Anička z říše Linuxu: zápis na NTFS oddíly z Linuxu

Diskuze čtenářů k článku

Peter S.  |  12. 09. 2005 22:55

kedže sa tu debatuje o použiteľnosti a spoľahlivosti zapisovania do FATky linuxom, sa chcem spýtať, že či je to natoľko zlé. Urobil som kamošovi na PC spoločnú partíciu vo formáte FAT32 aby sa do nej dalo pristupovať obidvoma systémami. Môže byť s tým problém? A ak áno, aký iný fs je lepšie použiť pre takýto účel?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lukoko  |  12. 09. 2005 23:02

Zas tak horké to není. Čtení a zápis jsou sice pomalejší, ale i na přehrávání filmů to stačí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
J8  |  12. 09. 2005 23:03

Co takhle nechat na Linuxu Ext3/Ext2 a nainstalovat ovladač pro podporu těchto FS do Windows?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
juvi  |  12. 09. 2005 23:16

Fujtajfl, to jsem se lekl, to mi příště nedělejte. Představa, že wokna budou nějaké hrůzy zapisovat třeba do kořenového adresáře. Kdepak, raději opačně. Přece jenom v Linuxu se můžo podívat do zdrojáků, co to opravdu dělá - a určitě už to dost lidí kontrolovalo.
Jinak: s fat32 jsem nikdy problém neměl a pomalosti jsem si nevšiml, protože toto bylo vždy pouze pro občasné použití.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
network_gauner, network_gauner  |  13. 09. 2005 10:52

I pro Windows existuje open source ovladač pro čtení (přidá další disk).
Pro zápis jsem používal nějaký plugin do Total Commandera a LSTools (obojí zdarma, jestli open source teď nevím, ale nepřidá to další disk do Windows). Zápis na ext2 je v pohodě, na ext3 to neupraví žurnál, takže se pak spustí při startu fsck - na ext3 bych teda byl opatrnější.
Existuje i komerční driver pro zápis, který přidá další disk, takže je možné ten oddíl používat z jakéhokoliv programu. (Ano, tento ovladač už není OSS)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
network_gauner, network_gauner  |  13. 09. 2005 10:47

Ne. Používám FAT32 oddíl už více než rok z Linuxu pro data, která chci mít dostupná z Windows i pro zápis a nikdy jsem s tím problém neměl(*). Například mám na FAT32 datové soubory pro Mozillu (maily, newsy, adresář) a z ~/.mozilla/ je mám nasymlinkované, takže mám pod Win i pod Linuxem v Mozille to samé. Z Windows jsem to už párkrát použil a Linux používám denně několik hodin a na problém jsem nenarazil. Pomalejšího přístupu jsem si nevšimnul, ale nenapadlo mě dělat nějaké měření.


(*) Když pominu to, že nesmíš uspat jeden OS na disk, nabootovat druhý, z něj na ten oddíl zapisovat) a pak nabootovat ten první (takhle jsem si párkrát poškodil soubory, než mi došlo kde je problém.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
bobr  |  12. 09. 2005 17:50

To je pekne, ale MS uz ma novy FS s vyse uvedenym nazvem a bude ho patrne chtit prodat s Vistou, takze jak by rekl klasik "Vsechno vylejt". :o(

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Z  |  12. 09. 2005 20:56

WinFS je AFAIK jenom integrace indexování do NTFS.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal_Ruzicka, Michal_Ruzicka  |  12. 09. 2005 20:59

Přesně. Nehledě na to, že ve Vistě nebude, protože to u M$ nestihli dobastlit. Vydají to až pár měsíců/let po Vistě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LubosD, LubosD  |  12. 09. 2005 15:45

"Z Linuxu lze sice bez problémů zapisovat na FAT32 oddíl"

Kéž by to byla pravda... občas se to podělá a místo 15 kB souboru to udělá nečitelný 4 GB soubor. Udělám umount a mount a už jde číst. Bordel.
Navíc je FAT32 driver v kernelu nehorázně pomalý. Než otevře adresář o velikosti /WINDOWS/SYSTEM32, tak by si člověk dal dvacet...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AstorLights, AstorLights  |  12. 09. 2005 16:02

Heh, buďto máš něco blbě, anebo používáš nějaký totální bastldriver  

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LubosD, LubosD  |  14. 09. 2005 18:34

To je stav VFAT driveru v aktuálním kernelu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ivan  |  12. 09. 2005 19:59

S FATkou je docela problem. Nevim jak se stabilitou, s tou jsem nikdy problemy nemel.
Ale s rychlosti problem urcite je. Linux(UNIX) predpoklada, ze vsechny filesystemy
budou mit inody a ty inody budou usporadany ve stromu. Ta FATka bohuzel nema,
ta ma soubor jako spojovej seznam a z toho se stromu dela blbe.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Franta Jetel  |  12. 09. 2005 21:33

Se stabilitou problem urcite neni.
A nizsi rychlost je nepodstatna. On snad nekdo pouziva FAT na Linuxu pro neco jineho nez je obcasne pretahovani dat z disket, disku z Windows ci flash karet ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Frn  |  13. 09. 2005 08:22

Ano.
Předělával jsem jeden projekt (DB aplikace). který se dříve překládal pod DOSem na linux. Kromě ošetření volání systému byl největší problém v tom, že se ve zdrojácích objevovalo :

#include
...
#include
...
#include

apod. - přitom šlo vždycky o stejný soubor. Nakonec jsem to nevydržel pomocí skriptů převedl na malá, ale předtím jsem potřeboval rychle rozjet překládání, takže jsem ty zdrojáky doasně držel na FATce a bylo po problému (s velikostí písmen v názvech souborů).

Jinak se ještě musím zastat ovladače FATky v linuxu - po ošklivém pádu Woken se mi poškodila FATka s docela důležitými daty. Wokna hlásily, že partišna není naformátovaná. Když jsem ji zkusil připojit v linuxu, objevila se taky chybová hláška, ale v tom smyslu, že jsou poškozeny systémové oblasti a že se připojuje RO. Takže šlo bez problémů vykopírovat data ven ..




Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pkm  |  13. 09. 2005 20:47

Ano, s rychlosí je opravdu problém. Já mám na FAT32 kvůli Windows sbírku MP3 a načítání adresářů s alby je napoprvé fakt porod. Naštěstí mám dost paměti, tak to zustane nacachované. Ale je to pomalé a štve mě to.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Clarke, Clarke  |  12. 09. 2005 15:19

same dobre spravy, jen tak dal

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor