Trakční akumulátor je pro elektromobil tím, čím palivová nádrž pro auto se spalovacím motorem. Slouží k ukládání elektrické energie. Z čeho se skládá a proč je u něj tak důležitá optimální teplota?
Akumulátorů existuje v automobilech celá řada. Kromě startovacích olověných jsou to nikl-metal-hybridové akumulátory využívané v roli trakční baterie u hybridních vozidel.
Elektromobily používají (téměř výhradně) lithium-iontové, případně lithium-polymerové baterie. Důvod jsou dva u elektromobilů ostře sledované parametry:
- Energetická hustota je vlastně množství uložené energie připadající na jednotku hmotnosti a v praxi ovlivňuje dojezd elektromobilu na jedno nabití.
- Výkonová hustota nám říká, jaký maximální proud lze z baterie odebírat na jednotku její hmotnosti. Tím přímo ovlivňujete rychlost a zrychlení vozidla.
Oba parametry jsou u lithium-iontových a lithium-polymerových baterií v řádu stovek watthodin na kilogram (nebo litr), respektive wattů na kilogram (nebo litr). Pro zajímavost: energetická hustota benzinu a nafty je o dva řády vyšší.
Lithium skoro zázračné
Základem lithium-iontové baterie je ...prvek lithium. Lehký kov s vysokým elektrochemickým potenciálem a rovněž nejvyšší měrnou energií na jednotku hmotnosti. Další výhodou je dlouhá takzvaná cyklová životnost, kdy jedním cyklem se rozumí vyčerpání a zpětné doplnění energie (zjednodušeně vybití a nabití), dále nízké samovybíjení a také fakt, že akumulátory Li-Ion nemají paměťový efekt (jev zkracující životnost akumulátoru).
Sestava baterie Audi e-tron a částečný řez, který odkrývá pohled na bateriové moduly.
S ním se naopak setkáte u nikl-kadmiové a nikl-metal-hydridové baterie. Každý článek lithium-iontové baterie se skládá ze tří funkčních vrstev: z kladné elektrody (katody), záporné elektrody (anody) a separátoru, kterým jsou obě elektrody odděleny. Separátor má obyčejně podobu polymerové membrány sycené tekutým elektrolytem.
Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně