Laserový dálkoměr LIDAR, který je nedílnou součástí většiny autonomních vozů, je zároveň jednou z jeho nejdražších součástek. Americký startup Luminar je zmenšil na pár centimetrů a chce je vyrábět ve velkém měřítku za pár dolarů.
První LIDARy stály tisíce dolarů a byly rozměrné. Vůz je v tomto případě vybavený typickými hlavicemi, uvnitř kterých neustále rotuje vysílač se snímačem a dohromady vytvářejí 360stupňový model okolí. Na testy to stačí, ovšem pro produkční vozy je něco takového nemyslitelné. Nehledě na to, že se jedná o další pohyblivou součástku s omezenou trvanlivostí a vyšší chybovostí.
A proto se na scéně později objevily stacionární a maličké LIDARy, které snímají výseč okolo 120 stupňů, takže když jich na vůz umístíte několik, opět pokryjí 360 stupňů a palubní počítač z jejich dat dokáže v reálném čase a při běžné provozní rychlosti poskládat 3D model okolí.
Solid-state LIDARy jsou opravdu malé, takže mohou být schované třeba v čelním žebroví a nikterak neovlivňují designový záměr celé karoserie. Jinými slovy, automobil opět vypadá jako automobil a nikoliv jako experimentální vozidlo šíleného geeka ze sousedství.
Díky Luminaru a mnoha dalším startupům nejen ze Silicon Valley jejich cena zároveň klesla na úroveň konfekčních součástek a to díky přípravě na masovou výrobu. Příchod velmi levných stacionárních LIDARů může zároveň uspíšit nasazení některých nižších úrovní autonomie.
LIDAR totiž nemusí využít výhradně plně autonomní a stále spíše futuristický vůz, ale i běžný asistent, který vůz zabrzdí, pokud řidič upadne třeba do mikrospánku a LIDAR detekuje blížící se překážku.