Aplikace typu „před vašimi dveřmi“: bude to opravdu tak velký trh?

Prý tato málo známá oblast brzy překoná v obratu podnikové informační systémy.
Zhruba rok se ve světě software šíří další pojem, další zaklínadlo: jedná se o softwarovou oblast nazývanou „front office applications“. Chytlavý název samozřejmě reaguje na to, že existuje Office i BackOffice, takže co jediné chybí? FrontOffice. Název je ale trošku zavádějící, i když vyvolá pozornost – jedná se o aplikace, které jsou „před dveřmi vaší kanceláře“ proto, že se týkají činností, které neprovádíte v domě, ale spíše v terénu. Ovšem opět, nic „terénního“, žádný Word v mobilním telefonu na stavbě: software se týká oblastí marketingu, péče o zákazníky a řízení obchodníků. Tato oblast prožívá náhlý a grandiózní boom – udává se, že ročně roste její obrat o 55% a že by za několik let mohla předstihnout obor podnikových informačních systému (ERP, Enterprise Resource Planning).

Skutečně jde o zajímavé téma, které dřív bylo neprávem naprostou popelkou – všichni se domnívali, že je důležité mít pořádek „doma“, tj. aby šéf firmy přesně věděl, kolik ho co stojí, co vydělává a co prodělává atd.; jenomže to je jen část celého příběhu, zákazníci v něm jaksi moc nefigurují. A ti jsou přece pro každou firmu, zabývající se výrobou i obchodem podstatní – co pomůže, když bude uvnitř firmy vše šlapat jako hodinky, když vedení nebude vědět, proč se nedaří v obchodě?

Na tomto trhu působí řada výrobců; ještě před dvěma lety nikomu jejich jména nic neříkala, ale dnes se minimálně o třech firmách začíná hovořit stále více – jsou to Siebel Systems, Vantive a Clarity. Nejúspěšnější je Siebel; ten se už pomalu stává velkou softwarovou firmou (cca půl miliardy obratu, růst skoro o 100% ročně), Vantive a Clarity jsou zhruba na třetině Siebelu.

Do software „front office“ také samozřejmě silně zasahuje Internet a určitě platí, že bez něj by tyto firmy nebyly zdaleka tak silné – jde totiž o to, že Internet umožňuje, v řadě oblastí vůbec poprvé, model přímého prodeje, přímého kontaktu výrobce se zákazníkem. To jednak výrobci vydělává víc peněz (šetří na rabatech distributora a prodejce), ale samozřejmě jej nutí mít velice kvalitní a sofistikovaný styk se zákazníkem, včetně nejrůznějších statistických průřezů a modelů, včetně možností vytvářet si nejrůznější podmnožiny zákaznictva, predikce, selektivního oslovování a stovek dalších činností. Myšlenka však jde dál: nechat samotné zákazníky, aby se chovali obchodnicky aktivně, vytvářet jim softwarové agenty, kteří budou za ně na Internetu hledat nejvýhodnější zboží podle zadaných kritérií, setkávat se s obchodníky, smlouvat ceny atd.

Zní vám to atraktivně a zajímavě? Mně určitě ano – je dobře vidět, jak na několika frontách současně začínají nabývat konkrétních rysů oblasti internetové komerce, vzájemně se doplňují a i nevěřícím Tomášům začíná být jasné, proč jsou v USA do této oblasti vkládány tak velké naděje. A tak velké peníze.

Váš názor Další článek: Amazon.com chce letos provést „velkou expanzi“

Témata článku: Software, Typ, Trh, Velká fronta, Rabat, Typ aplikace, Velká naděje, Front, Velký trh

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů