Trend nahrazování jednoznačného ovládání funkcí, které běžně chceme ovládat za jízdy, se přesouval od vyhrazených čudlíků, které prostě dělaly jen tohle, k čudlíkům kde jste volil tu samou funkci už třeba v menu na displayi, a dál k dotykovým displayům. Oboje je špatně. Když jste čudlík nahmátli, nebo kratičkým pohledem ověřil že šaháte tam kam jste chtěl, pak už jej bez další pozornosti stiskli, tak nebylo třeba vůbec pochybovat, natož kontrolovat, jestli se daný úkon provedl. Pak nám nahradili mechanické vypínače tlačítky a někteří výrobci (třeba Opel) udělali jejich řídíči jednotky tak mizerně, že se krátké stisky tlačítek občas prostě nijak neprojevily Krásná ukázka že jde především o šetření peněz, když dokázali zmrvit funkci, kterou perfektně zvládá i nejlevnější počítačová klávesnice. Už to začalo zaměstnávat pozornost víc, než mechanický vypínač co prostě cvakl a bylo to. Tentýž Opel o jednu generaci dřív měl například zapnutí klimatizace v menu dvě úrovně hluboko. To je věc kterou fakt chci mít dostupnou za jizdy. Tentýž Opel měl namísto klasických páček pod volantem, páčky které fungovaly také pouze jako tlačítka. Prostě kliknutím na jednu stranu na doraz (páčka se ihned vrátila do výchozí polohy) se binkr zapnul, kliknutím jen do poloviny kamkoli, se opět vypnutl, když jste mezitím pootočili volantem a blinkr se vypnul tím pootočením, rukou jste si jej zapli znovu, nebo zapli opačný, podle toho kterým směrem jste jej chtěli vypnout, Fungovaly oba. A to jen proto, že páčka v prstech se nevypínala s tím, jinak byste po hmatu věděli, že se blinkr právě vypnul sám. Toto všechno poutá pozornost řidiče, protože musít po každém takovém úkonu překontrolovat, jestli ten krám udělal co měl, neudělal to, udělal něco úplně jiného. A to jsme pořád jen u ovládání tlačítky a už je to otravné jak svítiplyn. Když do toho ještě přidáte potřebu trefit se na správné místo na displayi, hlavně se nedotknout něčeho jiného, nebo se nedotknout dvakrát, když to drncne a samozřejmě se opět pohledem přesvědčit že se stalo to co chceme, tak už je řidičská pozornost v místech, co nemají slušné jméno. A to se jedná o základní věci, jako přepnutí kanálu rádia.
Tentýž Opel (astra) v poslední mnou užívané verzi (nemůžu za to, firma nám je kupuje) vymyslel linii asi osmi relativně malých tlačítek těsně vedle sebe, kterými se ovládá větrání, topení, klimatizace.. Takže taky úžasně přehledné. Když už výrobce připustí tlačítka, tak alespoň v pořádně matoucím uspořádání, aby tam nešlo nic najít rychle. Ony to assi mají podobně blbě i jiné automobilky, ale já mám zrovna nejvíc nachozené astry za posledních 15 let, tak ten pitomý trend popisuju na nich.