Antispamové filtry: jak úspěšně vylít s vaničkou dítě

Filtrování nevyžádaného mailu je ve firmách považováno za nutnost; až na to, že se uživatelé až nepříjemně často připraví o vyžádané a potřebné zprávy.
Spamování je jednou z velkých zlostí při používání Internetu a elektronické pošty. S tím bude jistě souhlasit většina českých uživatelů Internetu, a přitom se dá stejně tak s jistotou říci, že čeští uživatelé v podstatě nevědí, co to je spam – v porovnání s několika desítkami, ba i stovkou doslova odpudivých mailů typu „Want a BIG penis?“ denně, kterými jsou častováni uživatelé v USA, je pár lokálních pokusů zanedbatelných.

V rozměrech světového Internetu je ale spam problémem, se kterým se urputně bojuje na korporátní úrovni – mít korporátní „antispam policy“ a příslušné nástroje (antispamové filtry nainstalované na firemních branách z obecného Internetu do intranetů) jsou dnes považovány za povinnou výbavu firemního IT. Jenomže to má i odvrácenou stránku, o které se mnoho nemluví – tyto filtry nejsou dokonalé (ani nemohou být, neboť jde o hru „na četníky a na zloděje“, obě strany neustále vynalézají, jak druhou stranu obelstít a obě používají metodu pokus-omyl) a při příchodu do firmy je „úspěšně“ odfiltrováno i mnoho vyžádaných mailů.

Antispamové filtry se stávají problémem zejména pro firmy, jejichž povoláním je rozesílat hromadné maily, ovšemže na vyžádané bázi. Typickým příkladem jsou vydavatelé různých newsletterů, jejichž zasílání vyžaduje rozsáhlou registraci a potvrzování; některé newslettery jsou dokonce placené. Newsletter často na první pohled skutečně vypadá jako spam a má některé jeho typické vlastnosti (například adresu pro odhlášení, pro unsubscribe, jejíž použití v podání spammerů je ovšem potvrzením a důkazem, že „příjemce žije!“, což znamená další záplavu spamu), často obsahují reklamní vsuvky, které jsou ale součástí newsletteru posílaného zdarma a podobně – a na tato klíčová slova či fráze zareaguje antispamový filtr a odesílatele newsletteru si s chutí zařadí do blokovaných adres. Američtí vydavatelé newsletterů tvrdí, že antispamové filtry vymažou průměrně 20% všech zpráv, které odešlou, které jsou řádně vyžádané – a samozřejmě na konci je také 20% nespokojených uživatelů.

Absolutně korektní antispamový software nebude vynalezen nikdy, stejně jako nelze vynalézt stoprocentně úspěšný antivir. Tvůrci spamů přicházejí stále s novými nápady. V okamžiku, kdy začaly být antispamové programy „nepříjemně úspěšné“ díky kontrole typických klíčových slov nalézajících se ve spamech, začali spammeři posílat HTML maily a klíčová slova (viz slůvko v úvodním odstavci článku) jako obrázky, tj. nerozpoznatelné. Antispamový software pak samozřejmě začne filtrovat maily s podezřelými obrázky, ale tím zlikviduje další várku „nevinných“ e-mailů. Spamování je v USA velký byznys a spammerské firmy nejsou osamocení jedinci, kteří „to zkoušejí“: jsou to týmy programátorů, kteří se zabývají tvorbou e-mailových databází, mají poctivě zakoupené antispamové softwary a zkoušejí, kolik procent jejich spamů je dokáže prostřelit, a vylepšují a vylepšují své sportovní výsledky.

Paradoxně, podobným sportem se zabývají producenti legálních hromadných mailů, jako jsou newslettery a potvrzovací e-maily. Sami si vytvářejí vnitřní kontrolní software, který nepustí do newsletteru některá typická spamovací slůvka. To může být velmi snadné v případě slov jako „porn“ či „nude“, relativně proveditelné u slov typu „pictures“ nebo „Viagra“, ale vytvářejte finanční newsletter s tím, že nesmíte použít slovo „money!“. Moderní antispamovací nástroje využívají pro posouzení mailu pokud možno více kritérií současně, neboť dokonce i typická ošklivá slůvka se mohou vyskytovat a vyskytují ve zcela regulérních mailech. Vždy ale jen s částečnou úspěšností, protože neexistuje nic jako „typický spam“: jakmile je spamovací zpráva už moc profláklá a jakmile tvůrci antispamovacích filtrů pro ni vytvoří filtrovací nástroj, vymyslí tvůrci spamu něco netypického. E-mailová hra na četníky a na zloděje i v budoucnu bude taková, jak jsme ji znali z dětství: před námi je nekonečně mnoho kol a pokud někdo vyhraje, vyhrál právě jen tuto hru, a po ní ihned následuje další.

Diskuze (28) | Notebooky Premio půjdou Aceru po krku

Témata článku: Software, Filtr, Sportovní zpráva, Tvůrce, Kontrolní software, Odvrácená strana, Pictures, Antispam, Dítě, Newsletter

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší