Letošní Black Friday je za námi. Na Živě jsme vám přinesli asi 250 tipů na zlevněné produkty, Hlídač shopů zase tradičně sledoval, jestli si tuzemské obchody příliš nevymýšlely. Od tohoto roku navíc platila novela zákona o ochraně spotřebitele, která měla bránit uvádění falešných slev.
Ač je zákon trochu spletitý a má nějaké výjimky, ve většině případů jde o to, že obchody musí výši slevy počítat nikoliv z doporučené maloobchodní ceny (za kterou daný produkty třeba nikdy ani nebyl), ale za nejnižší skutečnou cenu v předchozích 30 dnech před akcí.
Podle Hlídače shopů už loni ti velcí jako Alza, CZC, Datart nebo ElecroWorld srovnali systémy s nadcházející novelou. Ti v tom letos pokračovali a přidali se k nim i dřívější hříšníci jako Knihy Dobrovský nebo Lidl. Ale pořád některé z monitorovaných obchodů neuváděly slevy v souladu se zákonem.
E-shop |
Produktů celkem |
Produktů v BF |
Průměrná uváděná sleva |
Průměrná reálná sleva |
AAA Auto |
13 817 |
2 029 |
7 % |
6 % |
Alza |
1 219 790 |
30 600 |
22 % |
22 % |
Benu |
16 689 |
303 |
22 % |
21 % |
CZC |
65 195 |
4 557 |
19 % |
19 % |
Datart |
69 203 |
7 639 |
17 % |
18 % |
ElectroWorld |
54 710 |
1 053 |
20 % |
18 % |
Kaufland |
1 656 446 |
493 |
31 % |
5 % |
Knihy Dobrovský |
141 507 |
1 295 |
23 % |
21 % |
Lékárna.cz |
37 346 |
643 |
22 % |
22 % |
Lidl |
9 049 |
70 |
25 % |
25 % |
Mall |
6 706 343 |
18 115 |
17 % |
15 % |
Megapixel |
13 581 |
1 719 |
13 % |
13 % |
Mironet |
142 206 |
3 505 |
20 % |
15 % |
Pilulka |
27 453 |
725 |
30 % |
22 % |
Lékárna Pilulka.cz, která loni vyšla s vyznamenáním, letos uváděla v průměru 30% slevy, ale reálně byly jen 22%. Kaufland, který zde letos spustil Marketplace, aby Čechům nabídl produkty převážně zahraničních prodejců, si pak se zákonem vůbec nelámal hlavu a obchodníky nehlídal. Reálně došlo k 5% snížení cen, ale Kaufland z toho dělal 31% slevy.
Hlídač shopů na webu ukazuje několik příkladů, co všechno bylo špatně. Nebudeme tady zmiňovat konkrétní případy, ale shrneme, čím se obchody obvykle proviňují:
- U produktů nebývají nejnižší ceny za posledních 30 dní přes startem slevové akce.
- Nejnižší ceny uvedené jsou, ale prodejci slevu stejně počítají z doporučené maloobchodní ceny.
- Produkt během slevové akce zdraží, ale uvedená procentuální sleva zůstává stejná.
- Obchody žonglují se slevovými kódy. Pokud je veřejně nabízejí všem, musí se podle nich upravit původní nejnižší cena. Je-li produkt X před akcí za 900 Kč včetně 10% slevy díky kódu, pak zdraží na 1000 Kč a kód přestane platit, a následně se spustí akce s klasickou „10% slevou“, už to není reálná 10% sleva, ale 0%.
ČOI může za porušování zákona o ochraně spotřebitele udělit pokuty až 5 milionů korun. Při systematickém porušování může pokuta činit až 4 % z celkového ročního obratu.