Automobily | Android Auto | CarPlay

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Ať už jde o koukání do displeje telefonu nebo do obrazovky infotainmentu, tato činnost bezpochyby snižuje pozornost řidiče za volantem a zvyšuje riziko nehody. Výrobci sice auta vybavují armádami asistentů a bezpečnostních systémů, mezitím ale rozptylují řidiče stále větším počtem displejů či dotykových ploch, na které stále častěji a po delší dobu obracíme zrak namísto koukání na silnici.

Řešit i prosté nastavení klimatizace už dnes v mnoha autech prostě nejde čistě hmatem, tedy natažením ruky na známý čudlík. A ani hlasové ovládání v současných autech nefunguje bez chyby. Nová studie britské organizace IAM RoadSmart si dala za cíl zjistit, jak moc řidiče palubní systémy rozptylují, zaměřila především na populární rozhraní infotainmentů Apple CarPlay a Android Auto.

Výsledky studie uvádí, že používání těchto rozhraní infotainmentů, která mají řidič pomoci nejen třeba s navigací, ale poskytnout i zábavu a pracovní využití řadou aplikací, je mnohdy nebezpečnější, než řízení pod vlivem alkoholu (ač pod legálním limitem, který je ve Velké Británii 0,8 promile). Používání infotainmentu dopadlo i hůře než jízda pod vlivem marihuany nebo při psaní zpráv na mobilu.

Telefon je zakázaný, dotyková obrazovka ne

Průzkum ukázal, že při používání těchto systémů řidiči v nejhorších případech sklonili zrak ze silnice až na 16 vteřin. To je při rychlosti 112 km/h více jak 500 ujetých metrů.

Řidičům na legálním limitu požití alkoholu se podle studie snížila reakční doba na krizovou situaci o 12 %, u uživatelů marihuany o 21 %, při textování na mobilu se snížila o 35 % a telefonováním bez hands-free až o 46 %. Ovládání rozhraní Android Auto a Apple CarPlay však zaznamenalo snížení reakční doby o 53 až 57 %.  Dokonce i hlasové ovládání mělo řidiče rozptýlit a snížit jeho pozornost o 30 až 36 %. Po dotázání řidičů na jejich odhad, kolik vteřin asi strávili nepozorností při koukání do obrazovky, se přitom většina mýlila o řadové 5 sekund.

Ačkoliv je telefonování a textování za volantem postihované zákonem, stále častější nastavování a klepání do dotykových displejů v nových autech je pro dopravu minimálně stejně nebezpečné, i když se bere jako samozřejmost moderní doby.

Článek připravila redakce Autorevue.cz

Diskuze (28) Další článek: Boeing 787 je nutné každých 51 dnů vypnout a zapnout, aby pilotům nezobrazoval zavádějící údaje

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,