Freeware a mnoho dalších programů je v
licenčním ujednání doplněno klausulí "jen na
vlastní riziko" a právní systém to uznává, takže není co řešit - na straně malých domácích tvůrců freeware. A Microsoft - ten ať si to klidně vyžere , zisky na to má....
Bohužel pro mnoho firem, které v posledním desetiletí neinvestovali ani dolar do zabezpečení je jednodušší křičet „pomoc hacker“ , než se začít soudit s mamutí počítačovou firmou, která disponuje legií právníků. Přitom to je ten správný postup – prvotní příčinou problému nebyl samotný záměr hackera, ale „děravý“ operační systém. Pokud by ten neobsahoval chyby, nic by se po hackerově útoku nestalo – a těžko by se dalo mluvit o nějakém útoku!!!
Představte si, že vám pokrývač odvede špatnou práci na střeše vašeho domu – budou tam díry kterými může při dešti zatékat. Pak se jednou zvedne vítr a odkudsi přižene mraky a skutečně spustí se déšť. Do vašeho domu poteče a voda vám vyplaví obývák. Budete si snad stěžovat na sousedy, za to, že přes jejich pozemek ten dešťový mrak přeletěl až k vám? Budete hledat viníka na straně mraku ? Asi těžko. Prostě si došlápnete na pokrývačskou firmu a oni budou muset všechno uvést do perfektního pořádku – bez dalšího placení.
A jak to vypadá se světě operačních systémů? Nejen že si díky nehoráznému monopolu a přerostlosti nejmenovaných SW společností ani nemůžete stěžovat, ale ještě si musíte tu „děravou střechu“ zpravovat sami na vlastní náklady a riziko – stahováním různých servicepacků, updadů a tak. Pokud to neumíte – nestane se, že by přišel zástupce firmy a zdarma vám odstranil chyby produktu, který vám dodali a za který jste řádně zaplatil – ani náhodou, musíte si všechno udělat buď sám (s rizikem, že vám pak kdykoli u případného soudu řeknou „neměl jste se v tom sám hrabat…“) nebo za to ještě za to chtějí zaplatit.
Není mi tedy jasné, proč to, co je běžné pro malé firmy, živnostníky apod. neplatí pro šejdíře operačních systémů. Není důvod, proč by se k dírám v operačním systému mělo přistupovat jinak, než k dírám ve střeše.
To by si všichni uživatelé měli uvědomit, a pokud provozují nějaký ten OS a mají ho legálně, měli by po SW firmě žádat odstranění všech chyb a pokud je již pozdě, tak náhradu za způsobené škody. Pochopitelně na účet firmy, která SW vyvinula – ona přeci dodala jasný šmejd!!!
Proto touto cestou vyzývám všechny uživatele – nestahujte z internetu další ServicePack, ani další Patche. Šetřete si čas i peníze a nervy a pošlete e-mail s žádostí o odstranění chyb v produktu, který jste si zakoupili a s žádostí o zjednání nápravy u vás a o vyslání specialisty. Zaplatili jste a bylo vám prodáno nekvalitní zboží. Máte plné právo žádat nápravu a odstranění chyb. Žádejte ji. To je postup naprosto běžný nejen v případě drobných řemeslníků, ale i automobilového průmyslu, který vám i vymění vozy v případě vážné konstrukční chyby. Není důvod, proč by pro SW firmy měla platit nějaká jiná, měkčí pravidla.