pak ano. Já bych dnes nebral nic horšího než set RPI 4B 4GB a to stojí 2600 Kč (rpi + case + zdroj atd.) a např. HP LaserJet Pro M15w (pouze tisk) je za 2400 Kč nebo multifunkce HP LaserJet Pro MFP M130nw za 3500 Kč (má nejen wifi ale i lan) - obě podporují airprint. Ale samozřejmě to nemusí být RPI, pokud by se ti doma válel nějakej starej nepoužívanej ntb, taky by to šlo, ale zase otázkou je, kolik sežere W (což u RPi řešit nemusíš) a jestli má běžet stále...
Díky moc za odpovědi. Měl bych to hlavně na tisk, dokážu si představit, že k tomu připojím disk a budu tam zálohovat + televize by mohla z toho čerpat videa (jestli to lze), ale to hlavní je tisk bez kabelů.Tzn. smysluplné řešení je buď rozchodit ten program od TP-link a využít stávajícího zapojení nebo novou tiskárnu. Objevil jsem ještě v Číně nějaký jednoduchý printserver za cca 22 dolarů i s dopravou. Kdyby to fungovalo, mohl bych přečkat první měsíce a tiskárnu řešit až časem.Nějak to vyřeším, teď spíš si musí promyslet, zda jít do MB Air nebo obyč NB s WIN, jen jsem chtěl vědět, co mě čeká.https://www.aliexpress.com/item/32797580968.html
Ja som to kedysi riešil lebo mám doma starú HP laserovku a rozbehal som to cez nejaký extra program čo bežal na Macbooku.Ale či to pôjde aj na M1 netuším.
Předpokládám, že airprint na M1 funguje stejně jako na intel modelech. Pokud ano, tak na maca nemusíš žádný sw instalovat, je to záležitost toho printserveru.
Ono ta tlačiareň práve nepodporuje absolútne nič. Ani AirPrint.Dostal som zo starej firmy 10tonerov tak mi bolo ľúto ju vyhodiť.
Já ti rozumím, ale ta tiskárna nemusí podporovat airprint (pokud by ho podporovala, tak žádnej print server vůbec nepotřebuješ), to je záležitost sw (CUPS) v OS na straně serveru (printserveru), ke kterému je připojená jakákoli usb tiskárna.
Je to už delší dobu, ale odpovím si sám, pro případ, že by to někdo hledal a potřeboval.Takže program od TP-LINK USB Printer Controller je pro MacOs a možná i funguje, ale maximálně pro Catalinu. Na Big Sur nelze nainstalovat a když se to povede, nefunguje. Verze pro Big Sur není k dispozici.Pak jsem řešil variantu připojení k print serveru. Koupil jsem z Číny krabičku za pár EUR. Převáděla USB na AirPrint. Funguje, ale není to žádný zázrak. Někdy se to vytiskne, někdy ne, někdy až po 10-ti minutách. Taková nouzovka.Takže to dopadlo tak, jak mi bylo porazeno níže. Tj. nová tiskárna s AirPrintem.
Názor byl 1× upraven, naposled 23. 1. 2021 14:20
Je to killer ale jen na určité aplikace, o spuštění dalších si nechte jen zdát. Je ale pravdou to, že to sesadí akcie Intelu.
AUTOCAD! Vyzkoušíte prosím autocad? Za to bych vám snad i zaplatil premium!
Podle všeho funguje bez problémů, viz článek. Pokud chcete, abych zkusil konkrétní postup nebo nabídku, písněte. 😉
Super, děkuji. Největší "záhul" dostane gpu/cpu při šrafování ( příkaz hatch) a při ořezávání (příkaz trim). Bylo by možné to vyzkoušet? Pohyb bez editace je plynulý i na mobilu, to bohužel není moc vypovídající.
Musí to být složitý objekt?Prostý obdélník, který dám vyšrafovat (hatch), tak funguje okamžitě rychlostí blesku, i přepínání mezi jednotlivými typy šrafování... stejně tak TRIM. Ale jak píšu, zkouším na triviálních objektech...
Zaujímali by ma dve aplikácie, pre vzdialenú správu používam produkt od Devolutions, Remote Desktop Manager, je aj vo free edícii. Priznám sa, že tento program je pre mňa asi najdôležitejšou aplikáciou v práci :)A druhým je podpora dockov s DisplayLink technológiou, čiže nie Thunderbolt doky, ale tie "emulované".Vďaka.
Devolutions RDM funguje bez problémů. 😉Bohužel teď nemám dock s DL, nicméně dle videa: https://www.youtube.com/watchto není problém.😉
Dobrý den, těším se na to vaše zkoumání. Jako fotografa by mně zajímalo jak si Air poradí s Photoshopem a Lightroomem. Také by mně zajímalo, zda by utáhl mé dva monitory eizo color edge 1920x1200. Na rozdíl od zde vášnivě diskutujících nepotřebuji 4 ani více K. Děkuji
no si protiřečíte 🙂 nepotřebujete 4k ale děláte na tom (1920+1920= 4k).Tuhle koncepci (2 monitorů) už jsem dávno opustil, zejmena proto, že se hůře kalibrují 2 monitory, než jeden 🙂
1920+1920 opravdu není 4 K.
to je porad jen polovina pixelu...
zatim photoshop, navic pada. nefunguje cc, indesign, illustrator, proste nic :). jiste se na tom pracuje nicmene pouzitelny na nejakou vetsi praci to bude za rok, za dva. dalsi veci jsou nastroje, jako blby kapatko, dekomprimace krome zipu a dalsi ptakoviny co jsem byl zvyklej pouzivat. notes funguje normalne, proti predchozim generacim, ktere se neuchladily, podtaktovaly pri nejake zatezi, hlavne ext. monitoru posun vpred ale ve srovnani se ctyrjadrovym thinkpadem stejny, synteticky testy delat nebudu, primarne me zajima pracovni pouzitelnost a ta je zatim spatna.
Očividně jste zde vášnivě diskutující nepochopil. Více jak jeden monitor nepřípojíte a rozlišení může mít jaké chce. Prostě dva ne, ať jsou jakékoliv.
Prosím vyzkoušejte Photoshop kreklý přes přes Zii patcher🙂
"Další pro práci nezbytnou aplikací je Spotify." B-]B-]B-]
Neasi 😉B-]
NE. to opravdu není.
To bych jeste pochopil.. Ale proc se spotify pousti deset vterin? To je v airu nekde schovany plotnovy disk?
V odstavci na konci článku:"I s tímto množstvím a spuštěným 4K videem na externím 4K monitoru byla práce na základním a nejlevnějším (!) Macbooku Air s 8GB RAM bezproblémová, svižná a především tichá.",by bylo lepší ten "základní Mackbook" zasadit do souvislostí a místo vykřičníku dát do závodek cenu 30 litrů, aby nějakého Apple nadšence nenapadlo v diskusi porovnávat jeho výkon se základním Windows notebookem nebo Chromebookem za pět tisíc.
Sice se všude tenhle laptop porovnává s Macbookem Pro 16" s i9 za 100 litrů, ale stejně se najde ňouma, který přijde a začne brebentit něco o tom, že by se měl porovnávat se stejně drahými stroji. 😀😀😀
Co vim, tak vsude se porovnava s mnohem drazsimy stroji. Takovy XPS napriklad. Tam me nejvic dostalo, ze ta kamera, ktera se tu kazdy rok hejti na Airu byla o poznani lepsi jak XPS.
Tak mnozí lidi budou překvapeni, jaký mají výkon v mobilu, kde by aplikace měly chodit o 33% pomaleji.Samozřejmě, že Antutu není směrodatné, ale také mnohé naznačuje. Antutu M1 je 1 100 000, takže asi o 33% více než SD888, který má samozřejmě nižší spotřebu.Prostě, tento test lze brát i jako test rychlosti ARM procesorů obecně .
Dobrý deň,Neviem sa dopátrať či na novom MacBooku poide Python (2.7 alebo 3.x) a GCC compilator pre jazyky C/C++Viac nepotrebujem.Čerešnička by bola čas kompilácie nejakého vecného projektu na M1 vs Intel (hoci aj na Windows)Ďakujem.
*Väčšieho projektu
Python je přímo součástí macOS (2.7.16 a 3.8.2 na Big Sur) a překladač C(++) je součástí Xcode (gcc/g++ jsou symlinky na clang, který je plně kompatibilní s GCC). Někdo měřil rychlost buildu WebKitu, to by mělo jít snadno vygooglit.
vdaka
Nerozporuju, jen upresnuju:Python3 je soucasti Xcode, primo v systemu je jen wrapper (/usr/bin/python3), ktery pri pokusu o zavolani trojkovyho pythonu nabidne stazeni Xcode (nebo minimalne tu cast obsahujici python3, Cmdline Tools nebo tak nejak).
A co ffmpeg? ITerm2, scratch3 (chcel som to pre dceru, aby sa zacala ucit programovat)
To mi z MacPorts nešlo, protože libvpx je jen pro Intel.
WINDOWS KILLER, za 29,9k nejlepsi notebook na trhu.
Fajn vtip
Pro většinu populace fakt. Pokud odhlédneme od ceny.
nezavisla redakce, ktera je zavisla na zapujckach
Dobrý den, jsem webový vývojář používám velký MacBook pro (15", late 2013) pomalu se blíží jeho čas a od Apple očekávám, že ARM začne dávat jednoduše všude.Můžete mi prosím vyzkoušet balíčkovaci nástroj brew, instalaci apache, php, MySQL, node, aplikace phpStorm (nebo jiný produkt od JetBrains) a Docker?Moc vám děkuji, děláte hodnotný test pro širokou komunitu uživatelů.
S dockerom je zatial problem. Brew ide, ale treba pustit Terminal ako x86 pod rosettou, kedze zatial aplikacie ani brew prekompilovane neboli.
Ad brew: install s prepinacem "--build-from-source" (resp. "-s" pokud se to nekomu nechce vypisovat) nelze?Jen se ptam. Ve smyslu jestli je to uzavrena cesta nebo jen jiste nepohodli (vzdyt kdysi davno se buildily vsechny balicky, predkompilovane nebyly).
To samozrejme ide, ale pochybujem, ze to pojde pod brew spustenym ako x86 binarka pod terminalom. Netusim, masinu s M1 nemam, inak by som sa v tom davno vrtal :)Toto vyzera rozumnejsiehttps://github.com/Homebrew/discussions/disc...
(ten minus neni ode mne)"brew" neni binarka, to je shell script (+set Ruby scriptu a tak).Jediny binarky, na kterych zavisi, jsou (resp. uz musi byt), predinstalovane v OS (git, gcc, resp. clang/xcode, zmineny ruby (i kdyz u toho si nejsem jisty jestli vyuzije ten original z /usr/bin/ruby nebo si zbuildi svuj)).To jsme na tom stejne, taky M1 nemam 🙂. A vzhledem k potrebe x86 virtualizace asi ani mit nebudu. Ale jinak je to zajimavej strojek.
"testujete" blbosti ale programům který se opravdu používaj na práci se vyhybáte.Co Archicad, Autocad, starší verze Photoshopu, Illustratoru, Office 2010, VmWare, Parallels ? (test virtualizace by mě fakt zajímal.. 🙂 ) Prostě věci který se používaj pro práci a ne drobnosti jako Spotify, nebo WhatsApp.. - tohle jede jednak přes web takže to nikomu nebude chybět, ale hlavně takový drobnosti výrobci rychle předělaj pro Arm. S velkejma programama už to bude horší...
Drtiva vetsina lidi nic z toho na praci nepotrebuje.
Na práci: Office 2010? Je rok 2020. Co test T602? To tě nenapadlo? VmWare s 8GB ram? Btw:naco vm na notesu?
Já třeba dělám většinou na Win (Ok v tomto případě macOS), ale k něčemu potřebuju Linux.
Office 2010 a ani Office 2016 už nie sú pre Mac podporované. Paralles verziu pre Arm chystá, tento software logicky pod rossetou 2 fungovať nemôže.
Parallels chysta velke kulove, mozes virtualizovat iba rovnaku architekturu ako host (ARM).. a kedze musi pouzivat Apple hypervisor, tak je cely Parallels na M1 (aj VMWare) iba pekne GUI.
Parallels chystá. Budeš moct virtualizovat Windows pro ARM a o překlad instrukcí x64->ARM se postará uvnitř Windows Microsoft, žádná Rosseta.https://www.parallels.com/blogs/parallels-desktop-a...
Niekto ma problem pochopit citany text.. znova opakujem, Parallels nic nechysta, iba GUI pre Apple hypervisor!! A ma nulovy vplyv na to, ci Microsoft investuje velke peniaze pre vyvoj Windows ARM verzie pre Apple Silicon (a okrem ineho zaplati Applu za vyvoj driverov pre AS) alebo nie..Parallels is also amazed by the news from Microsoft about adding support of x64 applications in Windows on ARM. To je tak vsetko, co Parallels urobi.. is amazed 😀😀
Ach ty oxymorony - "Parallels nic nechysta, iba GUI pre Apple hypervisor". To není o pochopení psaného textu. To je o základní neshodě, co to znamená "nic nechystá". Pak je jasné, že se neshodneme a žádná diskuze nemá význam.Čus bus a hezký víkend!
Takové aplikace na Airu? Hmm hmm
To je snad jedno, když Pro má prakticky ty samá střeva...
No to nemá. Aktivní chlazení, jiný LCD panel. Dost možná i další věci jako výkon SSD, pak samozřejmě touchbar s kontextovými funkcemi.Nicméně "velké Pročko" s více RAM, video výstupy a vyšším TDP na SoC nás teprve čeká.
Ma. Jedine cim sa lisi je to aktivne chladenie ktore vacsinu casu aj tak nebezi a ked bezi, tak na minimalne otacky. LCD panel je ten samy, len ma vyssi jas. Ssd to same.Touchbar rozdiel v pouzivani aplikacii nerobi, ani lcd. Proste to pobezi na oboch rovnako.
Jsi teda dost mimo...Aby se zjistilo, zda aplikace běží na M1, na to nepotřebuješ aktivní chlazení. Nebo na co to má vliv? Výkon je stejný, pouze u Pro je předpoklad dlouhodobého výkonu díky chlazení než u Aira, kde to začne dříve throttlovat. Ale aby si spustil AutoCAD a vyzkoušel pár operací, to u obou bude stejné.LCD je stejný (pouze větěí svítivost) a na běh aplikací to nemá vliv. Nebo snad ano?Jaký vliv na ArchiCAD, Autocad, office má vliv touchbar? Je to snad rychlejší?Trochu přemýšlet to chce, než začneš chrlit reklamní slogany...
Jde o možnost kontinuální multithread zátěže. Tedy odvod tepla. Na to není pasivní verze dimenzována, proto aktivní u Pro. Kde se očekává náročnější nasazení.Tak jak píšeš, takže sis sám odpověděl;)Monitor (např. ona svítivost) má vliv na kvalitu zobrazení. Tvůrce obsahu potřebuje kvalitnější displej než konzument.Přemýšlej trochu nad tématem, než začneš chrlit nesmysly nebo se sám dokonce uargumentovat.... Nebo zkrátka nechápeš, jaké jsou rozdíly v HW a z jakého důvodu. Pak je dobře, že se doptáváš. Jen mate ona impertinence na konci, divný vděk....
Koukáš na to, na co vlastně odpovídáš? Ani jedno nemá vliv na to, zda Autocad, Archicad či Office na tom jedou.Výkon je stejný, byť je předpoklad, že Air to začne dříve stahovat. Ale lze to na něm vyzkoušet, jak to bude rychlé a zda vůbec to pojede.Svítivost displeje z 400 na 500 nitů nemá vliv na zobrazení v Autocadu, ryzhlost zobrazení modelu na displeji bude pořád stejné, ať už má svítivost takovou nebo makovou.Totéž Office...Jsi fakt mimo.
Ako moze bezat virtualizacia x86 na uplne inej architekture procesora? Fajcis nieco? Lebo to musi byt husty matros.Alebo pod VMWare ci Virtualboxe na Windows pustim ARM Linux?
Bolo by to teoreticky mozne (aj ked riadne narocne), ak by Parallels/VMWare mohli pouzivat vlastny hypervisor (ako to bolo mozne do Cataliny), ktory by v ramci virtualizacie emuloval x86/x64 (ako kedysi SoftPC/Insignia ci VirtualPC/Connectix na Motorole 68k ci PPC).. ale kedze na M1 BIg Sur (a dalsich) mozes pouzit iba Apple hypervisor, tak to nehrozi.Jediny mozny sposob je, ze Microsoft investuje nemale peniaze do vyvoja Windows ARM pre M1, bude mat funkcnu x64 WoW vrstvu, zaplati Apple tvorbu a support driverov pre M1 (Windows ARM potrebuje cca 50 driverov pre konkretny hw.. tam neexistuju ziadne genericke drivery ako PCI bus, etc.) a pripadne vytvori vlastny bootloader (nie UEFI, ale iBoot) splnajuci poziadavky Apple.. good luck.
"investuje nemale peniaze do vyvoja Windows ARM pre M1" - už teď má verzi Windows 10 pro ARM, takže úprava nebude stát tolik. Každopádně to bude tak, že pod Parallels si pustíš Windows pro ARM a v něm něco jako "Rossetu 2" - Microsoft se postará o překlad x64->ARM instrukce. Už je to v procesu, jak jsem ti linkoval.Nicméně Apple už se jasně vyjádřil, že Bootcamp nebude, s ním počítat nemůžeme.
Zdravím po delší odmlce...Jen pro informaci, teď jsem nainstaloval Parallels pro M1. Windows ARM jedou fantasticky bez jediného zádrhelu. x86 appky mají emulaci přimo v základu, takže fungují normálně. Pro x64 jsem musel nainstaloval nedávno uvedený preview v rámci MS Insideru.Rychlost x86/x64 emulace je pocitově (zatím jsem to ještě neměřil) tak na 50% oproti vedlejšímu stroji (poslední verze MBP 16" i7).
Je na M1 Visual studio ? 🙂
Jede, bez problémů.
Mě by nejvíc zajímal QT Creator, ale nevím jestli je to reálné takto otestovat.
Funguje
Děkuji
Poprosím otestovať RoyalTSX. Je to RDP manažér, ktorý používam už roky a potreboval by som overiť jeho funkčnosť na M1 procesoru.
Zdravím, nainstalováno, přidát plugin pro rdp, mé testovací připojení proběhlo perfektně a bez problémů.Sám pro toto používám Microsoft Remote Desktop a též funguje bez problémů.
Ďakujem, veľmi ste mi pomohol.
Zkuste připojit druhý monitor. Tssss...Ono to vlastně nejde...
Proč?
Ono je opravdu lepší si článek přečíst, než jeden skočí do diskuse.Po celou dobu testování byl k Airu připojen 32" 4K/60 Hz monitor.
Ano, je lepší si to přečíst. Protože se ptám na DRUHY externí monitor.
A uprimne, pokud nekdo chce setup s vice monitory, asi si nekoupi zakladni Macbook Air, ze ano...Ale opet se najde stupid jako vy, ktery musi vymyslet nesmyslne scenare, ktere nikdo realne u toho modelu nepouzije. Asi nevite, ze Apple ma radu Pro. Nebo to vite a jste opravdu jen trapny?
Jenže dle oficiálních stránek https://www.apple.com/cz/macbook-pro-13/specs/si ani s Pro s M1 nepomůžete. Píše se tam: Jeden externí displej s rozlišením až 6K při 60 Hz. Dlouho jsem používal MacBook Pro.Prosím, neurážejte jen kvůli tomu, že někdo může mít jiný styl práce s dvěma ext monitory a že si nepřečtete, že žádný MacBook s M1 nyní oficiálně bez 3rd party adapterů a aplikací nepodporuje více než jeden externí motor.
To je tym, ze M1 je uplny lowend a prvy procesor pre Macy na zaklade ARM.Nema totiz dostatok PCIe kanalov. Preto ho Apple dal len do najlacnejsich entry modelov.Daj tomu cas. Buduci rok a high end modely budu na tom inde.
Dle testů by naopak M1 mělo být docela dělo. Alespon na kancelářskou práci a upravu grafiky - videa. Nemyslím teď 3D hraní...Proto jsem se tomuto faktu s externími monitory dost divil. Hodně jsem se na ten NTB těšil.
Lidi pořád nechápou, že tyto nové M1 notebooky nahradili lowend. Předcházející Macbooky Pro s 2 thunderbolty taky podporovali pouze jeden externí displej
To není pravda, používám v práci basic 2019ku a mám na to napojené dva externí monitory přes dva docky. Dva externí monitory podporoval i Air s i3, intel s tímhle vůbec nemá problém.
Jde to obejít přes huby, co používají chipset od Displalinku.Viz https://www.youtube.com/watchhttps://www.displaylink.comNa nativní podporu se musí počkat na další modely.Taky na to čekám, používám teď 2x 4K displeje a nechci jít dolů.
Ano, delo to je, ale je urcene do lowend notebookov. Preboha ved M1 modely nahradili najlacnejsie najnizsie konfiguracie Mac mini, Macbook Air a Macbook Pro 13”. Apple robi vyssie modely tychto produktov a samozrejme, vykonne modely ako su Macbook Pro 16”, iMac, iMac Pro, Mac Pro a tie su ZATIAL na Inteloch.Vy si zjavne pletiete dojmy, ze novy vykonny procesor = totalna pecka v zakladnom modeli. No to ano, ale s kompromismi, ktore u lacnych modelov Macov v danej kategorii uzivatelov nikto riesit nebude.Toto NIE SU masiny pre ludi, co maju extra naroky na mnozstvo periferii a displejov. Toto su ZAKLADNE modely. Bez ohladu na to, ze ano, M1 je delo.
Zcestný názor. Na externí monitor, na kterém jede film/seriál nebo je tam pasivně zobrazen outlook, si fakt nebudu kupovat Macbook Pro za 70 tisíc. Do teď to na Intelu šlo bez problémů, tohle je jednoznačně downgrade a průser.
Externy monitor ide. Tak nechapem v com je problem.Ze nejdu dva? To nesli u tychto nizsich modelov ani predtym.
Budeš pořád lhát, jako ten před tebou? Ano šlo to, používám to tak na 2019 základním modelu Pročka. Jde to dokonce i na i3 Airu, protože Intel tuhle základní věc umí na svých integrovaných grafikách už desetiletí.Ne, nebudu si kupovat kvůli dvoum monitorům, na kterých nejede nic náročného, MBP za 70 tisíc.Chápeme se?Jestli je to omezení současné doby a procesor M2 se to naučí, jsem s tím OK. Pokud je to záměrné omezení od Apple, na které jsme všichni zvyklí od této firmy, tak je to pro mě asi důvod k návratu k Windows.
Tak sa vráť k Windows. Kde je problém? Ty budeš spokojný, my tiež. Bude to win-win ako vyšité.
Podrážděná ovečka nedokáže přijmout nespokojenost jiných. Klasika. Jdi se léčit.
Si mi to nandal, Ti poviem.
Ale priznaj si to - na to, aby si išiel na Win nemáš gule. A Ty veľmi dobre vieš, prečo. Tak ešte chvíľku mi tu hovor o podráždených ovečkách.
Prečo? Já používám Windows doma běžně, teď z něj píšu. Macbook mám v práci a jen kvůli Pythonu, který na Windows neběhá 100%. Totéž mi ale zajistí Linux v dualbootu, takže takové XPS 13 úplně v klidu a ještě s lepším interním displejem :)Docela by mě i lákalo pouštět si na přenosném laptopu 4k Netflix.
No vidíš - dostaneš dokonca lepšie. Načo chceš ostať u Applu? Veď Ti hádže samé polená pod nohy. Ako píšem - bude to win-win. No a k tomu 4K Netflixu no notebooku - rozumiem ale nechápem k čomu.
Asi u Applu nezůstanu, ale přechody nedělám na lusknutí prstu. Až budu upgradovat, zvážím co trh nabízí. Momentálně bych si Macbook nekoupil.Netflix ve 4k, nevím proč ne. Poznat to určitě půjde
"Ne, nebudu si kupovat kvůli dvoum monitorům, na kterých nejede nic náročného, MBP za 70 tisíc."Ne, koupím si XPS 13 se 4k displejem za 50. Budget version. 😃Nemluvě teda o tom, že ono stačilo vybrat levnější verzi toho MBP. Kašpare.
Tak pokud jste extremista, potrebujete 16”. Nebo displej link, kam napojite teoreticky az 6 4K displeju. To uz asi staci.
Uz to chapu. Tak to zatim musite pockat :)
Bohužel, Macbook Pro 13 s 2 thunderbolt porty vždy podporoval jen jeden externí monitor
Kravina, normálně to zvládá 2x4k v 60Hz a pokud tedy pro verze s M1 nezvládá, tak pro mě velký špatný..
A to je ten rozdíl. Já mám jeden na monitoru, druhý je první externí. Slovíčko, ale důležité.Opravdu zvládá jen jeden (pro jistotu jsem to vyzkoušel). Ač to nechci omlouvat, myslím, že drtivá většina zájemců si s jedním externím monitorem vystačí.
Presne tak. Rada Pro zvlada 2-4. A Apple to ma krasne napsane na svych strankach.Uprimne bych byl asi blazen, kdybych cekal u pasivne chlazeneho Airu pripojeni pro 4 4K monitory. Proc proboha?
PRO s M1 nezvládá... Vy se odvolavate na INTEL verze Pro.Dlehttps://www.apple.com/cz/macbook-pro-13/specs/je na tom nový PRO s M1 stejně jako AIR. Takže s M1 nemáte NTB, který by 2 externí monitory oficiálně podporoval.
Apple měl i u Intelu rozdíl v Macbooku Pro s 2 nebo 4 thunderbolt porty. Rozdíl byl v počtu řadičů, takže model s 2 porty podporoval vždy jen jeden externí monitor
10x to sem napiš a pořád stejná ležhttps://www.youtube.com/watchNebyl do teď problém
Proc hned ctyri? Dva by stacily. Minimalne dva monitory pouzivam uz dobrych 15 let. Kdyz se mi to hodilo tenkrat na Pentiu 4, proc by to mel byt nesmysl na radove rychlejsim stroji? To jsou nejake nove noty z centraly, ze clovek co vyuzije vic monitoru musi mit high-end za 60 tisic?
Apple to mal u lowend modelov takto aj predtym. Proste sa to neriesi. Ale nasinci samozrejme vzdy chcu kaviar, sampano, ku..rvy a koks a kapelu v cene listka na parky a pivo. Proste ak chcete X periferii a displejov, priplatte si za vyssi model. Momentalne zatial len s Intelom, na masiny s Arm si treba pockat do buduceho roku. Apple jasne povedal, ze do 2 rokov prejdu na Arm. Len tu si to niektori vysvetluju zjavne tak, ze treba vsettko a ihned a samozrejme, idealne zadarmo.Mozem mimochodom vediet, ktora PC firma zmenila komplet architekturu procesorov 3x za svoju historiu a len tak popri tom urobila prechod na uplne iny operacny system? Pockam si na priklady.
Tohle je moc 😀
Jasně, pokud chcete monitor používat pasivně na zobrazení třeba emailového klienta, který žere nula, nic, tak si kupte stroj za 70 tisíc. A ovce to budou hájit co to jde.Dva monitory šly připojit i k i3 macbooku Air.
Commodore...
"Macbooky su "v cene listka na parky a pivo"? Fakt?
Pracujem s Apple produktami od roku 1994, /ahoj Jozef/mám už svoj vek a vždy ma fascinuje po každom uvedení nového Apple produktu kolko sa vyrojí deBillov ktorí si vymyslia vždy niečo proti Applu. Predtým to bolo že sme nekompatibilní s Intel/hoci sme boli/, nejde pripojiť hentotamto/hoci šlo/, keď Apple zarezal disketovú mechaniku to bolo hejtov že skrachujú, to isté s DVD mechanikou, atd. Je zaujímavé že sa rodia noví a noví deBilly ktorí majú potrebu sa vyjadrovať aké ma Apple zlé produkty, aký je drahý, ako na ňom nefunguje to a hento. Do prdele, čo vás núti sa vyjadrovať k niečomu čo si v živote nekúpite lebo ste socky a nemáte na to, radšej sa rýpete v každom Intel produkte, preinšalovávate Windowsi pomaly každý deň atd. Ja tiež nekritizujem Ferrari, Bentley, Aston Martin alebo trebárs práčky Meile lebo na to proste nikdy mať nebudem. De_Billovi vyššie hore ktorý chce silou mocou pripojiť 2 4k monitory k stroju ktorí je primárne určený na kancelársku prácu, de fakto je to lepší iPad s klávesnicou a portami to už vysvetlil po lopate Jozef ale on si mele stále svoje svoje. Je to stroj na hovno lebo podla neho nepripojí k nemu XY monitorov. Zlý, zlý Apple za 30000 nedodal stroj v hodnote 100000 a chudáčik študentík chce na ňom hrať hry ako na hernom stroji. Prosím vás hejtery, ktorí nemáte na Apple a jeho produkty, ktorí ste v živote nepracovali profesionálne na Apple produktoch, nerozširujte svoje rady delením ako jednobunkovce, lebo podla vašeho zmýšlania máte mozog na ich úrovni.
Mě zase fascinují "nadlidi" s produkty Applu, kteří mají automaticky ostatní za socky, které Apple pomlouvají jen kvůli tomu, že na jeho produkty nemají.Jinak schopnost pracovat s 2 externími monitory není vlastnost notebooků za 100 tisíc. To snad zvládnou i některé do 20 tisíc. Asi ne ve 4K, ale snad ne všichni uživatelé, kteří chtějí mít 2 externí monitory, trvají na 4K. Hodně z nich pořád stačí 2x FullHD a to dají i ty notebooky za dvacku, takže chápu zklamání těch, kterým to u Macbooku Pro, který startuje na dvojnásobné částce, chybí.
Ono asi išlo skôr o to, že Apple často robí podobne veci. Príklady už zazneli.A hoci konkurencia ponuka tie fukcie aj u lacnejších modelov tak sa sa to neodzrkadľuje na predajoch.Pretože keby tu určitú vlastnosť/funkciu potrebovala väčšina tak nový model kúpi malo kto.
Počúvaj chlapče, ja si pametám na Macy s podporou 2 monitorov už v roku 1996 a zo systémom 8.6, v Inchebe na prvých výstavách Printing a to ste vy Winovce čumeli na to ako mucha puk. Tak tu nedrístaj že sme nadludia. Možno v tvojich očiach, my len bereme veci normálne lebo už 30 rokov čo sú u nás na trhu -prvý bol PosAm v Prahe a v Bratislave ktorý ich predával. Teraz sa idete posrať že počítač primárne určený na kancelársku prácu, prípadne pre študentov na prednášky nemá túto možnosť lebo je to prvý M1 lowend ako to už hore vysvetlil Jozef vám ťažko chápajúcim Winovciam. Ja keď som objednal prvý PowerPc 6100 som sa boril takisto s problémom výkonu lebo Roseta. A to bol produkčný stroj. Za rok to už bolo o niečom inom, prišli výkonnejšie mašiny s PowerPc G4, potom G5. Len vy očakávate od firmy ktorá prechádza s Intel platformy na ARM v notebukoch a stolových počítačoch lowend že hneď uvedie delo za 30000 zrovnatelné s desktopom za 150000. A ano ste socky lebo chcete ako to bolo spomenuté za cenu párku v rohlíku párty s kaviárom, šampáňom, koksom , kur....vami, muzikou. Keď chceš pripojiť 2až yx monitorov počkaj si na highend model, prípadne si kúp Pro kde to máš už v pohode. Ale na to už nemáš čo?
To je krutej bizár. Někdo tady zmíní, že nejdou připojit dva externí monitory a hned naskáčou lidi, co mají místo mozku jablečné pyré:"Proč bys tam chtěl připojovat 4 4k monitory?""sóóócky""tak ty bys chtěl ku*vy zadarmo""chudáčik študentík chce na ňom hrať hry ako na hernom stroji"Vážně klauni
Pak se není čemu divit, že každý reaguje přecitlivěle na uživatele Apple, když si tady Apple ovečky neustále honí triko, jak jsou skvělí, že si koupili Mac. Sám mám Mac, ale co tady předvádí někteří, z toho je mi na blití.
Bizardne je tiež komentovať pod každým článkom o Apple a pritom Apple produkty nepoužívať a ani nechcieť používať.Takze ste na tom dosť podobne. Len každý na opačnej strane barikády.
A pod clankem o Babisovi smi taky diskutovat jenom jeho priznivci? Apple je zlo, ktere ma vliv i na me.
Diskutovať môžeš kde chceš. Len hovorím, každý ste na svojej strane barikády. A pritom úplne rovnaký.
Jasne. Bezne nadavam lidem do socek, kdyz se mi nelibi, co rikaji. Ale jestli davas osobni utoky na uroven kritizovani produktu americke korporace, tak prosim.
“ Nikdo nedostihne firmu, co ani nedokaze udelat VESA drzak a pro retardy pouziva pojem genius”
Toto nebolo pekné... 😀
Gratuluji, nasel jsi neco v me historii. Koukals na to video, ktere bylo soucasti prispevku? Clovek koupi k Apple pocitaci za $5000 VESA drzak za $80 a kdyz se rozpadne a odneses to na reklamaci, tak geniove nejenze nefixnou problem, ale jeste ten pocitac za $5000 doku*vi. Priznavam, ze slovo retard je nadsazka, ale daleko mirnejsi, nez "genius".
A jeste jsem si vzpomnel na tohle: https://www.youtube.com/watchTaky poucny video... vsechno je pro ne liquid damage. Je potreba vymenit desku, ale jsem genius a verte mi, ze neni cheaper alternative a bude lepsi, kdyz si koupite novy notebook. Pritom je to bezny problem zpusobeny blbym navrhem a staci vymenit flex kabel za dolar. Kvuli temhle smejdarnam vzniklo "right to repair" a apple investuje miliony do uplaceni politiku, aby to neproslo.
Tak Apple je zlo? Buhahhaha si teda zabil. Keby nebolo Apple tak dodnes pracuješ s PC metodou C:lomitko či ako sa to píše. Windovsi sú jeden s prvých CopyPaste od MS, keby nebolo Apple tak nemáš WiFi, USB porty, klávesnicu v notebukoch posunutú dopredu ako je to bežné, nemáš telefony tak ako ich poznáme dnes, tablety a biznis okolo nich, Apple rozbehol biznis s Gorilaglass firme ktorá to vyrába/predtým to ležalo v sklade na paletách/ tak isto ako mal odvahu uviesť USB porty ktoré dovtedy ležali v šuplíku a tým rozbehol biznis s perifériami. Je toho na mraky v čom je Apple líder, inovátor a nebojí sa implementovať nové veci, v dizajne bol líder udávajúci smer. Ostatní už len potom kopírujú. Apple je etalon v svete PC, Tabletov, mobilov a iného. Ostatní sú už len slepí plagiátori. Môžeš ma nazvať smele Apple ovcou, vôbec mi to nevadí pretože kto je väčšia ovca -Winovce a Android ovce ktorým sa slubuje roky rokúce kvalitný systém a stále nič. Win nepracuje nikdy ako má vid Win10, Anroid detto. Neodladenosť systému a aplikáciíí sa snaží Android riešiť 8Gb, 16gb RAm tak ako to v minulosti riešil Win. Ja ráno zapnem svoj starý MacMini na ktorom mi beží bez problémov Catalina, neriešim vírusi, hlášky že nejde ten a ten ovládač hoci pred hodinou šiel, na starom iPhone 5SE mi beží všetko čo treba-teda okrem platby a spárovania s hodinkami. Ale to mi nechýba. Nenervačím, vsjo funguje ako má po poslednom update oboch systémov. Takže tak.
Asi by som to takto kategoricky neformuloval, že bez Apple by nebolo to alebo ono. Skôr by som napísal, že bez Apple by to bolo menej rozšírené, s horšou alebo zlou implementáciou a adaptáciou medzi ostatnými výrobcami. Inak samozrejme chápem, čo chcceš povedať a v jadre máš, myslím si, pravdu.
Metodou C:lomitko bych asi nepracoval, protoze uz 15 let pouzivam vyhradne Linux😉 Fakt nevim, ja zadne problemy se svymi PC(coz neznamena Windows, jak se vam snazi Apple nalhat, aby odlisil sva PC od jinych PC) nemam a muj telefon s Androidem za 6 tisic funguje taky paradne. Jo, uznavam ze prvni iPhone nastavil dobry trend, ale pak zase Apple kopiroval spoustu vychytavek z Androidu. Rozhodne to neni tak, ze by Apple vsechno vymyslel, jak se snazis tvrdit.
Apple urcite nevymyslel vela veci, ale neraz zobral v principe dobre myslienky, len zle implementovane, a implementoval ich poriadne. A v mnohych pripadoch sa nebal mat gule a ist do technologii, ktore boli skvele, ale z dovodov neschopnosti, obav apod. inych vyrobcov skomierali alebo by sa nikdy nepresadili.V neposlednom rade, bol to Apple, vdaka ktoremu sa masivne rozbehla vyroba SSD a ceny rapidne klesli. Jednoducho odoberal a zazmluvnil take mnozstvo SSD polovodicovych pamati, ze ostatni vyrobcovia postavili dalsie fabriky a chrlili.Prechod na ARM je dalsou vecou, ktorou Apple predslapava cestu ostatnym. Garantujem, ze do 10-15 rokov si na x86 nik ani nevzpomenie. A ak sa firmy ako Intel nerozhybu, bude to ich umieracik.Ze hahaha a nestane sa tak? Nuz, smiala sa aj Nokia, Blackberry ci Palm, smial sa aj Ballmer. Kde im je koniec…
Tady se za chvili dozvime, ze Apple vynalezl ohen.
nejsem tak zkuseny uzivatel jako ty, s Macy a macbooky delam sotva 20 let (ale zato sem mel v ruce i rackový Xserve.. Popravde, tohle nebyl dobry komentar. Ano, spousta lidi je zaujata proti apple a siri hejty z duvodu, protoze si musi vnitrne oduvodnit ze to nechce (a ve skrytu duse chce, ale proste za to ty penize nedaji). ale zdaleka ne vsichni. A existuji i apple uzivatele, kterym se proste nelibi smer kterym se apple ubira a nektere kroky (hlavne u macbooku a Macu) nesou s nelibosti. A je to i o tom, ze apple cilene svoji zakaznickou bazi zdima stylem ktery ty obhajujes. chces druhy monitor? nevadi, kup si dvakrat tak drazsi notebook. Chces upgrade RAM? neni problem, za 10k ti pridame dalsich 8GB. chces vetsi SSD? neni problem, za xxxx penez si kup vetsi. Chces si koupit vetsi pozdeji? smula.. a neni to o penezich ze by na to ty uzivatele nemeli, proste spousta lidi ma neco jako price/performance mysleni a u apple se v nekterych produktech tohle posouva mimo akceptovatelne hranice (predrazene prislusenstvi napriklad). Ale dokud to lidi budou kupovat, byt se skripenim zubu, tak apple a jeho akcionari budou vychechtany a lamat financni rekordy.. Stejne tak existuji uzivatele jinych platforem, ktery si ten macbook koupit muzou z fleku koupit, ale proste jim nevyhovuji nekteree parametry ktery mac nema, tak pouzivaj neco jinyho. Takze neni nutny hazet vsechny do pytle s oznacenim "socky co nemaj na premiovy produkt". premiovy produkt se totiz vyznacuje tim, ze ma pro uzivatele nejakou pridanou hodnotu. PS nez se do me pustis.. ano pisu tohle z windows. ale z X1 carbon s HDR displejem v cene podstatne vyssi nez ten macbook. Protoze mi proste na praci vyhovuje vic, nez macbook. a macbooky mam doma tri.. to neni chlubeni, jen prevence toho aby me nekdo nazval sockou co jen zavidi a nema na apple 🙂
Pokial to ľudia kupujú tak nikoho nikto nezdiera. Apple nemá monopol.Alternatívy boli a sú. Pokial sú ľudia stále ochotní platiť tak to asi má nejaký dôvod nie?
Marketing.
Ale prosím ta.
Jo ja zapomnel... V prirucce pisou, ze Apple marketing nepotrebuje.
V príručke píšu, že marketing majú všetci. Alebo si myslíš, že Apple ma nejaký zázračný? Veľkú časť marketingu robia spojení užívatelia a aj iné firmy, ktoré do svojich reklám dávajú Apple produkty, pretože vyzerajú lepšie ako tie od konkurencie.
Názor byl 1× upraven, naposled 4. 12. 2020 13:19
Ano, Apple ma zazracny marketing. Pred lety presvedcil lidi, ze mit Apple je cool a dokazal vytvorit silnou sektu. Ted uz jenom zdime zfanatizovany dav(treba 4 kolecka za $700(pro chude je tu varianta ctyri nozicky za $300) nelze prodat nikomu jinemu, nez zfanatizovane osobe).
Tak určite.
Jasne, lebo ludia su blbi, hupsnu na marketing a za par rokov pouzivania ich produktov nie su schopni prist na to, ze je to vlastne uplne nahovno a naleteli. Nie, oni idu a kupia si novu vec od Apple. A pritom mohli usetrit…Tak magicky ma App,e marketing. Ze ludom ich produkty vyhovuju, funguju a su ochotni za ne zaplatit ti nenapadlo, ze? Lebo vsetci su proste ovce. Zaujimave, prejst z Maca ci iPhone na Windows/Android vidim zriedkakedy (ak vobec), iPad umlatil konkurenciu marketingom (defakto nic na trhu porovnatelne uz nie je, ak dakedy bolo).Boha jeho, keby mal taky marketing Babis aj jeho kostelecke sojaprase produkty tak sa posere radostou.
duvodu je, ale neni to HW. je to funkcnost, tedy prostredi je odladene, funkcni, aplikace tez - MacOS. stejne tak iphone/ipad je to jednoduchy na ovladani, intuitivni - a Apple drzi update OS i pro stary zelezo (5 let stary iphone ma porad aktualni ios - to na androidu neni). Kdyby byl snadny hackintosch a fungovaly ovladace pro non-apple veci, spousta lidi by jela treba MacOS na thinkpadu. a v neposledni rade, last but not least - ekosystem. clovek co ma doma iphone, ipad tak vidi ze ta provazanost s macem a icloudem je vyborna, spousta drobnych ficur co by na androidu neudelal, nebo si musel udelat slozite nejakymi tretimi aplikacemi (coz velka cast beznych uzivatelu proste nezvladne, je to tak). A pokud uz clovek ty veci doma ma, tak proste inklinuje k tomu na ty platforme zustat, ono vymenit doma vsechno zelezo naraz protoze nechci apple neco stoji. A naopak i se skripanim zubu zustava, protoze kvuli jedne veci nezahodi vse.a co se tyce te provazanosti a jednoduche funkcnosti - nez tady zacnou lidi prskat "ale na windows prece staci nainstalovat to a to a nastavit tak a tak a potom tohle dela to same jako apple apod" - my pametnici, co vime jak vypadala treba synchronizace emailu, kontaktu, poznamek, dokumentu apod v drevnich dobach winCE a ActiveSync nebo Psion pres RS232 rozhrani (tam to aspon fungovalo) vime, ze muze byt daleko, daleko hur nez dnesni snadne nastroje.
No vidíš. Takze ich nikto nezdiera ale im to zato stojí.Telefóny majú tuším už od 500e. Notebooky za 1000 atd. Príslušenstvo kúpiš za polovicu a menej.Keď niekto potrebuje najvyššie konfigurácie tak to ma poväčšine nejaký dôvod a zarobí na to zachvilu. Namiesto toho aby strácal čas nastavovaním veci medzi rôznymi systémami a značkami ktoré ponuka konkurencia.A na tom je celé Apple postavené.
Názor byl 1× upraven, naposled 4. 12. 2020 13:10
Omlouvám se za nepřesnost...
Pane, jestli chcete byt extremista, tak muzete pripojit klidne 5 monitoru na Macbook Air M1.https://youtu.be/Kq_FyjcAULA
Tak myslím zapojení, kdy používáte oba porty. Každý pro jiný monitor. https://www.youtube.com/watch . I to Vaše video říka, že MacBooky podporují pouze připojení přes jeden port.
https://support.apple.com/en-us/HT211191Od toho je rada Pro - muzete cist.https://support.apple.com/en-us/HT210754U 13” 2 4K u 16” 4 4K displeje nebo 2 6K displeje.Kdo by proboha kupoval radu Air na pripojeni 2 4K displeju, kdo to potrebuje, priplati par korun a ma radu 13” Pro, kde to pripoji. A kdo to potrebuje, snadni to najde na webu. Takze nechapu vase rypani. Proto existuje rada Air a Pro. Ale to uz je nad vase chapani
JENZE, vy se odvolavate na INTEL verze Pro.Dle https://www.apple.com/cz/macbook-pro-13/specs/je na tom nový PRO s M1 stejně jako AIR. Takže s M1 nemáte NTB, který by 2 externí monitory oficiálně podporoval.
Zatial. Ako som pisal vyssie, toto su prve masiny, uplny zaklad, ziaden high end.
Hmmm, jenže i ten lowend PRO (Intel verze) podporoval připojení 2 monitorů. Tady u M1 už ne.
I předcházející verze Intel PRO s 2 porty podporoval jen jeden externí displej. Podpora je stejná jako u Intel verze, kterou nahradil
Názor byl 1× upraven, naposled 3. 12. 2020 22:20
Opět! NE!!! Podporoval DVA, přes každý thunderbolt jeden.
Normálně i přes jeden thunderbolt 3 port dva monitory, samozřejmě skrze dock.
Máte pravdu, omlouvám se, koukal jsem na špatnou dokumentaci
Vy si asi myslíte jaký jste chytráček, ale existují minimálně dvě možnosti jak to udělat: připojit iPad přes sidecar nebo televizi, která podporuje Airplay
Gimp? Lighroom ale ne ten mobilni ?.... Nevim jestli M1 který v prezentaci je popisovaný jako zabiják mobilniho i9 opravdu stavěl na aplikacich jako Whatsup, Spotify. Co Maya, Painter.... Co něco jako Mathlab a různé CADy?.... Co Wacom tablety , co treba usb externí zvukovky pro hudebníky?.... Co Steam, co Battlenet?
Zkusím toho co nejvíce ;)
Najlepšie take čo už nie su tu: https://isapplesiliconready.com/
Pre info, co som skusal..UAD (Universal Audio) zvukovky - nefunguje, nie su driveryNative Instruments - nefungujeSteinberg Cubase 11 - rozbehne sa v Rosette 2, niektore funkcie nejdu, rychlost mensia ako native IntelWaves - dettoPro Tools udajne funguju v Rosette 2, ale tiez 100%Takze - pro audio si este nejaky cas pocka..
Díky za doplnění z oboru, který mi není vlastní. On bude opravdu zatím problém zejména se specifickým příslušenstvím.
Este doplnim - Apple Logic Audio sice ma uz nativnu M1 verziu, ale pod nou nefunguje ziadny plugin pod Intel (ktore su skoro vsetky).. takze jedina cesta je stale pouzivat Intel verziu cez Rosettu 2, tam je to tak 50 na 50 - niektore pluginy funguju, niektore nie..Samozrejme je otazka, ci vendori budu portovat aj taketo minoritne veci pre ARM..
Myslím, že budou - spousta VST je dražších než DAW... a tipuji si, že pro zvuk bude air s M1 s pasivním chlazením pro spoustu lidí jasná volba. Jediná velká nevýhoda je málo RAM - pokud jinde by to třeba tolik nevadilo kvůli lepší optimalizaci, ve zvuku se s velikostí souborů nic nenadělá.
Budou, budou.. lenze pro audio uzivatelia (nie nejaki placaci na youtube) potrebuju spolahlivy a funkcny system teraz, nie o x mesiacov/rokov! Takze to je sice vsetko pekne, ale nikto sa z tejto oblasti nehrnie do omalovaniek Big Sur ci M1.. mnohi este len teraz zvazuju prechod na Catalinu, kedze funguju spolahlivo na starsich OS (High Sierra, Mojave).Tych ludi spolahlivost systemu zivi a prinasa peniaze.
Také doplním něco kolem zvuku, protože jsem si jej koupil výhradně na práci se zvukem:Studio One 5 - zatím jsem nenarazil na žádný větší problém, nativní VST fungují, několik dalších koupených VST jede dobře (například Vengeance Avenger, což je hodně složitý syntezátor, jede jak z praku). Pár menších problémů, jako např. nutnost přeroutovávat výstup při připojení sluchátek může být v Apple světě normální - je to můj první mac, takže nevím.Zvukovky od Focusrite - zatím vůbec nejedou, na stránkách mají napsáno, že se na tom pracuje.Zvukovky R.M.E. by měly jet už několi měsíců - vydali dobrou beta-verzi driverů už v době, kdy měli přístup jen vývojáři. Zkusím o víkendu.Native Instruments - nejede bohužel vůbec nic, ani jejich instalační aplikace.Jinak moc děkuji za skvělý článek a za Vaší snahu. Po dlouhé době mě nějaký kus hardware opravdu nadchnul, takže hltám všechny informace.
Audio: To se tyka i zvukovek co jsou USB Audio Class (1/2/3) compliant? Napr. Tascam US serie nebo handheldy od Zoomu v rezimu "Audio I/F" a podobne.
Matlab/Simulink funguje, ale o poznani pomaleji, nektere veci se zasekavaji. Update pro Rossetta 2 ma vyjit v prosinci, tak to snad zlepsi. M1 je ve vyvoji.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.