Analýza: dobudou tiskárny od Dellu trh?

Počítačový gigant nedávno přišel na trh s nabídkou vlastních tiskáren. Dell je na špici v PC, ale zdá se, že v tiskárnách bude mít skromnější ambice.

Na rozdíl od osobních počítačů je tzv. obchodní model, tedy způsob, jakým firma produkt prodává a dosahuje na něm požadovaného zisku, u tiskáren zcela jiný. Příjem z prodeje počítače je jednorázový a výrobce musí realizovat zisk bezprostředně na tomto prodeji, později jej už téměř žádné příjmy nečekají – servis dělá obvykle nějaká místní firma, která provádí i upgrade z dílů, které jsou zrovna na trhu, obvykle od jiných výrobců než od producenta PC. U tiskáren je tomu jinak: největší, často až „nemorálně“ vysoká marže je na spotřebních materiálech, a na tiskárně samotné je podstatně nižší. Analytici často uvádějí, že kdyby se trh rozdělil na dvě skupiny firem, přičemž jedny by vyvíjely a vyráběly tiskárny a druhé do nich dodávaly spotřebák, pak by první skupina byla dlouhodobě v mírné ztrátě a druhá ve vysokém zisku. Trh ovšem takto rozdělen není – výrobce tiskárny je schopen dodávat většinu spotřebního materiálu.

Po trhu s tiskárnami pokukoval Dell, který o prsa soutěží s HP, světovou jedničkou právě v tiskárnách, už nějakou dobu, a nedávno na tento trh skutečně vkročil. Firma ovšem i zde osvědčila svůj smysl pro pragmatickou obchodní úvahu: Dell se v produkci tiskáren spojil s Lexmarkem, se kterým tiskárny (údajně) nyní společně vyvíjí. Tím se ovšem mění dvojboj HP vs Dell na složitější vztah, který ovlivňuje právě ještě Lexmark.

HP má podle některých analytických firem 52 % trhu (amerického) s počítačovými tiskárnami, Lexmark je ovšem druhý s 18 %. Lexmark tedy nebude „Flextronicsem pro Dell“, jen producentem tiskáren podle diktátu Dellu s tím, že nemá co mluvit do způsobu, jakým Dell tiskárny bude prodávat a hlavně do jejich cen. Pro Lexmark je naprosto nepřípustné, aby jej Dell „podrážel“ s cenami, neboť i když je partnerství s Dellem pro firmu určitě obchodně zajímavé, vlastní prodej tiskáren má prioritu. Smlouva mezi firmami nepochybně ujednání o cenách výrobků obsahuje, a dokazují to i úvodní ceny tiskáren Dell, které jsou celkem běžné (140 a 290 dolarů za dva entry-level modely).

Dell tedy v první vlně neprezentuje nějaké obří ambice, spíše jen doplňuje nabídku. Loni prodal dva milióny kusů tiskáren jiných značek, a mohl mu proto utéct značný aftermarket, které tyto dva milióny kusů strojů vytvořily, což by se u vlastní značky asi nestalo. Dell říká, že náhradní náplně a tonery pro jeho tiskárny se dají koupit pouze do Dellu, a že je firma bude dodávat do druhého dne. I když tiskárny od Dellu jsou po konstrukční stránce „Lexmarky“, přesto obsahují technickou úpravu, která umožňuje použití pouze náplní Dell. Navíc Dell přichází s nezvyklou funkcí, která jistě nepotěší „refillery“ ani zákazníci, kteří používají recyklované kazety – čip v kazetě znemožní její použití, pokud je znovu naplněna (detaily zde).

Hewlett-Packard tvrdí, že jej krok Dellu „nijak netrápí“ (tvrdí viceprezident firmy) a říká, že klíč k úspěchu je instalovaná báze (HP má údajně 260 mil. tiskáren mezi uživateli) a technologická inovace. Jistě, toto Dellu zatím zcela chybí, ale ne tak už Lexmarku, který má jak technologickou dovednost, tak již slušné prodejní výsledky (firma trží ročně přes 4 mld. dolarů z tiskáren a spotřebních materiálů, HP 20 miliard). A zvěsti o možné akvizici Lexmarku Dellem už dříve zprávami proskočily – pokud by se to stalo, bylo by náhle hodně věcí jinak.

Diskuze (7) Další článek: ČR má nejmenší podíl nelegálního softwaru v regionu

Témata článku: Dell, Tiskárny, Analýza, Vysoký prodej, Tisk, Lexmark, Náhradní díl, Vysoká marže, Technologická inovace, Producent, Trh

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší