Analýza Oraclu

Řada firem opouští pozici "čistého softwarového výrobce" a hledá příjmy v oblasti služeb, zejména implementací informačních, řídících a všech *netových systémů.
Neuvěřitelný třicetiprocentní pád akcií firmy Oracle dne 9. prosince snížil kapitalizaci této firmy během jediného dne o sumu osmi miliard amerických dolarů (jinými slovy, zhruba o hodnotu ročního hrubého národního produktu ČR). Firma tak padla na hodnotu 22 USD za akcii (roční maximum bylo skoro dvojnásobné), což je výška zhruba z poloviny roku 1996. Pád způsobily asi měsíc se vinoucí diskuse o tom, že zlaté časy databázového giganta jsou pryč: konkurence sílí a hlavní pramen prodeje (serverové databáze) údajně vysychají. Došlo k poněkud hysterické reakci, kdy se během jednoho dne zbavili akcionáři rekordních 182 miliónů akcií (historický rekord Nasdaqu), a několik makléřských firem snížilo hodnocení firmy.

Je evidentní, že pád akcií firmy je přehnaný a neodpovídá pozici firmy – s Oracle se samozřejmě během toho dne nic nestalo, a pád akcií je pouze "dominové" burzovní reakce, která se občas stane – pár malých prodejů sníží cenu, rozšíří se fámy typu "dejte pryč akcie Oracle, jde dolů" a kolo se roztáčí. Nicméně se v tomto vybavuje vzpomínka na přísloví kdo jinému jámu kopá: nedávno totiž podobně padly akcie konkurenčního Informixu a Larry Ellison si neopomněl popíchnout slovy "už je po nich". Nyní má, myslím, jiné starosti, protože sám přišel při pádu o více než dvě miliardy USD díky svému velkému osobnímu podílu v Oracle.

Firma však rychle reaguje a hledá nové cesty. Zatímco příjmy pouze z prodeje software asi budou v dlouhodobém výhledu skutečně klesat, nevidí nikdo ani na v hodně dalekém pohledu, že by měl klesat příjem ze služeb, zejména implementací informačních, řídících a všech *netových systémů. Řada firem proto opouští pozici "čistého výrobce", tj. pouze firmy softwarové, nikoli aplikační a podpůrné a hledá své příjmy právě zde, i když tím samozřejmě trošku kazí trh – reselleři této firmy totiž vydělávají právě na implementaci a náhle je jim konkurentem i mateřská firma. To nemusí být příjemné – mateřská firma samozřejmě schraňuje licenční smlouvy a velmi přesně ví, který koncový zákazník má a kupuje kolik jejích produktů, a pokud se mu zlíbí, může jít do této firmy a nabídnout jí přímo jak své produkty, tak své služby "od zdroje". Nicméně, pokud hrozí poklesy obratů i zisků, nezbývá než se na tuto mírně nebezpečnou cestu vydat a dnes se tomu nevyhýbá ani Oracle – již dnes tvoří údajně prodej software polovinu obratu a vše ostatní (implementace, školení, konzultace a další služby) druhou polovinu.

Váš názor Další článek: Tři králové od IBM přišli už na podzim

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,