Americký torpédoborec  USS John S. McCain (DDG-56)

Americký torpédoborec USS John S. McCain (DDG-56)

Liberijská kontejnerová loď Alnic MC

Liberijská kontejnerová loď Alnic MC

Místo střetu obou plavidel

Místo střetu obou plavidel

Způsob střetu obou plavidel podle vyšetřovací zprávy NTSB

Způsob střetu obou plavidel podle vyšetřovací zprávy NTSB

Následky havárie, která si vyžádala deset životů a škody přes 100 milionů dolarů

Následky havárie, která si vyžádala deset životů a škody přes 100 milionů dolarů

Následky havárie, která si vyžádala deset životů a škody přes 100 milionů dolarů

Následky havárie, která si vyžádala deset životů a škody přes 100 milionů dolarů

Můstek amerického torpédoborce

Můstek amerického torpédoborce

SCC, tedy nejdůležitější post řízení lodě – terminál kormidelníka s dotykovým ovládáním na dvou obrazovkách

SCC, tedy nejdůležitější post řízení lodě – terminál kormidelníka s dotykovým ovládáním na dvou obrazovkách

Grafické rozhraní dotykových obrazovek

Grafické rozhraní dotykových obrazovek

Grafické rozhraní dotykových obrazovek

Grafické rozhraní dotykových obrazovek

Červené tlačítko pro urgentní přepojení automatiky na manuální ovládání

Červené tlačítko pro urgentní přepojení automatiky na manuální ovládání

Liberijská kontejnerová loď Alnic MC
Místo střetu obou plavidel
Způsob střetu obou plavidel podle vyšetřovací zprávy NTSB
Následky havárie, která si vyžádala deset životů a škody přes 100 milionů dolarů
11
Fotogalerie

Americké námořnictvo se zbaví smrtících dotykových obrazovek. Způsobily katastrofu z léta 2017

Před dvěma lety, 21. srpna 2017, došlo v západním ústí Singapurském průlivu k námořní tragédii. Americký torpédoborec USS John S. McCain (DDG-56) bočně narazil do liberijské kontejnerové lodi Alnic MC a škody byly obrovské. Deset námořníků zaplatilo životem a následné opravy vyšly námořnictvo na více než 100 milionů dolarů.

Podle vyšetřovací zprávy (PDF) federálního úřadu pro bezpečnost v dopravě NTSB byly na vině nejen nedostatečný výcvik posádky na můstku, ale také moderní dotykové ovládání lodi. Americké námořnictvo se proto rozhodlo, že od příštího roku začne vyměňovat dotykové obrazovky torpédoborců opět za manuální ovládání, které v anketě požadovali i důstojníci na dalších lodích.

Počítači prošpikované řízení

Řízení moderního torpédoborce v mnohém připomíná systémy fly-by-wire z letecké dopravy, nedílnou součástí je tedy elektronická asistence řízení. A právě ta před lety usnadnila i nasazení dotykového systému a možnost předávání kontroly a řízení z jednoho terminálu na můstku na druhý.

563ead92-a5be-4cc5-8028-57c656638a3a
Můstek amerického torpédoborce USS Joh S. McCain

Tím klíčovým je samozřejmě pozice kormidelníka – Ship Control Console (SCC), která se sestává z dvou ovládacích dotykových terminálů, klasického kormidla a speciálního červeného tlačítka, které okamžitě přepojí počítačem řízené ovládání na manuál.

Hele, kdo z vás má zrovna řízení?

Ovládání jednotlivých částí lodi lze zároveň delegovat na různé posty na můstku, takže důstojníci nemusí pobíhat sem a tam. Problém nastane, pokud si neuvědomí, kdo má zrovna kontrolu. A právě k tomu došlo osudného 21. srpna. Kormidelníci udělali kvůli příliš vysoké abstrakci v řízení chybu, neuvědomili si, že řízení je zrovna delegované na cizí terminál a fakticky ztratili kontrolu nad lodí.

0b390061-2e42-4793-bf8d-0cbe4d7bd73c
Post kormidelníka s dvojicí dotykových terminálů

Kvůli ohromné mase torpédoborce se pak liberijská kontejnerová loď zabořila do jeho boku jako do másla.

Podle vyšetřovatelů za vším stálo právě zmatečné a složité ovládání a zmíněný nedostatečný výcvik, čímž celá kauza tak trochu připomíná problematické boeingy 737 MAX a jejich chybové a příliš chytré technologie řízení letu.

84f8c808-c2cd-416f-ba06-df14719b2030ab0394ed-4009-46ca-9711-c14fbc90d0a9409567bf-6bab-4610-bc82-6141e3e59c4d
Grafické rozhraní dotykových terminálů a červené tlačítko pro přepnutí do ručního režimu

Právě proto se americké námořnictvo rozhodlo, že předá více řízení zpět člověku a dotykové panely nahradí opět intuitivní tlačítka a páky s jednoznačnou kontrolou, kdo má loď opravdu na povel.

Určitě si přečtěte

Články odjinud