Technologie | Elektromobily | Akumulátory

Ani teplo, ani zima. Působivá, ale citlivá technologie trakčních baterií elektromobilů

Trakční akumulátor je pro elektromobil tím, čím palivová nádrž pro auto se spalovacím motorem. Slouží k ukládání elektrické energie. Z čeho se skládá a proč je u něj tak důležitá optimální teplota?

Akumulátorů existuje v automobilech celá řada. Kromě startovacích olověných jsou to nikl-metal-hybridové akumulátory využívané v roli trakční baterie u hybridních vozidel.

Elektromobily používají (téměř výhradně) lithium-iontové, případně lithium-polymerové baterie. Důvod jsou dva u elektromobilů ostře sledované parametry:

  • Energetická hustota je vlastně množství uložené energie připadající na jednotku hmotnosti a v praxi ovlivňuje dojezd elektromobilu na jedno nabití.
  • Výkonová hustota nám říká, jaký maximální proud lze z baterie odebírat na jednotku její hmotnosti. Tím přímo ovlivňujete rychlost a zrychlení vozidla.

Oba parametry jsou u lithium-iontových a lithium-polymerových baterií v řádu stovek watthodin na kilogram (nebo litr), respektive wattů na kilogram (nebo litr). Pro zajímavost: energetická hustota benzinu a nafty je o dva řády vyšší.

Lithium skoro zázračné

Základem lithium-iontové baterie je ...prvek lithium. Lehký kov s vysokým elektrochemickým potenciálem a rovněž nejvyšší měrnou energií na jednotku hmotnosti. Další výhodou je dlouhá takzvaná cyklová životnost, kdy jedním cyklem se rozumí vyčerpání a zpětné doplnění energie (zjednodušeně vybití a nabití), dále nízké samovybíjení a také fakt, že akumulátory Li-Ion nemají paměťový efekt (jev zkracující životnost akumulátoru).

169980a0-c77f-4986-9db2-8906322aa7a31cfe306d-2bb1-4f41-8924-06fa6b912d0a
Sestava baterie Audi e-tron a částečný řez, který odkrývá pohled na bateriové moduly.

S ním se naopak setkáte u nikl-kadmiové a nikl-metal-hydridové baterie. Každý článek lithium-iontové baterie se skládá ze tří funkčních vrstev: z kladné elektrody (katody), záporné elektrody (anody) a separátoru, kterým jsou obě elektrody odděleny. Separátor má obyčejně podobu polymerové membrány sycené tekutým elektrolytem.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele

Chci Premium a Živě.cz bez reklam Od 41 Kč měsíčně
Váš názor Další článek: Týden Živě: Šok! Půlka z vás aplikace aktualizuje manuálně a Intel postaví továrny v EU

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,