Android Auto | Automobily | CarPlay

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Ať už jde o koukání do displeje telefonu nebo do obrazovky infotainmentu, tato činnost bezpochyby snižuje pozornost řidiče za volantem a zvyšuje riziko nehody. Výrobci sice auta vybavují armádami asistentů a bezpečnostních systémů, mezitím ale rozptylují řidiče stále větším počtem displejů či dotykových ploch, na které stále častěji a po delší dobu obracíme zrak namísto koukání na silnici.

Řešit i prosté nastavení klimatizace už dnes v mnoha autech prostě nejde čistě hmatem, tedy natažením ruky na známý čudlík. A ani hlasové ovládání v současných autech nefunguje bez chyby. Nová studie britské organizace IAM RoadSmart si dala za cíl zjistit, jak moc řidiče palubní systémy rozptylují, zaměřila především na populární rozhraní infotainmentů Apple CarPlay a Android Auto.

Výsledky studie uvádí, že používání těchto rozhraní infotainmentů, která mají řidič pomoci nejen třeba s navigací, ale poskytnout i zábavu a pracovní využití řadou aplikací, je mnohdy nebezpečnější, než řízení pod vlivem alkoholu (ač pod legálním limitem, který je ve Velké Británii 0,8 promile). Používání infotainmentu dopadlo i hůře než jízda pod vlivem marihuany nebo při psaní zpráv na mobilu.

Telefon je zakázaný, dotyková obrazovka ne

Průzkum ukázal, že při používání těchto systémů řidiči v nejhorších případech sklonili zrak ze silnice až na 16 vteřin. To je při rychlosti 112 km/h více jak 500 ujetých metrů.

Řidičům na legálním limitu požití alkoholu se podle studie snížila reakční doba na krizovou situaci o 12 %, u uživatelů marihuany o 21 %, při textování na mobilu se snížila o 35 % a telefonováním bez hands-free až o 46 %. Ovládání rozhraní Android Auto a Apple CarPlay však zaznamenalo snížení reakční doby o 53 až 57 %.  Dokonce i hlasové ovládání mělo řidiče rozptýlit a snížit jeho pozornost o 30 až 36 %. Po dotázání řidičů na jejich odhad, kolik vteřin asi strávili nepozorností při koukání do obrazovky, se přitom většina mýlila o řadové 5 sekund.

Ačkoliv je telefonování a textování za volantem postihované zákonem, stále častější nastavování a klepání do dotykových displejů v nových autech je pro dopravu minimálně stejně nebezpečné, i když se bere jako samozřejmost moderní doby.

Článek připravila redakce Autorevue.cz

Diskuze (28) Další článek: Boeing 787 je nutné každých 51 dnů vypnout a zapnout, aby pilotům nezobrazoval zavádějící údaje

Témata článku: Apple, Android, Velká Británie, Android Auto, Automobily, CarPlay, Alkohol, Infotainment, Studie, Řidič, Apple CarPlay, Velké nebezpečí


Určitě si přečtěte

Vyrobíme si falešný Mac mini za tisícovku. Stačí Raspberry Pi a 3D tiskárna

Vyrobíme si falešný Mac mini za tisícovku. Stačí Raspberry Pi a 3D tiskárna

** Vyzkoušíme Raspberry Pi 4 s iRaspbianem ** Operační systém vypadá skoro jako macOS ** Vše strčíme do vlastní stylové krabice

Jakub Čížek | 29

Teachable Machine: Umělá inteligence za pět minut i bez doktorátu z ČVUT

Teachable Machine: Umělá inteligence za pět minut i bez doktorátu z ČVUT

** Pochopit techniky a principy A.I. je složité ** Ale nebojte, jde to i bez doktorátu z IT a matematiky ** Vyzkoušíme generátor neuronových sítí od Googlu

Jakub Čížek | 9

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Daniel Fuglevič | 28


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 24 PC zdrojů

Jak využít umělou inteligenci

10 špičkových sluchátek s ANC

Playstation 5 vs Xbox Series X