Jiří M (Maxon Old)
18. 10. 2024 • 14:53

Přednostně by letadla měla převážet politiky, zejména liberální a veškeré woke aktivisty aktivisty... A jejich trasy by měly vést pokud možno co nejvíce nad vodou aby až jim vzplanou baterie na zemi nic nepodpálila...

Bobanowicz
17. 10. 2024 • 7:32

Na linkové létání to asi nikdy nebude, protože nevychází matematika kolem toho, ale dokážu si představit, že pro základní výcvik v leteckých školách by to mohlo být vhodné - vzlety, přistání, okruhy,.... kdyby baterka byla rychle vyměnitelná, aby se rychle dala do letadla zasunout plná a prázdná na zemi připojit na nabíjení,.... tak se domnívám, že tohle by v reálu fungovat mohlo.

Mirdyn
17. 10. 2024 • 7:20

Trochu počtů:
Dnes na trhu nejlepší li-ion baterie mají kapacitu cca 0,35 kWh/kg.
Baterie vážící 3626kg má tedy kapacitu 1269 kWh.
Výsledná spotřeba při doletu 800km tedy vychází 1,59 kWh/km.
To už u aerolinek neumí opravdu nikdo počítat? Řídí aerolinky opravdu tak inteligentní lidi? Asi už nikdy nesednu do letadla.
Nejlevnější aku sekačka na trávu, kterou jsem teď našel, má výkon motoru 1,6 kW což je přesně ten výkon který musí letadlu stačit, vyjmu-li start.
Letadlo tedy při testu předvedlo svoje absolutní maximum co dokáže. Při ideálních podmínkách bez užitečné zátěže vystoupat do výšky 1000m a doplachtit zpátky na letiště. Teď již stačí vybrat penízky od investorů a zkrachovat :) :) :)

J H (Movafed)
16. 10. 2024 • 21:39

Tak hlavně aby uměla plachtit...to zas bude nových dílů do pořadu o leteckých haváriích...

vzach
16. 10. 2024 • 18:16

Musí to nutně letět na energii z baterií? Co kdyby se místo baterií použil diesel generátor s nádrží na naftu, který by vážil podobně, jako ty baterky? Když mohou jezdit dieselelektrické lokomotivy, snad by mohla létat i dieselelektrická letadla? 😉

intago
16. 10. 2024 • 18:09

Jako starý pilot a učitel aerodynamiky a mechaniky letu vím že je to nemožné

AsiJá
AsiJá
16. 10. 2024 • 14:40

Ještě, že existují diskuze na vědecko-technickém webu. Žádné novinky nechceme, ideálně parní stroj a gramofon.Ale zase chápu důvod, sešlost starých.., pro které každá novinka je zkáza.

peter.mlich
peter.mlich
16. 10. 2024 • 14:34

Ja bych s tim byl opatrny. Za pekneho pocasi se leta dobre, ale, co za boure a snehu, namrazy? Pripadne by bylo dobre, strategicky rozmistit letiste nejak rovnomerne po statech, aby bylo mozne kdykoliv nouzove pristavat.

Petr Ježek
16. 10. 2024 • 13:42

Předpokládám schopnost aerodynamického plachtění. Ne jako 737 MAX.

NoneAtAll
16. 10. 2024 • 12:30

Idealni pro linku Westray - Papa Westray na Orknejich (nejkratsi letecka linka na svete, 2,7km, doba letu minutu az dve podle smeru vetru). Behem vymeny cestujicich se dofutrujou baterky na dalsi skok.

kareI
16. 10. 2024 • 11:13

Už jsem se z nadpisu lekl, že snad mají letadlo v produkci, které má opravdu dolet 800 km v běžném provozu. No tak nic.

Net.Xtreme
16. 10. 2024 • 10:04

Teoreticky to poletí, jen narozdíl od paliva nepůjde navýšit nosnost a zkrátit dolet ubráním paliva, celou dobu i s prázdnou baterkou bude letadlo na maximální hmotnosti, což není zrovna ideální, zejména u přistání… ale trochu hmotnosti se ušetří na motoru…
Jen nevím, proč chtějí všichni masivně elektrifikovat, když syntetická paliva by byla o tolik jednodušší na implementaci.

Radek Panchartek
16. 10. 2024 • 9:09

Kristepane to je blábol ... letadlo není certifikované, udělalo jeden "poskok" až se o tom píše, jako kdyby to létalo na pravidelných linkách.
Pro investory to bude tvrdé probuzení do reality ...

JackBrno
16. 10. 2024 • 8:27

Další "start-up", ve skutečnosti jen past na hloupé investory, díky jejichž penězům si budou "start-upisté" pár let velmi pěkně žít a na konci sdělí, že s existujícími bateriemi nelze takové letadlo smysluplně postavit 🙂 Bohužel, letadlo není auto, tomu nestačí dát silnější podvozek, aby uvezlo těžší baterky. U letadla je fyzika neúprosná a každý kilogram baterie navíc = o kilogram užitečné zátěže méně, případě o kilometry kratší dolet. Jelikož letadla jsou už dávno co se týče hmotnosti očesaná až na naprosté minimum, není už kde nějak výrazně ušetřit a žádný "start-up" to nevymyslí, nemá jak. Tady totiž pořád platí, že 1) jeden kilogram baterie pojme jen 1/30-1/50 energie vůči fosilnímu palivu a 2) fosilní palivo za letu ubývá a snižuje svoji hmotnost až téměř k nule, což výrazně přispívá k prodloužení doletu, kdežto baterie váží pořád stejně až do vybití. Takže letadlo sebou celou dobu táhne její plnou váhu. Ano, něco málo se ušetří vyšší účinností elektrického pohonu, ale to jsme nanejvýš v desítkách procent, kdežto poměr uložené energie na jednotku hmotnosti ve fosilním palivu vs. bateriích je řádově o stovky procent vyšší. Smutné je, že technologčtí novináři bez ptaní a bez zamyšlení přebírají ty reklamní žvásty "start-upů" a tím jim pomáhají obírat hloupé investory. Když to psali v novinách, tak to přece musí být pravda... 🙂 No, za pár let po tom neštěkne ani pes. Ostatně i kdyby to fungovalo, tak 800km je na letadla tohoto typu málo a to jsem si ještě jistý, že to je bez započtení všech povinných rezerv paliva. Reálně využitelný dolet se pak smrskne když moc, tak na 500km, což je komerčně nepoužitelné...

Dahlik
16. 10. 2024 • 8:12

To jsou slinty ty vole

trader-krakra
16. 10. 2024 • 8:03

Tak toto je opravdu průlomové.
Na druhou stranu, ta baterka váží 3 tuny.... a je třeba se podivat na velikost toho letadla.
3 tuny pro Boeing 737 je nic, ale pro toto letadlo už to je docela zátěž, na druhou stranu, by mě zajímalo, kolik by vážilo samo palivo a motory.

Určitě si přečtěte

Články odjinud