Apple dlouhodobě staví svůj marketing na tom, že chrání soukromí svých uživatelů. Nyní ale v USA čelí žalobě, která toto tvrzení zpochybňuje. Firma totiž měla prodávat konkrétní informace o uživatelích z iTunes týkající se nákupu hudby.
Žaloba konkrétně zmiňuje billboard, který Apple začátkem roku vyvěsil v Las Vegas, kde právě uvádí, že žádná uživatelská data se nikam dále neodesílají. Narážel tak na konkurenty v podobě Facebooku a Googlu, proti kterým se právě v oblasti soukromí Apple vyhraňuje a tvrdí, že uživatele chrání lépe.
Touto reklamou Apple provokoval konkurenci letos v průběhu veletrhu CES.
To ale rozporují tři uživatelé iTunes pocházející z Rhode Islandu a Michiganu, kteří uvádějí, že data o zakoupených skladbách skrze iTunes dále Apple využívá nejen k vylepšení doporučování hudby, jak uvádí v podmínkách, ale i k výdělku – data má prodávat třetím stranám.
Podrobné informace o nákupech i adresy
Podle obžaloby Apple prodával balíky dat založené na různých demografických kritériích s konkrétními uživatelskými údaji. Firmy tak údajně mohly například získat seznam se jmény a adresami nesezdaných žen s vysokoškolským vzděláním, věkem nad 70 let a příjmem domácnosti přes 80 000 dolarů, které nakoupily skrze Apple a iTunes country hudbu. To by přitom stálo 136 dolarů za tisíc uživatelů na seznamu.
Jednotlivé seznamy pak měly kromě jmen, adres, pohlaví a jiných osobních údajů obsahovat v některých případech i názvy konkrétních zakoupených skladeb. Tato data pak třetí strany často párovaly s daty z jiných služeb. Žalobci se zde opírají o nejrůznější nabídky, které byly dohledatelné na webu Carney Direct marketing, který se zaměřuje právě na podobné obchody. Jednotlivé příklady si můžete prohlédnout přímo v dokumentu.
Ochranu soukromí uživatelů Apple zmiňuje často i ve svých prezentacích.
Dále pak dokument uvádí, že firma poskytovala skrze své MediaPlayer Framework API data o poslouchání aniž by k tomu dali sami uživatelé souhlas. Zde se ale jedná o poměrně starý případ, kdy Apple nakonec vše po několika měsících opravil.
Celkově pak žalobci požadují odškodnění v celkové výši okolo 5 milionů dolarů. Požadují 250 dolarů pro každého uživatele státu Rhode Islandu a 5 000 dolarů pro uživatele Michiganu, jejichž data byla prodána.
Podmínky Applu prodej dat nezmiňují
V samotných podmínkách iTunes se Apple zmiňuje o tom, že data o prodejích, vyhledávání a další aktivitě zpracovává pro poskytování relevantních reklam. To je ostatně logické a bez sběru těchto dat by bylo obtížné poskytovat nabídku přímo na míru. Nikde se ale nezmiňuje o poskytování informací třetím stranám.
„K zajištění relevantnosti reklam v App Storu využíváme informace o vašem zařízení, účtu, nákupech, stažených položkách a hledaných výrazech. Uživatele sdružujeme do skupin (tzv. segmentů) sdílejících podobné charakteristiky a tyto skupiny pak využíváme k poskytování cílených reklam. (...) Aby bylo ochráněno vaše soukromí, jste zařazováni do segmentů tvořených minimálně 5 000 osobami. Jestliže si nepřejete, aby vám reklamní platforma Apple předkládala reklamy zacílené na vaše zájmy, můžete si zapnout volbu Omezit sledování, která vaše Apple ID odhlásí od příjmu tohoto typu reklam na zařízeních, na nichž jste přihlášeni pod stejným Apple ID."
Rána pro marketing Applu
V případě, že soudy potvrdí, že Apple opravdu tato data prodával, bude se jednat o značnou ránu pro marketing firmy. Ta doposud staví prodeje svých zařízení na tom, že chrání právě soukromí uživatelů a nijak jejich data nevyužívá v další prospěch, jako je například prodej reklamy. Za to ostatně velmi často kritizuje Google. Prohrou tohoto sporu by se ale ukázalo, že se nejedná o nic jiného, než zdařilý marketing.
Na finální verdikt si každopádně budeme muset počkat, stejně jako na komentář ze strany Applu.
Co může zlomit vaz velkým technologickým gigantům?
Zdroj: The Next Web