Apple iPod je walkmanem 21. století

Počítačová firma nachytala výrobce spotřební elektroniky dokonale na hruškách. Produkt Apple iPod zaznamenává úspěch, který je neporovnatelný s jiným výdobytkem éry digitálních technologií tohoto roku.
Apple iPod je walkmanem 21. století

Související odkazy

Slovník
geek
MP3
programátor

Katalog produktů
MP3 přehrávače

Pravidelní čtenáři Živě a zejména fanoušci výše jmenované firmy vědí, že o Applu píši častěji v kritických souvislostech než pochvalných; dnešní článek bude výraznou výjimkou. Přehrávačů iPod se jen v této vánoční sezoně prodají čtyři miliony kusů – v západních zemích pravděpodobně více než osobních počítačů všech značek, barev a vůní. iPod, který přišel na svět v roce 2001, má svůj rekordní rok, a i když nalezneme několik stovek (!) konkurenčních produktů, tedy MP3 přehrávačů od několika desítek firem, iPod údajně v tomto segmentu drží stěží uvěřitelný šedesátiprocentní podíl.

Apple jako inovátor

Co je to vlastně iPod? Geek odvětí, že je to předražený MP3 přehrávač, který toho moc neumí a jehož audio kvalita je podprůměrná; zákazníkům pak doporučí některou z dalších značek, jako je třeba iRiver, který nabízí totéž za půlku. A dodá, že firma Apple nebyla zdaleka první na trhu – že prostě jen do hezky vypadající krabičky zabalila technologii, kterou nabízí dvacet dalších firem. Ovšem na otázku, kde se gigantický úspěch iPodu vzal, vám už neodpoví, případně zamlží něco o „šikovném marketingu“.

Apple je za celou svou historii velkým inovátorem; tato inovace sídlí částečně v technologiích samotných, částečně v přístupu k uživateli a zákazníkovi a částečně v marketingu, který je místy i na dnešní dobu převratný. Firma má na svém kontě řadu inovací, které se klidně dají označit za revoluční – například kapesní počítač Newton, který přišel o patnáct let dříve než měl – a je nutno říci, že velká většina inovací se na trhu neuchytí.

Na tom není nic špatného, naopak lze firmu Apple pochválit za to, že vytrvale do inovací investuje, a konstatovat, že u iPodu se jí dostalo po mnoha letech a vlastně jediném částečném úspěchu (iMac) sladké odměny. Paradoxní je, že iPod není revoluční produkt. Náš geek má pravdu: MP3 přehrávač byl i v době zrodu iPodu v podstatě obligátní produkt, na kterém nebylo a ani dodnes není co vymýšlet: jen WinAmp zatavený do plastiku.

Co může za úspěch?

Kde se tedy úspěch Applu skrývá? Firmě jako jediné ze všech kandidátů došlo, že MP3 přehrávač nelze prodávat a nabízet jako nějaký technologický gadget ve smyslu „a ty písničky v empétrojkách si sežeňte, kde chcete“, ale jako komoditu, kterou může používat úplně každý, neboť nevyžaduje žádné znalosti, a navíc je spojena s atraktivní službou stahování hudby z internetu – tedy v podání Applu se službou iTunes.

Jakkoli jsme byli u hodnocení služby iTunes kritičtí ve smyslu jejího ekonomického úspěchu (a stále jsme), byla zřejmě rozhodujícím faktorem, který za úspěchem iPodu stojí. Běžní konzumenti, kterým „technologie MP3“ nic neříká, si totiž až na příkladě iTunes vybavili, k čemu by jim iPod mohl být dobrý – k tomu samozřejmě vydatně pomohl svět celebrit (Sheryl Crow, U2 atd.), které ochotně šéfovi Applu zapózovaly s iPodem za opaskem.

Zatímco desetitisíce geeků na iPod kašlou a koupí si na trhu přesně takový přehrávač MP3, jaký jim vyhovuje, miliony a možná v budoucnosti i desítky milionů zákazníků si ochotně koupí iPod, protože „přesně vědí“, co ten produkt umí, k čemu jim bude.

To ale stále není kompletní recept na úspěch. Firma Apple znovu prokázala, že je jedničkou v průmyslovém designu: iPod převyšuje všechny své konkurenty o třídu jednak v eleganci (provedení v několika variantách pastelových barev to jen podtrhuje, i když jej firma Apple okopírovala „sama od sebe“, tedy od iMacu), jednak v intuitivnosti používání.

Tam totiž konkurenti selhali: jejich přehrávače jsou technologicky schopné, ale jsou to v lepším případě průměrné, v horším dost ošklivé škatulky s ovládáním, které nepochybně vymýšlel nějaký programátor. Konečně společnost Apple dodala, jako třešničku na dortu, svému produktu půvab a povědomí marketingovou kampaní, která je jako vždy na úrovni této firmy: bezchybně vyvolá pocit výjimečnosti (v duchu letitého „Think different“).

Ignorování se nevyplácí

Pozoruhodnou zvláštností úspěchu iPodu je naprosté opomenutí tohoto segmentu trhu výrobci spotřební elektroniky, mezi nimi zejména firmy Sony. Zdá se, jako by zkratka „MP3“ vyvolávala v myslích výrobců spotřební elektroniky dlouhá léta odpor a dávení: „fuj, to jsou ti piráti, co to stahují z internetu, a brzy skončí všichni v base“; nikdo z tradičních velkých jmen v audio oblasti s MP3 přehrávačem nepřišel včas, takže se zde etablovali málo známí, obvykle asijští výrobci, které firma Apple celkem elegantně smetla.

Ignorování MP3 je trestuhodné zejména u Sony. Firma je největším výrobcem audio zařízení na světě, vlastní jednoho z největších hudebních vydavatelů a je především vynálezcem tak nesmrtelného výrobku jako je walkman (následně i discman): jak se mohlo stát, že se do řady okamžitě nepřipojil MP3man? Firma dlouho nedělala nic, a až v létě letošního roku (!) uvedla na trh svůj produkt s nádherným jménem „VGF-AP1“, který umí přehrávat pouze takové soubory, které jsou zakódovány v proprietární technologii Sony ATRAC (!!). (V průběhu ledna 2005 by měla být k dispozici verze přehrávače s přímou podporou MP3. – pozn. editora)

Kdo firmu dohoní?

Apple má nyní náskok, který se těžko dohání – zvláště tehdy, když firma nezpomaluje. iPod na vrcholu slávy rychle dostává další bratříčky, kterými obsazuje trh v celé šíři: iPod Mini (4 GB disk, odlehčený, malý výrobek), iPod v „maxi“ verzích se stále většími pevnými disky (největší 40 GB, časem přijde 80 GB) nebo iPod Photo s možností ukládat a zobrazovat fotografie.

Spekuluje se navíc, že na trh přijde společný výrobek Applu a Motoroly – mobilní telefon (!), který bude nabízet ukládání a přehrávání hudby či zobrazování fotografií. Věřím tomu, že - i když to na první pohled vypadá jako kočkopes - bude mít úspěch. Obzvláště, pokud se bude jmenovat podobně jako iPod Phone.

Témata článku: Apple, iPod, Different, Největší smysl, Newton, Apple iPod, Sony Walkman, Elegance, Velký smysl, Velké jméno, Walkman, Století, Asijský trh, Největší fanoušek, IPO

Určitě si přečtěte

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

** Fluent Design je vzhled, do kterého postupně Microsoft převleče celý systém ** Staví na průhlednosti a velkých plochách ** Do Windows 10 se z části dostane už zítra při vydání podzimní aktualizace

Včera | Stanislav Janů | 113


Aktuální číslo časopisu Computer

Nový seriál o programování elektroniky

Otestovali jsme 17 bezdrátových sluchátek

Jak na nákup vánočních dárků ze zahraničí

4 tankové tiskárny v přímém souboji