Analýza: co vedlo ke konci grafických čipů Intelu

Po necelém roce a půl ukončil Intel podporu svého grafického čipu i740. S ohledem na před časem ukončený vývoj i752 lze předpokládat konec působení Intelu v oblasti grafických procesorů. Z tohoto pohledu se zdá nový i810 čipset jako mrtvě narozené dítě.
Po necelém roce a půl ukončil Intel podporu svého grafického čipu i740. S ohledem na před časem ukončený vývoj i752 lze předpokládat konec působení Intelu v oblasti grafických procesorů. Z tohoto pohledu se zdá nový i810 čipset jako mrtvě narozené dítě.

Podle posledních zpráv z diskusní skupiny news://newsgroups.intel.com/intel.graphics.accelerators je zřejmé, že Intel končí na poli grafických karet. Svůj první (a zároveň jediný) grafický čip i740 uvedl zhruba před rokem a půl jako konkurenci tehdejším čipům Riva128 od NVidia a Voodoo I od 3Dfx. Ač i740 nevynikal v rychlosti zobrazování a už od počátku byl určen do levných systémů (problémem bylo, že v té době i ten nejlevnější systém s PII a AGP byl dost drahý), měl určité přednosti, díky kterým se držel stále v „hlavním balíku“ grafických čipů a brzo za sebou nechal své oba už dříve zmíněné konkurenty.

i740
Podle doporučení Intelu byl tento grafický čip určen pro 2D rozlišení do 1024x768 a pro 3D rozlišení do rozsahu 800x600. Vyšší rozlišení sice také zvládal, ale rychlost v případě 3D nebo barevná hloubka a obnovovací frekvence v případě 2D začaly být problémem. Akceleraci obecně podporoval pouze v barevné hloubce 16 bitů.

Používám Diamond Stealth II G460 s i740 a 8MB SDRAM více než rok a mohu potvrdit, že výkon je dostatečný při rozlišení 800x600 ve 3D (ať už OpenGL nebo DirectX) nebo 1152x864 ve 2D.

Jak už bylo řečeno, i740 nebyl míněn jako „cutting-edge“ produkt, ale jako levné řešené nabízející AGP se všemi vymoženostmi té doby, tedy režim 2x s pomocným adresováním (sideband addressing), který mimo jiné dovoluje použít textury až do velikosti 1024x1024 pixelů. Kvalitní implementace AGP 2x byla také dobrým měřítkem na ostatní výrobce čipsetů pro základní desky. Proto například musela VIA veřejně přiznat, že její v té době populární VIA MVP3 čipset, určený pro Socket7 a nabízející jako první jak 66MHz a 100MHz sběrnici, tak také právě AGP 2x, je špatně navržen a není schopen v režimu AGP správně pracovat. Bezprostředně sice byla uvedena další verze tohoto čipsetu (vadná revize byla CD, údajně funkční byla CE) ovšem problémů se někteří uživatelé i740 a čipsetů VIA nezbavili dodnes. Kromě toho, že i740 sloužil jako demonstrace nové technologie a dal se použít jako poměrně levné testovací zařízení, byl také vyhlášen kvalitou obrazu, a to jak ve smyslu správného vykreslování speciálních funkcí a efektů při zobrazení třírozměrného obrazu, tak ve smyslu prosté kvality videosignálu. Neviděl jsem lepší obraz (ostřejší a jasnější), než mám k dispozici na své kombinaci G460 a Samsung SyncMaster 700p. Na větší než 17ti palcové monitory však i740 zjevně nestačí.

Proč to nevyšlo?
Otázka je možná zavádějící, třeba to totiž vyšlo (pokud to tak Intel chtěl). Spíše však je pravděpodobné, že na neúspěchu i740 a obecně působení Intelu na poli grafických karet se projevily dvě zásadní chyby, které Intel udělal.

Intel nabízel i740 stejným způsobem jako nabízí svoje další produkty (tedy procesory), tj. ostatním OEM výrobcům za nízké ceny. Dokonce se objevily spekulace, že v době uvedení i740 na trh měl Intel zvláštní nabídku a při odběru dostatečného množství i740 prodával současně se slevou svůj BX 440 AGPset. Proto se najednou vyrojila spousta výrobců, která začala prodávat grafické karty stejným způsobem jako předtím prodávala základní desky.

Zároveň začal Intel prodávat vlastní produkt Intel 3D Express kartu, a to zpočátku ve verzi se 4 MB paměti, později s 8 MB.

Je zarážející, že si nikdo z odpovědných lidí v Intelu neuvědomil, že prodávat grafické karty je něco jiného než prodávat procesory. Zatímco totiž v případě procesorů je na ostatních (například výrobcích základních desek), aby jejich desky s procesorem fungovaly, v případě grafických karet to je přesně naopak. Výrobci karet se musí postarat o to, aby karta fungovala jak se základní deskou, tak s procesorem, dále se zvukovou kartou (viz. například počáteční potíže kombinace SB Live! a i740), dále se musí starat nebo spíše držet v závěsu Microsoftu a s hektickou frekvencí s jakou Microsoft uvádí nové verze DirectX uvádět nové verze aktualizovaných ovladačů.

Většina výrobců však byly „low-name“ firmy, které neměly prostředky na to, aby vyvíjely vlastní ovladače pro novou grafickou kartu (která navíc používala do té doby poměrně neznámou technologii). Černý Petr tedy zůstal v ruce Intelu. Ten nikdy nezveřejnil zdrojový kód ovladačů, ani nezveřejnil hardwarové API pro i740, zároveň nebyl schopen (nebo ochoten) dodat ovladače pro Linux a obecně všechny ostatní operační systémy, kromě platformy Windows. Přesto se pokoušel svoje ovladače aktualizovat, takže například na rozdíl od Diamondu, který svoji kartu opustil v létě loňského roku (z té doby je poslední aktualizace ovladačů – ovšem tady je potřeba zmínit, že Diamond je obecně dost slabý v podpoře) poslední aktualizované ovladače přímo od Intelu (tzv. reference drivers) byly k mání v červenci tohoto roku. Kvalita ovladačů od Intelu je však kolísavá, zatímco obecně by se dalo říci, že 3D akcelerace se zlepšovala s každou novou verzí, tak 2D akcelerace s každou novou verzí utrpěla. Tato schizofrenie ve vývoji mě nakonec přivedla do stavu, že používám více než rok staré ovladače od Diamondu pro 2D aplikace (protože jsou ve 2D zřetelně rychlejší) a předposlední vydání ovladačů od Intelu (verze 3.2w) pro 3D hry. Poslední verze 4.0 kromě slabého výkonu ve 2D ještě navíc obsahovala poměrně závažnou chybu (některé vodorovné čáry se nezobrazovaly).

Ke zmatku také přispělo to, že některé karty byly uváděny s BIOSem v EEPROM, tedy bylo možné BIOS přeprogramovat podobně jako u základních desek, jiné (levnější) nebyly. Nové ovladače ovšem často vyžadovaly také novou verzi BIOSu. Zmatení uživatelé často také nevěděli, zda si mohou nainstalovat referenční verzi od Intelu nebo mají čekat až jim tuto referenční verzi (často jen se změněným „readme“ souborem) nabídne ke stažení výrobce jejich karty. Někteří výrobci neposkytovali podporu žádnou.

Prodej vlastní karet 3D Express byl pro Intel fiaskem. Nikdo nevysvětlil, proč byly původně pouze se 4 MB paměti a proč u některých nebylo možné přeprogramovat BIOS, zákazníci z toho ovšem radost neměli.

Během éry i740 byla na diskusním serveru firmy Intel zřízená diskusní skupina (uvedená výše), která byla jediným pozitivním krokem v celém podniku. Spousta lidí tak měla možnost získat cenou radu nebo pomoc, a to i přímo od zaměstnanců Intelu.

i752 ???
Co bylo cílem i752 zůstává záhadou. V době, kdy byly na trhu grafické čipy RivaTNT nebo 3Dfx Banshee bylo jasné, že i752 jim konkurovat nemůže o jejich nástupcích ani nemluvě. Navíc cena dnešních karet s TNT je srovnatelná s kartami s i740.

V tomto smyslu se rozhodnutí Intelu ukončit vývoj i752 zdá rozumné. Ohledně vývoje by bylo vhodné zmínit ještě jednu věc. Původní i740 vyvíjela pro Intel firma Real3D, která mimochodem prodávala také svoji grafickou kartu Real3D Starfighter. Jak se obě firmy podílely na výsledku zveřejněno nebylo, lze ale předpokládat, že Intel dodal know-how související s AGP a Real3D zase se zpracováním grafiky. Po ohlášení i740 však Intel spolupráci s Real3D ukončil a uzavřel „strategické partnerství s S3“. Real3D pak přešla k SGI. Kdo tedy vyvíjel i752 je otázkou. Myslel si Intel, že už má dostatečné zkušenosti a pustil se do toho sám? Podle výsledku to tak vypadalo.

i810 není grafický čip
I když to podle názvu tak vypadá. Je to ve skutečnosti integrované řešení zahrnující grafickou kartu, ovladače periferií a základního „hostu“ procesoru. i810 využívá některé prvky nebo funkce, které měl čipset i740. Je však potřeba zdůraznit, že i810 je předkládán jako řešení pro levné stroje. Každý, kdo alespoň trochu koketuje s grafikou by se měl i810 vyhnout (pozor, nezaměňovat s i820, ten je úplně o něčem jiném). Kromě toho totiž, že grafická část i810 je výkonově srovnatelná s i740, tedy v dnešní době už výrazný „low-end“, tak navíc i810 neobsahuje externí AGP, takže v budoucnu nelze počítat s rozšířením o případnou další (výkonnější) grafickou kartu.

To nejlepší nakonec
K 1. říjnu skončila on-line podpora, tedy e-mailem a telefonicky pro výrobky obsahující i740. K 1. listopadu končí diskusní skupina.

Největší překvapení však vyvolalo oznámení, že Intel už neplánuje žádné aktualizované ovladače. Tedy, Intel se zásadně nevyjadřuje k budoucím produktům, cenám apod., v této věci se ale vyjádřil poměrně jasně. Důsledky jsou následující. Pro stávající uživatele i740 v podstatě umírá naděje, že se někdy dočkají ovladačů s podporou pro DirectX7 a to nemluvě o vůbec nějaké podpoře pro Windows2000. Vzhledem k tomu, jak se zatím chová Microsoft, lze očekávat, že pokud Intel svoje ovladače neupraví, budou uživatelé odkázáni na poslední verzi 6.1, neboť DirectX je populární tím, že vyžaduje aktualizované ovladače a se starými buď nepracuje nebo pracuje, ale s chybami.

Windows 2000 budou mít pouze DirectX7. Kdo se těší, že bude hrát svoje oblíbené hry na Windows 2000 a náhodou vlastní i740, měl by pomalu začít šetřit na novou grafickou kartu.

Nemá cenu zkoumat, proč není Intel ochoten alespoň nějaké kapacity vyhradit na údržbu stávajících ovladačů, dva programátoři by to mohli zvládnout. Důležité je, že Intel ukázal, že není ochoten svoje produkty podporovat příliš dlouho. V souvislosti s tím se i810 už dnes jeví mrtvý. Druhá věc, která se přitom ukázala, že pro Intel je doba života jeho výrobku jeden a půl roku dostatečná. To, co v případě procesorů není možná tak zřetelné, vyniklo na případu i740 zcela jasně. Při dalším rozvažování do budoucnosti o případných upgradech je proto dobré vzít v úvahu i tuto skutečnost.

Diskuze (2) Další článek: Kde jsou uloženy parametry AT?

Témata článku: Čipy, Analýza, Testovací zařízení, Aktualizovaný ovladač, Newsgroups, Zvukový projev, Ostatní výrobci, Předposlední verze, Poslední verze, Pomocný systém, Slabý procesor, Banshee, TNT, Levný systém, Levná verze, Diamond, Základní věc, Poslední rok, Poslední výrobce, Narozené dítě, Aktualizace ovladače grafické karty, Populární čip, Grafický čip, Graf, Základní verze


Určitě si přečtěte

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

** Je to velké jako Raspberry Pi ** Ale je to až o několik řádů rychlejší ** Dorazil nám exotický Google Coral s akcelerátorem Edge TPU

Jakub Čížek | 18

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

** Do deseti tisíc korun lze dnes koupit slušné notebooky ** V nabídce ale i tak převládají zastaralé a pomalé modely ** Poradíme, jak dobře vybrat i s omezeným rozpočtem

David Polesný | 103

Co všechno se spouští se startem Windows a proč by vás to mělo zajímat

Co všechno se spouští se startem Windows a proč by vás to mělo zajímat

** Společně s operačním systémem se spouští řada aplikací a služeb ** Mohou mít negativní dopad na celkovou dobu startu Windows ** Jak získat kontrolu nad automaticky spouštěnými programy?

Karel Kilián | 57

Zorin OS 15: Vyzkoušejte další hezký a nenáročný linux pro mamku a taťku

Zorin OS 15: Vyzkoušejte další hezký a nenáročný linux pro mamku a taťku

** Ačkoliv je grafických linuxů plný internet, stále vládnou Windows ** Jeden z nich se jmenuje Zorin OS a nedávno se dočkal aktualizace ** Dělají jej dva kluci z Irska a je fakt hezký

Jakub Čížek | 116

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

** Představte si biblickou potopu ** Nejprve zaniknou Děčín a Břeclav, pak i Brno a Praha ** Hlavním městem se stane Jihlava a zbytky Čechů přežijí na Kvildě

Jakub Čížek | 93


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 20 powerbank s USB-C

Test: mobily do 3 500 Kč

Radíme s výběrem routeru

Tipy na nejlepší vánoční dárky