Anti-Google?

Vyhledávací jednička se stává trnem v oku svých partnerů. Ti se zatím tváří jako kamarádi, ale dlouho nebudou – a všichni to vědí.
Anti-Google?

Google je firma, která jako by popírala zákony zemské přitažlivosti, platící pro všechny ostatní internetové podnikatele. Zrodila se, tak jako řada ostatních, na univerzitě ve studentské hlavě, a zde získala, ještě coby ne-firma, prvních pár dolarů na vytvoření prototypu dokazujícího, že kouzlo funguje. Ale dál už je všechno jinak. Místo toho, aby společnost zkrachovala či se nechala za pár dolarů koupit, jako většina ostatních internetových start-upů, drze a úspěšně podniká a to dokonce bez dříve povinného úpisu akcií na burze – stále jako privátní partička, která příliš nesděluje zdroje svého financování a už vůbec se s nikým nebaví o svých ekonomických výsledcích. Po pár letech provozu se stane hrozbou pro giganty jako je Yahoo, AOL nebo MSN; stále zachovává své tajemno, představitelé Googlu nemusejí chodit na Wall Street nechat si umývat hlavy od makléřů – a ostatní jim to tiše závidí.

Když Google vznikl a dokázal, že je nejlepším fulltextem, byli tehdy opravdu velcí hráči vlastně potěšeni. Zdálo se totiž, že Google může být pouze dodavatelem základních technologií pro velké portály, tak jako předtím např. Inktomi nebo Alltheweb, takže bude zcela v jejich moci: něco peněz se mu dá, ale bude rád, že má zakázku. Smetanu neslízne. Jenomže u Googlu byli chytřejší – sice se dlouho prezentovali, že jsou zcela bez reklam a vlastně jen taková výkladní skříň pro partnery.

Brzy už jen těžko skrývali úsměvy. Za peníze portálů, pravda nijak závratné, které mu ale umožnily rozvoj, se Google stal jejich přímým a největším konkurentem od vzniku Internetu. Přes nepatrný odkaz „Powered by google“ se milióny, pak desítky miliónů lidí dostaly přímo ke zdroji a při vyhledávání už obešli reklamami přecpané portály. Google se stal vyhledávacím centrem číslo jedna, ať už přímo, nebo přes partnery, kterých má dnes celosvětově stovky, a náhle se přebarvil: začal na svých stránkách umísťovat reklamy. Nikoli bannery, ale „skromné“ sponzorované odkazy, umístěné dokonce stranou od výsledků vyhledávání. Skromné a nenápadné, ale účinné – o popularitě a skutečné efektivnosti reklam, kde se platí za kliknutí pro investora dnes ví každý elév internetové reklamy. Googlu tak jeho konkurenti dobrovolně umožnili obsadit část svého impéria - a ještě mu za to zaplatili.

Na jak dlouho? V posledních měsících je patrná aktivita hlavních konkurentů, která se dá označit za „anti-google“. Jak Microsoft, tak Yahoo evidentně jdou cestou, která má napodobit technologii Google vlastními produkty, odpoutat se od něj a stát se na něm nezávislým. Další gigant, America Online, se s Googlem zatím přátelí – firma má jiné problémy než vyvíjet a prosazovat vlastní fulltext. (U Googlu z českých portálů zůstává zatím ten největší – Seznam.cz.).

Yahoo se ze závislosti na Google už zřejmě vymanila koupí firmy Overture, světovou jedničkou v oblasti reklamy „pay per performance“, placené za to, co skutečně přinese. Microsoft pak chce jít cestou vlastního, původního produktu – bylo zformováno vývojové oddělení s názvem Theory Group, které má přijít se zcela novými vyhledávacími technologiemi. Jak je u Microsoftu obvyklé, byl plán ohlášen s poměrně bombastickými obrysy. Má jít o víceleté vývojové úsilí, a vyhledávací technologie má obsluhovat nejen Internet, ale i vlastní počítače, podnikové sítě a databáze. Microsoft říká, že web se dá prohledávat „mnohem lépe, než to dělají dnešní vyhledávače“, které, podle jeho tvrzení, prohledávají v nejlepším případě jen asi třetinu světových stránek.

Nejen ve fulltextu je ale Google dnes tak silný, že ohrožuje „rovnováhu sil“ na Internetu. Vyhledávač ve zpravodajských stránkách, tj. http://news.google.com je dnes vlastně nejlepším zpravodajstvím na Internetu, a to je pro firmy, které se zpravodajstvím, všeobecným nebo odborně zaměřením, živí, také potenciální pohroma. Google News totiž přináší zpravodajství agregované (nepřináší nic vlastního, nelicencuje Reuters atd.), nicméně v tak přehledné podobě, že uživatelům Internetu stačí jen několikrát denně na stránku mrknout, a vědí, co důležitého světový zpravodajský servis přinesl. Na rozdíl od všech velkých světových médií navíc Google přináší (agreguje) zprávy neustále, ve dne v noci – tak, jak se točí zeměkoule a jaké jsou hodiny vydání zpráv v různých zemích. (Náš čtenář, když po probuzení usedne za Google News, tak může být překvapen velkým množstvím „australských“ novinek na titulní stránce). Historie se opakuje – světová média se radují, že jsou indexována na Google News, ale začínají si uvědomovat, že to možná nebyl zase tak dobrý nápad, neboť čtenář prolítne titulky a na odkazovaný článek neklikne.

Třetím produktem, který má k zvrácení poměrů na trhu zatím daleko, ale to pouze proto, že je v raných fázích svého vývoje, je Froogle (http://froogle.google.com). Je to vyhledávač v internetových obchodech a aukcích, slibující snadné nalezení obchodu s nejlepší cenou na Internetu u daného zboží. Webů s podobnou službou je víc, ale Google jej jako obvykle zvládá bezkonkurenčně nejlépe, a to přesto, že Froogle je zatím označován jako „raná betaverze“ a není zatím ani nikde propagován. Pokud se to ale Googlu podaří, může se historie opakovat potřetí – internetoví obchodníci se nejdříve zaradují, že odkazy na jejich zboží jsou zařazeny v největším světovém vyhledávači, a poté spláčí nad výdělkem, protože je uživatelé budou stále častěji obcházet – nákupy budou začínat na googlu, tak jako tam už dnes začíná zpravodajský svět.

Vyhledávání bylo – po počátečním nadšení - ještě před nějakými dvěma lety považováno za neatraktivní Popelku podnikání na Internetu: technologicky velice náročné, inzertně nevýnosné; něco jako povinná, ale otravná služba pro návštěvníky portálů. Časy se změnily hodně rychle.

Diskuze (40) | Fujifilm uvádí FinePix S5000 Zoom - jako zrcadlovka!

Témata článku: Microsoft, Google, Elév, Google News, Sponzorovaná zpráva, Raná betaverze, Všeobecná podoba, Google+, Nejlepší reklama, Velká popularita, Základní obrys

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší