Evropská komise dnes udělila vůbec první pokuty za porušení Aktu o digitálních trzích (DMA). Applu vyměřila 500 milionů eur, Metě pak 200 milionů. Obě firmy mají 60 dní na to, aby nevhodné chování definující směrnicí ukončily, jinak jim hrozí další penalizace. Zároveň se však obě chtějí proti pokutám odvolat.
Apple podle Komise selhal v tom, že iOS nedostatečně připravil pro alternativní obchody se softwarem. Uživatelé o nich nevědí, vývojářům přinášejí omezení a firma prý nedokázala vysvětlit, proč alternativy nemohou mít stejné možnosti jako integrovaný App Store. Americká společnost ale vyvázla z možného trestu za chybějící uživatelskou volbu. Komise totiž oceňuje, že Apple přepracoval iOS tak, že lidé mohou odinstalovat výchozí aplikace a používat jiný software.
Meta se provinila politikou „souhlas, nebo zaplať“ aplikovanou na sběr uživatelských dat. Když firma tuto novinku zavedla na Facebook a Instagram, uživatelé měli na výběr jen dvě možnosti. Buď se nechali plně sledovat, a jejich data Meta využívala k cílení reklamy. Nebo zaplatili, takže cílené reklamy se zbavili. Podle DMA ale firma musí nabídnout i kompromisní alternativu, která zůstane zdarma, ale bude používat méně osobních dat. Tu Meta představila až loni v listopadu, kdy zároveň zlevnila předplatné.
Podle Komise je takové řešení dostatečné, proto pokutu vyměřuje jen k tomuto datu. Zároveň ukončuje vyšetřování Facebook Marketplacu coby významné zprostředkovatelské služby. Nepůsobí na ní více než 10 000 firemních uživatelů, což je hranice, podle které by služba spadala pod regulaci.