Vánoční sezóna je za námi a Apple tak představil finanční výsledky za první fiskální čtvrtletí roku 2018, tedy za poslední tři měsíce. Podobně jako v minulých čtvrtletích se i tentokrát může Apple pochlubit rekordními čísly a to jak v oblasti příjmu, tak i zisku.
Mnohem důležitější jsou ale i další parametry, na které se čekalo – jak je to s prodejem iPhonů, jak se daří v dalších oblastech, ve kterých Apple operuje a zda Apple stále zvládne udržet rostoucí trend.
Příjem se pomalu blíží ke 100 miliardám
Za poslední čtvrtletí Apple dosáhl na neuvěřitelný příjem 88,3 miliardy dolarů (odhady analytiků byly kolem 87,1 miliardy dolarů), tedy o 12,6 % více, než ve stejném období minulý rok.

Vzhledem k tomu, že se jedná o pouhé tři měsíce (byť v rámci nejlepšího období v roce), lze brzy očekávat, že by mohl Apple v příštím nebo následujícím roce pokořit magickou hranici 100 miliard dolarů příjmů za jediné čtvrtletí. Pokud jde o čistý zisk, Apple si už tak obrovský balík peněz zvětšil o dalších 20 miliard dolarů.
Méně iPhonů, ale za více peněz
Oproti historickým rekordům ve stejném období prodal Apple poprvé méně (jen o 0,9 %) iPhonů, celkem 77,3 milionu kusů, zatímco ve stejném období minulý rok to bylo 78,3 milionu iPhonů.
Jak se ale zdá, byla to strategie Applu, která vychází z nově představeného modelu iPhone X, který v nejnižší konfiguraci začíná na ceně 999 dolarů (přibližně 30 tisíc korun s DPH) a jedná se tak o první pokus prodávat takto drahý a nadstandardní telefon.
iPhone X se ale dle vyjádření Tima Cooka už od uvedení stal nejlépe prodávaným modelem v historii Applu a díky tomu výrazně zvýšil průměrnou cenu prodaných iPhonů z přechozích 687,3 dolarů na výrazně vyšších 796 dolarů. Sto dolarů rozdíl na takovém počtu prodaných iPhonů tak ve výsledku znamená mnohem větší příjem – 61,6 miliardy dolarů, zatímco před rokem to bylo 54,4 miliardy dolarů ze všech prodaných iPhonů za tři měsíce.

Objevily se ale spekulace o tom, že Apple snižuje objednávky komponent pro iPhone X na další měsíce, takže počáteční úspěšné období se mohlo velmi rychle vyčerpat. Tomu by odpovídalo i snížení odhadů na další čtvrtletí na 60 až 62 miliard dolarů, zatímco analytici očekávali kolem 66 miliard dolarů.
iPady a iMacy jsou na tom podobně
V případě tabletů iPad se množství prodaných kusů meziročně zlepšilo jen zcela minimálně, Apple prodal celkem 13,2 milionu kusů iPadů, zatímco před rokem za stejné období pak 13,1 milionu kusů. I zde je ale vidět, že se podařilo o trochu více zvýšit průměrnou cenu prodávaného kusu, protože příjem za iPad vyrostl o 5 % z 5,5 miliardy dolarů na 5,9 miliardy dolarů, zatímco v rámci počtu šlo pouze o 1% zlepšení.

Počítače a notebooky Mac mírně poklesy, za sledované tři měsíce se podařilo prodat 5,1 milionů Maců za 6,9 miliardy dolarů, zatímco v přechozím roce to bylo 5,4 milionů Maců v hodnotě 7,2 miliardy dolarů. V obou případech jde o 5% propad.
Nový iMac Pro se začal prodávat teprve 14. prosince minulého roku, takže rozhodně nelze příliš soudit, jaký úspěch během této krátké doby měl či ještě bude mít do budoucna. Každopádně nejspíše se ani Applu nevyhýbá současný stav, kdy i nadále klesají prodeje klasických počítačů.
240 milionů pravidelně platících uživatelů
Služby od Applu táhnou a stávají se stále důležitější částí celé platformy, respektive ekosystému. Ať už se jedná o iCloud, Apple Music, iTunes Store, AppleCare, Apple Pay a další, příjmy a počty uživatelů rychle rostou.
Tim Cook se pochlubil tím, že za poslední tři měsíce si nějakou službu předplatilo 30 milionů nových uživatelů a celkem má tak Apple už přes 240 milionů pravidelně platících uživatelů.
To se pochopitelně podepsalo i na příjmech z této oblasti, které byly 8,5 miliardy dolarů, zatímco před rokem za stejné období tří měsíců to bylo jen 7,2 miliardy dolarů. Meziroční růst je tak slušných 18 %.
Největší růst mají „ostatní“ produkty
Apple už poměrně dlouho tají čísla pro konkrétní „menší“ produkty, jako jsou třeba bezdrátová sluchátka Airpods, Beats, Apple Watch, Apple TV a další, takže jsou k dispozici jen omezené informace. Každopádně tato část roste nejrychleji ze všech. Za poslední tři měsíce Applu tyto produkty celkově přinesly 5,5 miliardy dolarů, zatímco v minulém roce to bylo jen 4 miliardy dolarů. Růst je tak o vysokých 36 %.
Tim Cook pouze naznačil, že se chytrých hodinek Watch Series 3 prodalo dvakrát více, než Watch Series 2 v minulém roce. Nositelnosti tak jistě začínají být pro Apple velmi lukrativní byznys (dle vyjádření byl u nich meziroční růst o 70 %), který se velmi rychle zvětšuje a možná se jednou dočkáme i toho, že budou mít samostatnou kategorii ve finančních zprávách.
1,3 miliardy aktivních zařízení
Apple zmínil velmi zajímavé číslo – na světě je celkem 1,3 miliardy aktivních zařízení. To jen ukazuje sílu, kterou Apple disponuje a může dále využívat třeba pro nové služby a propojení s novými produkty.
Pokud jde o úspěch na jednotlivých trzích, nejlépe se Applu samozřejmě dařilo v Americe (35,2 miliardy dolarů), druhým největším trhem je Evropa (21 miliard dolarů), třetí je Čína (18 miliard dolarů) a mezi menší patří Japonsko (7,2 miliardy dolarů) a zbytek Asie (6,9 miliardy dolarů). Apple rostl všude a to i ve zmíněné Číně, kde to bylo konkrétně o 11 %.
Vzhledem ke skvělým výsledků cena akcií Applu opět povyskočila o několik procent. Bude rozhodně zajímavé sledovat, jak se podaří Applu udržet zájem o dražší model iPhone X, který nejspíše opět v září bude k dispozici v nové generaci a také jaký bude zájem o velmi zpožděný chytrý reproduktor HomePod, který chce zaujmout hlavně kvalitou zvuku.
Legendy: iPhone