Včera či dnes ve většině českých obchodů doznívá slevová akce jménem Black Friday. Už dávno se netýká jediného dne, pátku následujícího po Díkůvzdání, ale obchody jej slaví celý měsíc. Black Friday se stal symbolem slevy a jako se symbolem s ním prodejci nakládají po celý rok. Různě nakládají ale také s výší slev.
Hlídač shopů, který průběžně sleduje ceny ve dvou desítkách českých obchodů, připravil analýzu listopadových slev. Má přitom dobré i špatné zprávy. Tou dobrou je, že Alza a CZC přestaly klamat a jimi uváděné slevy se nepočítají z doporučené maloobchodní ceny (za níž se zboží prakticky nikdy neprodávalo), ale za předchozí cenu.
CZC uvádělo jako výchozí přeškrtnutou hodnotu poslední cenu před Black Friday. Alza na tomto místě ukazovala nejnižší ceny z října. Sama se přitom chytila do vlastní pasti, protože ochutnávku Black Friday už měla i minulý měsíc. Procentuální výše slev tak u některých produktů byla nižší.
Analýza Black Friday 2020 podle Hlídače shopů
E-shop |
Produktů celkem |
Produktů v Black Friday |
Průměrná uváděná sleva |
Průměrná reálná sleva |
Alza |
328 231 |
12 075 |
25 % |
18 % |
Benu |
14 643 |
220 |
30 % |
21 % |
CZC.cz |
58 691 |
2 044 |
24 % |
18 % |
Datart |
39 404 |
2 270 |
31 % |
12 % |
Lékárna.cz |
26 759 |
306 |
32 % |
12 % |
Mall.cz |
2 264 078 |
15 814 |
35 % |
18 % |
Mironet |
93 531 |
5 604 |
26 % |
9 % |
Okay |
17 221 |
8 180 |
44 % |
1 % |
Pilulka.cz |
43 402 |
163 |
37 % |
15 % |
ProZdraví.cz |
6 359 |
298 |
22 % |
12 % |
TSBohemia.cz |
40 748 |
2 093 |
29 % |
17 % |
Na staré praktiky naopak vsadilo třeba elektro Okay. U bezmála desetiny zlevněných produktů těsně před Black Friday zvýšilo původní přeškrtnuté ceny, aby slevy byly působivější. Takto se cenami čarovaly také Datart nebo Pilulka. Mironet nebo Mountfield se nebály před akcí zvyšovat ani původní cenu. Téhož se dopustilo i Notino, které se navíc pravidelně dopouští jiného nešvaru. Při příchodu z vyhledávače je zboží levnější než při přímé návštěvě webu. Pravidelné zákazníky tak „trestá“ vyšší cenou.
Extrémní příklad z Okay.cz. Prodejní cena se prakticky nemění, zato původní vzrostla třikrát
Rozhodně si neváhejte přečíst ani původní blogový příspěvek Hlídače, kde jsou vysvětleny různé triky na konkrétních příkladech produktů a obchodů.
V budoucnu už jen reálné slevy. Možná
Podle Hlídače a jím monitorovaných e-shopů byly v akci asi dvě procenta nabízených produktů, celkově okolo 10 tisíc položek. Inzerované slevy byly až 80 %, průměrná výše uváděných cen však odpovídala jen 30 %. A reálné slevy byly mezi 10 a 20 %.
Hlídač slevy počítá jako poměr mezi akční cenou a původní cenou odpovídající nejnižší hodnotě za posledních 30 dní před akcí. Pokud je zboží v akci déle než 90 dní, či zdraží, reálná sleva se odvíjí od ceny, za kterou se zboží nejčastěji prodávalo za poslední 90 dní.
Reálné slevy si přitom přeje i Evropská komise. Ta už loni schválila novou směrnici regulující slevové akce. Podle ní má předchozí cena odpovídat nejnižší ceně za posledních minimálně 30 dní. Na přijetí směrnice mají členové unie ještě rok, pravidla budou platit nejpozději od 28. května 2022.
Za neziskovým projektem Hlídač shopů stojí společnosti Apify, Keboola Topmonks.
Jak ušetřit při koupi na internetu: