Antivirus made by Microsoft

Softwarový gigant ohlašuje vlastní antivirou strategii a pohlcuje rumunského producenta antiviru RAV.
Antivirus made by Microsoft
Čím ses pokazil, tím se taky naprav, říkají zkušení zejména po alkoholovém dýchánku. Nyní to bude platit i v softwarovém průmyslu – Microsoft připravuje své vlastní antivirové řešení a již za tímto účelem zakoupil rumunskou společnost GeCAD, která je celosvětově známá především jako producent produktu RAV Antivirus. Vlivu této akvizice na linuxovou platformu, kde je RAV Antivirus silný, se věnujeme v dalším dnešním článku. “CAD” ve jméně firmy GeCAD není náhodou, společnost začínala jako partner Autodesku a dodnes tyto aktivity v Rumunsku má.

Na první pohled může tato skutečnost vzbudit ironický úsměv – nikoli to, že microsoftí antivirus bude mít kořeny v Rumunsku, dobré programátorské týmy jsou dnes všude na světě, ale skutečnost, že s vlastním antivirem přichází společnost, která virům v podstatě otevřela vrátka do světa. Je to ale svým způsobem předpojatost, která má ovšem kořeny v tom, že těch vrátek Microsoft otevírá až příliš mnoho a že jeho základní softwarová architektura má nepochybně velkou a “dědičnou”, téměř neodstranitelnou slabinu, umožňující viru velmi snadno překročit vlastní hranici (např. hranici mailu, hranici excelového souboru atd.) a začít požírat data na celém počítači. Nicméně není nic neobvyklého, když výrobce dodává současně jakousi ochranu proti vlastnímu výrobku: co jiného je airbag v autě, pojistky v každém elektrickém zařízení apod.? Jsou to ochrany nejen proti selhání uživatele, ale i selhání produktu: nic neobvyklého.

Tržní reakce na oznámení byla vcelku očekávaná: akcie Microsoftu stouply a akcie ostatních veřejně kotovaných antivirových společností prudce poklesly. Celosvětový antivirový trh dosáhl loni 1.1 miliard dolarů a stále rychle roste; vůbec investice do počítačové a komunikační bezpečnosti jsou dnes nejrychleji rostoucími ze všech segmentů v IT. Microsoft své hlavní antivirové partnery o tomto kroku informoval dříve a v oznámení zprávy plně doporučuje svým zákazníkům, aby pokračovali v užívání současných antivirů a obstarali si jejich nejnovější update. To je na první pohled neobvyklé (stěží si lze představit, že by Microsoft toto udělal v jakékoli jiné kategorii software), ale v antivirovém světě funguje vše nějak obráceně: konkurenti se přátelí, scházejí se, vyměňují si svou virovou chovnou farmu i prostředky a poznatky, jak virům čelit. I proto lze sledovat další poměrně bezprecedentní reakci: byť se jim stal Microsoft náhle konkurentem, přesto většina z nich tvrdí, že tento krok “uvítala”. Proč zrovna padla volba na GeCAD, úplně jasné není, stejně jako to, co bude Microsoft v antivirové oblasti dělat – na vlastních stránkách poskytuje zatím jen velmi mlhavé a všeobecné informace. Je navíc možné, že i když GeCAD produkuje vlastní komerční antivirus, bude výsledkem spolupráce hlavně zvýšení bezpečnosti Windows, zejména v oblasti tzv. Windows File System Filter Manager; že tedy půjde spíše o prevenci než léčení. Není také vůbec známo, zda bude Microsoft tento antivirus nabízet sám, jako součást Windows či Office, zdarma nebo za peníze a podobně.

Na antiviru od Microsoftu je ale zajímavá jiná skutečnost, která v komentářích k události téměř nezazněla. Jak dobře vědí antivirové společnosti, není antivirové “živobytí” ani tak postaveno na nějakém softwarovém produktu, jako na službě. Zejména dnes, kdy prakticky každý virus je makro šířící se elektronickou poštou, nejde ani tak o nějaký nesmírně sofistikovaný algoritmus, který prochází soubory a tajemnými analýzami v nich identifikuje dosud neznámé viry, ale spíše o povinnost být neustále na stráži, o schopnost viry odchytávat v rekordním čase poté, jakmile se objeví a začnou šířit a o okamžité obsloužení zákazníka, o poskytnutí preventivní ochrany proti novým virům, aby vůbec na jeho počítač nebyly vpuštěny. Vlastní antivirový program v tomto – a doufám, že se na mě výrobci antivirů nebudou zlobit – až tak důležitý není, dá se přirovnat ke strážníkovi, který kontroluje SPZ projíždějících aut a jakmile projede auto se značkou, kterou má na papíru, vytáhne kulomet a rozstřílí jej na cucky.

Princip činnosti antivirové společnosti je tedy naprosto odlišný od toho, co celosvětově dělá Microsoft coby tvůrce a prodejce software, ale nikoli servisní firma, nikoli ten “lékař na vesnici” (navíc antivirové firmy poskytují svůj servis zákazníkům levně). Protože jedna malá antivirová firma zcela jistě zaměření a princip fungování Microsoftu nezmění, je zřejmě pravděpodobnější, že Microsoft bude dodávat nikoli koncový produkt nebo přímo antivirovou službu, jako spíše jakýsi “rámec”, technologii, rámcové řešení, které usnadní život antivirovým partnerům firmy.

Témata článku: Microsoft, Windows, Antivirus, Airbag, Antivir, Raven, Antiviry, Silný vliv, Antivirová firma, Důležitý poznatek, Dobré živobytí

49 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Pepe 16. 6. 2003 12:44:31

    Presne to co rekl mailto: tak s tim naprosto souhlasim. V nasi firme,...

  • MarS 16. 6. 2003 12:25:07
    Kdyz uz, tak piste spravne nazvy. A IE je oproti vsem rozsirenejsim...
  • Alanko 14. 6. 2003 21:14:09
    To ale o niecom svedci, nie? Linux asi nema bohvieako silne postavenie na...
Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test NVMe a SATA SSD

Máte slabý signál
Wi-Fi? Poradíme!

Jak umělá inteligence opravuje fotky

Kupujete dron? Ty levné se nevyplatí