Podstatné je *jak* je to akcelerováno. Současná akcelerace není ani zdaleka kompletní. Zkuste si rychle hýbat nějakým oknem nad jiným oknem, to překreslování je viditelné (a to používám nejnovější X.Org 7.0, mam poslední nVidia drivery se zapnutým RenderAccel a hodně výkonný počítač i grafickou kartu). Naproti tomu akcelerace přes OpenGL je zcela kompletní, celý desktop je přes něj přímo renderován. Při pohybu oken není viditelné nikdy žádné překreslování (vyzkoušel jsem si to u sebe na vlastní oči).
Navíc pokud by byl grafický systém postaven jen na OpenGL, zjednodušila by se do budoucna správa grafického subsystému v Xkách. EXA není řešení, to je jen přechodný mezistupeň (je to rozhodně lepší než zastaralá XAA, ale renderingu přes OpenGL se to nevyrovná ani náhodou, už z principu). Dále je nutné si uvědomit, že v současných grafických kartách je 3D část mnohem výkonnější, 2D je pokud se nepletu už jen "emulováno" v 3D části. A co jsem tak četl, do budoucna chce NVidia i ATI vypustit 2D podporu uplně. Tzn. Xgl je rozhodně krok správným směrem.