Slevy | Black Friday | E-shopy

Analýza Black Friday: Inzerované slevy až 80 %, reálné okolo 15 %

Včera či dnes ve většině českých obchodů doznívá slevová akce jménem Black Friday. Už dávno se netýká jediného dne, pátku následujícího po Díkůvzdání, ale obchody jej slaví celý měsíc. Black Friday se stal symbolem slevy a jako se symbolem s ním prodejci nakládají po celý rok. Různě nakládají ale také s výší slev.

Hlídač shopů, který průběžně sleduje ceny ve dvou desítkách českých obchodů, připravil analýzu listopadových slev. Má přitom dobré i špatné zprávy. Tou dobrou je, že Alza a CZC přestaly klamat a jimi uváděné slevy se nepočítají z doporučené maloobchodní ceny (za níž se zboží prakticky nikdy neprodávalo), ale za předchozí cenu.

CZC uvádělo jako výchozí přeškrtnutou hodnotu poslední cenu před Black Friday. Alza na tomto místě ukazovala nejnižší ceny z října. Sama se přitom chytila do vlastní pasti, protože ochutnávku Black Friday už měla i minulý měsíc. Procentuální výše slev tak u některých produktů byla nižší.

Analýza Black Friday 2020 podle Hlídače shopů
E-shop Produktů celkem Produktů v Black Friday Průměrná uváděná sleva Průměrná reálná sleva
Alza 328 231 12 075 25 % 18 %
Benu 14 643 220 30 % 21 %
CZC.cz 58 691 2 044 24 % 18 %
Datart 39 404 2 270 31 % 12 %
Lékárna.cz 26 759 306 32 % 12 %
Mall.cz 2 264 078 15 814 35 % 18 %
Mironet 93 531 5 604 26 % 9 %
Okay 17 221 8 180 44 % 1 %
Pilulka.cz 43 402 163 37 % 15 %
ProZdraví.cz 6 359 298 22 % 12 %
TSBohemia.cz 40 748 2 093 29 % 17 %

Na staré praktiky naopak vsadilo třeba elektro Okay. U bezmála desetiny zlevněných produktů těsně před Black Friday zvýšilo původní přeškrtnuté ceny, aby slevy byly působivější. Takto se cenami čarovaly také Datart nebo Pilulka. Mironet nebo Mountfield se nebály před akcí zvyšovat ani původní cenu. Téhož se dopustilo i Notino, které se navíc pravidelně dopouští jiného nešvaru. Při příchodu z vyhledávače je zboží levnější než při přímé návštěvě webu. Pravidelné zákazníky tak „trestá“ vyšší cenou.

2020-11-30_14h09_48.png
Extrémní příklad z Okay.cz. Prodejní cena se prakticky nemění, zato původní vzrostla třikrát

Rozhodně si neváhejte přečíst ani původní blogový příspěvek Hlídače, kde jsou vysvětleny různé triky na konkrétních příkladech produktů a obchodů.

V budoucnu už jen reálné slevy. Možná

Podle Hlídače a jím monitorovaných e-shopů byly v akci asi dvě procenta nabízených produktů, celkově okolo 10 tisíc položek. Inzerované slevy byly až 80 %, průměrná výše uváděných cen však odpovídala jen 30 %. A reálné slevy byly mezi 10 a 20 %.

Hlídač slevy počítá jako poměr mezi akční cenou a původní cenou odpovídající nejnižší hodnotě za posledních 30 dní před akcí. Pokud je zboží v akci déle než 90 dní, či zdraží, reálná sleva se odvíjí od ceny, za kterou se zboží nejčastěji prodávalo za poslední 90 dní.

Reálné slevy si přitom přeje i Evropská komise. Ta už loni schválila novou směrnici regulující slevové akce. Podle ní má předchozí cena odpovídat nejnižší ceně za posledních minimálně 30 dní. Na přijetí směrnice mají členové unie ještě rok, pravidla budou platit nejpozději od 28. května 2022.

Za neziskovým projektem Hlídač shopů stojí společnosti Apify, Keboola Topmonks.

Jak ušetřit při koupi na internetu:

Diskuze (15) Další článek: Lenovo Ideapad Creator 5: Displej hraje hlavní roli [test]

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,