Apple | Mobilní aplikace

Ani kontrolní systém Applu není dokonalý. Podvodníci za falešnou aplikaci vyinkasovali téměř 2 miliony

  • Podvodníci nabízeli falešný antivir, který ale nic nedělal
  • Za odstranění neexistujícího malwaru si účtovali tisíce
  • K dvoumilionovému výdělku stačilo 200 podvedených

Drtivou většinu nebezpečných aplikací pro systém iOS odfiltruje schvalovací systému Applu, kterým si každá aplikace i její aktualizace musí projít před zveřejněním v App Store. Ať už se jedná o podvody nebo malware, k uživatelům proklouzne jen minimální množství škodlivých aplikací. Pokud se tak ale stane, vývojáři si takovým jednáním mohou přijít na velké peníze. Jeden ze způsobů nyní popsal Johny Lin na webu Medium.

Podvodníci v několika zdokumentovaných případech zneužívají nákupeů přímo v aplikacích, které mohou být potvrzeny velmi snadno a rychle a méně pozorný uživatel může nechtěně dokoupit draze placený obsah. V případě legitimních aplikací je takový proces v pořádku, tady si ale uživatelé připlatili 400 dolarů měsíčně za službu, která neexistuje.

Falešný antivir

Johny Lin si všimnul podezřelé aplikace v seznamu těch nejvýdělečnějších za poslední měsíc. Mezi zaběhnutými a notoricky známými aplikacemi se totiž na desáté místo v žebříčku dostala ta s názvem Mobile protection :Clean & Security VPN. A to včetně chyb v názvu. Pokud potom porovnal data s odhadnutým výdělkem, zjistil, že si vývojáři přišli na 80 tisíc dolarů (asi 1,8 milionu korun) za měsíc.

Trik podvodníků samozřejmě zneužíval neznalost a strach méně zkušených uživatelů – nabídnul falešný antivir, který v telefonu objevil škodlivý obsah a za odstranění si uživatel samozřejmě musel zaplatit. Nebyla to však nijak skromná částka – pomocí předplatného totiž vývojáři požadovali 100 dolarů za týden, přičemž uživatel pomocí Touch ID potvrdil jak jednorázovou platbu, tak dlouhodobé předplatné. Při pohledu na tuto částku už není tak nepochopitelné, jak si podvodníci mohli přijít na 80 tisíc dolarů za měsíc. Stačilo totiž takto oklamat pouhých 200 uživatelů.

Otázkou však je nejen to, jak se taková aplikace dostala do App Store, kde zkrátka mohl selhat lidský faktor při schvalování. Vážnějším problémem je spíše fakt, že mohla nepoužitelná aplikace bez legitimního fungování vyrůst napříč App Storem tak, aby ji stáhlo dostatek uživatelů. V tomto případě to bylo přes 50 000 lidí. Odpovědí jsou reklamy, které Apple ve virtuálním obchodě začal používat minulý rok – na hledání v obchodě se uživatelům může ještě před samotným seznamem vyhledaných aplikací objevit jedna inzerovaná. Ta samozřejmě musí odpovídat klíčovým slovům, která očividně volili podvodníci velmi dobře. Z obrovského množství stažených aplikací jim tak stačila konverze pouhých 0,4 % k téměř dvoumilionovému výdělku za měsíc.

Děravý systém reklam

Johny Lin upozorňuje na to, že tahle aplikace není jediná, která takového podvodu zneužívala – našel minimálně tři další, které byly postaveny na stejném principu falešné bezpečnostní aplikace a obřích předplatných.

Apple by měl zapracovat hned na několika vylepšeních, které by takové podvody ztížily nebo zcela znemožnily. Je to například zřetelnější dialog, kterým uživatelé pomocí Touch ID potvrzují platbu. V tomto případě totiž podvodníci nechali své oběti kliknout na tlačítko Free Trial a následně po nich požadovali sto dolarů za týden. Zlepšit by se také měly možnosti pro nahlášení závadných aplikací a jejich promtní odstranění z App Store. Ale tím hlavním zádrhelem v tomto případě je reklamní systém. Aplikace, u nichž vývojáři platí za inzertní kampaň musí projít ještě pečlivější kontrolou a rovněž by reklamní aplikace měly být více zvýrazněny. V aktuální podobě totiž uživatelé často netuší, že klikají na reklamu.

Diskuze (6) Další článek: Kolik bude stát nejvýkonnější iMac Pro? Cena se může vyšplhat až k půlmilionu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,