Analýza Black Friday 2023. Velké e-shopy už se slevami nepodvádějí, ale Kaufland si utrhl ostudu | Ilustrace: AI Midjourney

Ilustrace: AI Midjourney

Analýza Black Friday 2023. Velké e-shopy už se slevami nepodvádějí, ale Kaufland si utrhl ostudu

Letošní Black Friday je za námi. Na Živě jsme vám přinesli asi 250 tipů na zlevněné produkty, Hlídač shopů zase tradičně sledoval, jestli si tuzemské obchody příliš nevymýšlely. Od tohoto roku navíc platila novela zákona o ochraně spotřebitele, která měla bránit uvádění falešných slev.

Ač je zákon trochu spletitý a má nějaké výjimky, ve většině případů jde o to, že obchody musí výši slevy počítat nikoliv z doporučené maloobchodní ceny (za kterou daný produkty třeba nikdy ani nebyl), ale za nejnižší skutečnou cenu v předchozích 30 dnech před akcí.

Podle Hlídače shopů už loni ti velcí jako Alza, CZC, Datart nebo ElecroWorld srovnali systémy s nadcházející novelou. Ti v tom letos pokračovali a přidali se k nim i dřívější hříšníci jako Knihy Dobrovský nebo Lidl. Ale pořád některé z monitorovaných obchodů neuváděly slevy v souladu se zákonem.

E-shop Produktů celkem Produktů v BF Průměrná uváděná sleva Průměrná reálná sleva
AAA Auto 13 817 2 029 7 % 6 %
Alza 1 219 790 30 600 22 % 22 %
Benu 16 689 303 22 % 21 %
CZC 65 195 4 557 19 % 19 %
Datart 69 203 7 639 17 % 18 %
ElectroWorld 54 710 1 053 20 % 18 %
Kaufland 1 656 446 493 31 % 5 %
Knihy Dobrovský 141 507 1 295 23 % 21 %
Lékárna.cz 37 346 643 22 % 22 %
Lidl 9 049 70 25 % 25 %
Mall 6 706 343 18 115 17 % 15 %
Megapixel 13 581 1 719 13 % 13 %
Mironet 142 206 3 505 20 % 15 %
Pilulka 27 453 725 30 % 22 %

Lékárna Pilulka.cz, která loni vyšla s vyznamenáním, letos uváděla v průměru 30% slevy, ale reálně byly jen 22%. Kaufland, který zde letos spustil Marketplace, aby Čechům nabídl produkty převážně zahraničních prodejců, si pak se zákonem vůbec nelámal hlavu a obchodníky nehlídal. Reálně došlo k 5% snížení cen, ale Kaufland z toho dělal 31% slevy.

Hlídač shopů na webu ukazuje několik příkladů, co všechno bylo špatně. Nebudeme tady zmiňovat konkrétní případy, ale shrneme, čím se obchody obvykle proviňují:

  • U produktů nebývají nejnižší ceny za posledních 30 dní přes startem slevové akce.
  • Nejnižší ceny uvedené jsou, ale prodejci slevu stejně počítají z doporučené maloobchodní ceny.
  • Produkt během slevové akce zdraží, ale uvedená procentuální sleva zůstává stejná.
  • Obchody žonglují se slevovými kódy. Pokud je veřejně nabízejí všem, musí se podle nich upravit původní nejnižší cena. Je-li produkt X před akcí za 900 Kč včetně 10% slevy díky kódu, pak zdraží na 1000 Kč a kód přestane platit, a následně se spustí akce s klasickou „10% slevou“, už to není reálná 10% sleva, ale 0%.

ČOI může za porušování zákona o ochraně spotřebitele udělit pokuty až 5 milionů korun. Při systematickém porušování může pokuta činit až 4 % z celkového ročního obratu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud