Hlídač shopů sledující změny cen zboží napříč předními českých online obchody i letos analyzoval, jak se e-shopy chovaly během listopadových slevový akcí souhrnně nazvaných „Black Friday“. Oproti loňsku o žádnou velkou změnu nejde. Přibylo sledovaných e-shopů, ale s tím i triky, jak s cenami manipulovat.
S pochvalou odcházejí jen Alza a CZC, které uvádějí reálné slevy podle transparentní metodiky podobné té od Hlídače. Obchody sice nemusí mít nejnižší cenu na trhu, ale výši slev uvádějí vůči předchozím cenám, nikoliv těm doporučeným maloobchodním, za které se zboží ani nikdy neprodávalo. V jiných e-shopech jsou proto průměrně uváděné slevy klidně i dvakrát vyšší než reálné.
Hlídač upozornil i na dva triky, které se dříve nepoužívaly. Notino například u jednoho produktu během Black Friday skokově navýšilo prodejní cenu i tu „původní“ přeškrtnutou a to tak, že nová zlevněná cena byla vyšší než přeškrtnutá před akcí. Obchod ale lákal na kupón s 20% slevou, jenže i po jeho aplikování byl produkt nakonec dražší než dřív. Notino navíc zůstává jedním z mála obchodů, které trestají za věrnost. Při příchodu ze srovnávačů cen (například Heuréky) jsou ceny nižší než při přímé návštěvě.
Analýza Black Friday 2021 podle Hlídače shopů
E-shop |
Produktů celkem |
Produktů v BF |
Průměrná uváděná sleva |
Průměrná reálná sleva |
AAA Auto |
13 716 |
7 108 |
14 % |
4 % |
Alza |
513 898 |
11 086 |
28 % |
27 % |
Benu |
14 592 |
1 149 |
22 % |
5 % |
CZC.cz |
52 118 |
3 403 |
18 % |
19 % |
Datart |
45 950 |
4 652 |
30 % |
17 % |
Electro World |
47 753 |
233 |
29 % |
18 % |
Knihy Dobrovský |
146 534 |
1621 |
64 % |
58 % |
Lékárna.cz |
29 290 |
139 |
31 % |
8 % |
Mall.cz |
3 905 693 |
15 533 |
32 % |
17 % |
Mironet |
94 021 |
3 483 |
25 % |
12 % |
Notino |
71 146 |
15 329 |
23 % |
- |
Ojkay |
21 672 |
12 372 |
30 % |
1 % |
Pilulka.cz |
62 178 |
602 |
33 % |
25 % |
Teta drogerie |
9 821 |
212 |
49 % |
25 % |
TSBohemia.cz |
47 417 |
4 948 |
19 % |
- |
Zvláštně pojali Black Friday v bazaru AAA Auto. V akci měli podle Hlídače 7080 z celkem 13 000 nabízených aut, reálně jich ale zlevnili jen necelou pětistovku. Některé vozy během akce rovnou zdražily, ale „áčka“ je pořád ukazovala ve slevě, protože v původní přeškrtnuté ceně (v případě bazaru počítané bůhvíjak) byla určitá rezerva.
Další podrobnosti najdete na blogu Jakuba Balady, spoluzakladatele Apify a Hlídače shopů.